De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk SV/WV/06/79998
Doorkiesnummer Datum 18 oktober 2006
Onderwerp Verzekerbaarheid werknemers
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen die de vaste commissie voor Sociale Zaken en
Werkgelegenheid heeft gesteld naar aanleiding van mijn brief van 28 juni 2006 (30 034, nr.
71).
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
Ons kenmerk SV/WV/06/79998
SV/WV/06/79998
30 034 Bevorderen van het naar arbeidsvermogen verrichten van werk of van
werkhervatting van verzekerden die gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn en tot
het treffen van een regeling van inkomen voor deze personen alsmede voor
verzekerden die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn (Wet werk en
inkomen naar arbeidsvermogen)
Nr. VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Vastgesteld ...2006
De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft over de brief
van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de
verzekerbaarheid van werknemers die bij ingang van de verzekering ziek zijn,
acceptatieplicht door verzekeraars, rendement van duur van het eigen-
risicodragen van tien jaar en bruto en netto rentehobbel (30 034, nr. 71) de
navolgende vragen ter beantwoording aan de regering voorgelegd. Deze vragen,
alsmede de daarop op ..... gegeven antwoorden, zijn hieronder afgedrukt.
De voorzitter van de commissie,
Smits
Adjunct-griffier van de commissie,
Post
---
Ons kenmerk SV/WV/06/79998
Vragen PvdA-fractie
1.
De regering stelt dat in alle gevallen iedere werknemer te allen tijde verzekerd is van een
uitkering. Wat gebeurt er als een bedrijf failliet gaat?
Het feit dat de uitkeringslasten worden toegerekend aan een werkgever (in de gedifferentieerde
premie als de werkgever bij UWV is verzekerd) dan wel door de werkgever zelf worden
betaald (als deze eigenrisicodrager is) staat geheel los van het recht op een uitkering van de
werknemer. De betaling van de uitkering is te allen tijde geregeld.
Als een werkgever die eigenrisicodrager is, failliet gaat, betaalt UWV de uitkering en verhaalt
die op de verzekeraar of borgsteller van de werkgever. Voor een werkgever die publiek
verzekerd was en die failliet gaat, worden de uitkeringen omgeslagen over alle publiek
verzekerde werkgevers.
2.
De regering geeft aan dat verzekeraars de zieke werknemer mee kunnen nemen in de polis.
Waarom staat hier niet `moeten' nemen in de polis? Immers, men schrijft dat of een
verzekeraar de zieke werknemers meeneemt o.a. afhangt van concurrentie-overwegingen,
maar daar mag een werknemer toch niet van afhankelijk zijn?
De werknemer is niet afhankelijk van de polisvoorwaarden van een verzekeraar om
gegarandeerd te zijn van zijn uitkering. Iedere werknemer die recht heeft op een WIA-
uitkering, krijgt deze ook. Werknemers die ziek zijn op het moment dat hun werkgever
eigenrisicodrager wordt, vallen onder het inlooprisico van hun werkgever. Mochten zij na twee
jaar ziekte arbeidsongeschikt worden, dan is de werkgever/eigenrisicodrager verantwoordelijk
voor hun uitkering. Hij kan deze zelf betalen, of hij kan met de verzekeraar hebben
afgesproken dat deze uitkeringen onder de verzekering vallen. De verzekeraar is niet verplicht
zieke werknemers mee te nemen, maar hij kan hiertoe wel afspraken maken met de werkgever.
3.
Deelt de regering de mening dat het UWV de restpost wordt, omdat de werkgever die een
eigen risico heeft, en niet bij verzekeraars terecht kan, zich bij het UWV zal melden?
Deze mening deelt de regering niet. Werkgevers kunnen allerlei redenen hebben om wel of
niet eigenrisicodrager te worden. Dit hangt zowel af van een inschatting van de financiële
gevolgen van beide opties, als van de inschatting bij welke optie de meeste re-integratiekansen
voor de gedeeltelijke arbeidsgeschikten zijn.
