Ingezonden persbericht


Commerciële mensen te veel bezig met administratie

Op de website van Cobben en Van Tulder, marketing en sales recruitment, is aan bezoekers de volgende stelling voorgehouden:

In ons bedrijf besteden marketing en sales mensen veel te veel tijd aan intern rapporteren.

Met deze stelling was 72% van de 370 respondenten het eens, een opmerkelijk hoog percentage. Je zou verwachten dat het Nederlandse bedrijfsleven commercieel en ondernemend is en administratie door commerciële mensen beperkt houdt tot het nodige.

Een verklaring is dat het hier gaat om sollicitanten naar een andere baan. Bedrijven die succesvol zijn in marketing en sales groeien en nemen mensen aan, de verliezende bedrijven raken hun mensen kwijt en zijn aan het navelstaren, bureaucratiseren en druk met interne rapportages.

Een andere verklaring is dat commerciële mensen een hekel hebben aan administratieve rompslomp. Commercie is iets waar je je handen vrij moet houden. In marketing en sales zit de geest van het ondernemerschap en beoefenaars van deze discipline zien regels en bureaucratie al snel als een beknotting van hun vrijheid. Ze laten zich niet knechten door de financiele managers met hun time sheets, declaratieformulieren en budgetteringssgeneuzel. Voor je het weet ben je alleen nog maar aan het voorspellen, monitoren en rapporteren van cijfers in plaats van ervoor te zorgen dat die cijfers beter worden.

Tip voor bedrijven die willen groeien: hou rapporteren beperkt, zorg dat ondernemende mensen de ruimte krijgen zodat ze aan boord blijven en word een winnaar!



Ingezonden persbericht