AutoRai

Kia Carens is dé ster op Première Partyâs

(10/18/2006)
Tot 4 november is het groot feest bij de Kia dealers in Nederland, met de gloednieuwe Carens compact-MPV als stralend middelpunt. De Carens toont het specifiek europese design van de vijf- en zevenzitter. De ambities zijn op globaal niveau, gesteund door de modernste techniek in handzaam compacte vorm.
Elke feestganger kan zelf via www.carens.nl een uitnodiging regelen bij de dealer in de buurt. De minisite van de Carens Première Party wijst niet alleen de weg naar die dealer, maar geeft ook de data waarop de partyâs plaatsvinden. En feestelijk wordt het absoluut, want alle signalen wijzen op een vliegende verkoopstart voor de Carens.

Geheel nieuw compact-MPV design
Er is in alle behoeften van moderne consumenten voorzien door de beste eigenschappen van MPV's en SUV's (Multi Purpose Vehicles en Sport Utility Vehicles) te combineren. Het exterieur van de nieuwe Carens is absoluut een kruising tussen een MPV en een SUV, een zogenaamde âcross-overâ. De nieuwe Carens is in Europa verkrijgbaar als vijf- of zevenzitter. De Carens is langer, breder en hoger dan zijn voorganger. Geen enkel carrosseriepaneel is hetzelfde gebleven. De interieurhoogte is nog groter doordat de vloer lager boven het wegdek zweeft. Zelfs op de derde zitrij van de zevenpersoons Carens kunnen twee volwassenen met circa 1,80 m lichaamslengte comfortabel zitten. De stroomlijn verbeterde 8,6% met een luchtweerstand coëfficiënt (Cw) van 0,32 (tegen 0,35 voor de vorige generatie Carens) ten gunste van lager brandstofverbruik en sterk verminderd windgeruis. Het koetswerk is glad en strak, met elegante details en even opmerkelijke afwezigheid van overbodige versieringen.

Ruimte voor zeven personen, met grote veelzijdigheid De nieuwe Carens is met 4,55 m totale lengte alleszins handzaam in europees stadsverkeer. De toegenomen afmetingen plus grotere stijfheid van de carrosserie brengen slechts een minimaal hoger gewicht met zich mee, door een doelgericht afslankingsproces in de ontwerpfase. Het strakke, heldere design van het exterieur is inclusief de subtiele verwijzingen naar SUV's doorgetrokken in het interieur van de Carens. Het meubilair en de afwerking rondom is gemaakt van zichtbaar en voelbaar betere materialen; het is zeer plezierig toeven in het beduidend stillere passagierscompartiment.

Nieuwe 2-liter benzine- en dieselmotoren
Voor Europa biedt de Carens keus uit twee motoren in combinatie met handgeschakelde of een automatische transmissie. Zowel de benzine- als de dieselmotor bieden technische innovaties die grotere trekkracht en vermogen combineren met hetzelfde of lager brandstofverbruik plus grotere duurzaamheid en lagere onderhoudskosten. Bovendien lopen de nieuwe motoren soepeler rond met minder trillingen en een lager geluidsniveau.

De 2-liter 'Theta' viercilinder benzinemotor maakt zijn debuut in een MPV en is eerder toegepast in de Magentis. Met CVVT Continuously Variable Valve Timing voor de 16 kleppen en de jongste generatie multi-point brandstofinjectie bereikt deze motor een vermogen van 106 kW (144 pk) bij 6.000 toeren per minuut. De trekkracht is maximaal 189 Nm bij 4.250 toeren. Ten opzichte van de vorige generatie Carens betekent dit verbeteringen met respectievelijk plus 5% vermogen en plus 8% trekkracht. De 2-liter 'Theta' benzinemotor is leverbaar met handgeschakelde vijfversnellingsbak of viertraps automatische transmissie.

De 2-liter viercilinder dieselmotor met 16-kleppen, tweede generatie common-rail brandstofinjectie en VGT turbolader met variabele geometrie levert 103 kW (140 pk) vermogen bij 4.000 toeren per minuut. De maximale trekkracht is 305 Nm vanaf 1.800 tot 2.500 toeren. Ten opzichte van de vorige versie van de 2.0 CRDi common-rail dieselmotor met directe brandstofinspuiting zorgt de VGT constructie voor een substantiële toename van het vermogen met 18% (16,2 kW of 22 pk) en zelfs ruim 24% (59 Nm) meer trekkracht. Om het hoogste rendement uit de kracht van de diesel te halen is een handgeschakelde zesversnellingsbak voorzien. Als optie is ook een viertraps automatische transmissie met voor de diesel aangepaste overbrengingen leverbaar.

Transmissie afgestemd op economie en reiscomfort De 2.0 CRDi VGT motor geeft de nieuwe Carens, vooral in samenwerking met de automatische transmissie en speciaal voor de dieselmotor aangepaste verhoudingen, een karakter dat de compacte MPV in directe competitie brengt met de grote SUV's en MPV's van de wereld. Tussen deze grote reiswagens voldoet de compacte Carens 2.0 CRDi met automatische transmissie aan dezelfde comfortverwachtingen met beduidend betere economie. Ook de Carens diesel met handgeschakelde transmissie past in deze groep en combineert dit volgens de europese verbruiksnorm met nog iets betere economie.

De automatische versnellingsbakken worden elektronisch gestuurd door een zelflerende computer, zodat de schakelmomenten zich aanpassen aan de rijstijl van de bestuurder. De bestuurder kan -via Sportshift- ook zelf de automatische transmissie naar zijn hand zetten.

Verfijnd onderstel met europese afstemming
De beduidend grotere spoorbreedte, langere wielbasis en stijvere carrosserie hebben elk hun inherente voordelen voor de wendbaarheid, het weggedrag, rijcomfort en zowel de actieve als de passieve veiligheid. De rondom onafhankelijke wielophanging is voorzien van versterkte veren en dempers met hogere en variabele weerstand, om tegemoet te komen aan de specifieke wensen van europese automobilisten. De geometrie van de wielophanging gaat rollen (in bochten), duiken (bij afremmen) en steigeren (bij acceleratie) effectief tegen. Samen met de tuning van veren en dempers zorgt dit tevens voor een optimale balans tussen comfort en stuurprecisie. De besturing is in stadsverkeer licht en direct; licht door een actieve hydraulische bekrachtiging en direct door de precieze tandheugel met een grote overbrengingsverhouding. Het stuurwiel draait minder dan drie hele slagen van uiterst links naar uiterst rechts. Op slingerende buitenwegen toont de tandheugel zich prettig alert en op de autosnelweg rustig en precies rond de middenstand.

De achterwielophanging is een multilink systeem dat grotendeels in de wielbolling past, of vlak daarnaast. Dit geeft extra ruimte voor de passagiers. De dempingskracht wordt automatisch gereguleerd door de kwaliteit van het wegdek en de belading van de Carens; de inwendige weerstand van de gasgevulde dempers is door middel van een ingenieuze constructie direct gerelateerd aan de invering van elk van de achterwielen.

Het remsysteem gebruikt vier schijven, voor geventileerd en achter massief, met vierkanaals ABS en EBD Electronic Brakeforce Distribution (elektronische remdrukverdeling). De 15 (LX), 16 (EX) en 17-inch (EX Luxe) wielen maken toepassing van de grote remschijven mogelijk, passend bij europese snelheden en verkeersdrukte. Vanzelfsprekend is ESP Electronic Stability Program (elektronisch stabiliteitprogramma) beschikbaar (standaard op de EX Luxe).

Stil en comfortabel microklimaat
De isolatie van rolgeluiden, onder meer door de subframes voor en achter bij de wielophanging, is een onderdeel van de verfijning die de nieuwe Carens kenmerkt. De waarden voor NVH Noise Vibration & Harshness (geluid, trillingen en hardheid) zijn competitief of beter dan bij vergelijkbare compacte MPV's.

De Carens volgt de Kia traditie van ruimhartige uitrusting voor een scherpe prijs. Het instrumentenpaneel is even efficiënt als aantrekkelijk ingedeeld. Enerzijds geeft het duidelijk blijk van het familie-georiënteerde concept van de Carens. Anderzijds ervaart de bestuurder een eigen beslotenheid als 'gezagvoerder' van de MPV. Tot de standaarduitvoering van elke Kia Carens horen actieve hoofdsteunen voorin, dubbele airbags en zij-airbags voorin plus gordijnairbags tot en met de derde zitrij. Ook heeft elke Carens projectie-koplampen en airconditioning met interieurluchtfilter. Bij de interessante nieuwigheden voor de Carens behoren opties zoals cruise control (op de 2.0 CRDi VGT), akoestische parkeersensoren, elektrisch inklapbare buitenspiegels en veel meer handige functies.

(Zie voor de consumentenprijzen van de nieuwe Carens de volgende bladzijde.)
De consumentenprijzen van nieuwe Carens:
(inclusief BTW en BPM)

5 zitplaatsen
2.0 CVVT LX ⬠22.995,- 2.0 CVVT EX ⬠25.495,- 2.0 CVVT EX Automaat1 ⬠26.995,- 2.0 CVVT EX Luxe^1 ⬠28.495,- 2.0 CVVT EX Luxe Automaat1 ⬠29.995,- 2.0 CRDi VGT LX1 ⬠27.995,- 2.0 CRDi VGT EX ⬠30.495,- 2.0 CRDi VGT EX Automaat1 ⬠31.995,- 2.0 CRDi VGT EX Luxe^1 ⬠33.495,- 2.0 CRDi VGT EX Luxe Automaat1 ⬠34.995,-

7 zitplaatsen
2.0 CVVT LX ⬠23.795,- 2.0 CVVT EX ⬠26.295,- 2.0 CVVT EX Automaat1 ⬠27.795,- 2.0 CVVT EX Luxe^1 ⬠29.295,- 2.0 CVVT EX Luxe Automaat1 ⬠30.795,- 2.0 CRDi VGT LX ⬠28.795,- 2.0 CRDi VGT EX ⬠31.295,- 2.0 CRDi VGT EX Automaat1 ⬠32.795,- 2.0 CRDi VGT EX Luxe^1 ⬠34.295,- 2.0 CRDi VGT EX Luxe Automaat1 ⬠35.795,-

De meerprijzen voor de fabrieksopties:

Mica / Metallic lak ⬠550,- ESP (Electronic Stability Program)1 ⬠895,- Elektrisch schuif-/kanteldak1 ⬠1.495,-

Kosten rijklaarmaken ⬠635,-