---
Ons kenmerk SV/WV/06/79998
4.
Waaruit blijkt dat de financiële last van 10 jaar eigen risico dragen ook voor MKB-bedrijven
draagbaar en verzekerbaar is? Immers, dat kan voor hen een relatief hoge kostenpost zijn.
De WGA-uitkeringen worden gefinancierd door werkgevers. De eigenrisicodrager betaalt de
uitkeringen zelf, de werkgever die bij UWV is verzekerd door middel van premiedifferentiatie
via toerekening aan individuele bedrijven. Daarnaast worden uitkeringen (de loonaanvulling
boven de vervolguitkering en de uitkeringen na de periode van
eigenrisicodragen/premiedifferentiatie) omgeslagen over alle werkgevers via een gemiddelde
premie. Op deze wijze staan de financiële prikkels altijd goed.
De regering is van mening dat hoe langer de periode van eigenrisicodragen is, hoe groter de
prikkel om te re-integreren wordt voor de werkgever. In de brief van 28 juni 2006 (30 034, nr.
71) wordt dit met een voorbeeld toegelicht: bij een duur van het eigenrisicodragen van tien jaar
is de besparing op de uitkeringslasten 42 000 terwijl de re-integratiekosten 15 000
bedragen. In het voorbeeld wordt dit afgezet tegen een besparing van 12 000 terwijl de
kosten 15 000 blijven bij een eigenrisicoduur van vijf jaar. Een duur van tien jaar leidt
daarom tot minder uitkeringsgerechtigden en tot lagere collectieve uitgaven dan een kortere
duur. Dit geldt voor grote en kleine bedrijven.
Deze duur is financierbaar, ook voor kleine bedrijven. Immers, het Verbond van Verzekeraars
gaat voor 2007 uit van een premieindicatie van 0,7%. Bij de huidige instroom is dit tevens de
structurele premie.
5.
Hoeveel meer mensen zullen naar verwachting volgens de regering aan het werk komen door
eigen risico dragen? Om welke percentages van WIA-gerechtigden gaat dat? Op welk
(wetenschappelijk) onderzoek zijn die cijfers gebaseerd?
Een langere duur van het eigenrisicodragen en van de premiedifferentiatie geeft een grotere
financiële prikkel voor een werkgever om zo snel mogelijk na het ontstaan van ziekte de zieke
werknemer te re-integreren. Dit komt omdat dan een grotere besparing aan uitkering bereikt
kan worden. Het is niet bekend wat de re-integratiecijfers zijn van eigenrisicodragers. Dit zal
onderdeel uitmaken van de evaluatie.
---
Ons kenmerk SV/WV/06/79998
6.
Waarom legt de regering nu voor het eerst het verschil tussen een bruto- en een netto
rentehobbel uit, nadat daar al maandenlang over is gediscussieerd?
In de memorie van toelichting bij de Wet Invoering en financiering WIA wordt in paragraaf
3.6 de rentehobbel en het verschil tussen netto en bruto rentehobbel uiteengezet. Omdat hier
nog vragen over bestonden, heeft de regering dit verschil nogmaals verduidelijkt.
Vragen ChristenUnie-fractie
7.
Kan het zijn dat een werkgever op het moment dat hij eigenrisicodrager wordt wel aan de
verplichtingen voldoet, maar het jaar daarna niet meer, waardoor een werknemer niet te allen
tijde verzekerd is van een uitkering?
Neen, dit is niet mogelijk. Een werknemer met recht op uitkering is altijd verzekerd van zijn
uitkering. Als een werkgever die eigenrisicodrager is, niet meer aan zijn verplichtingen kan
voldoen (bijvoorbeeld omdat hij failliet gaat), betaalt UWV de uitkering en verhaalt die op de
borgsteller.
8.
Wordt er nog periodiek getoetst of de werkgever aan zijn verplichtingen kan voldoen? Zo
neen, kan dan nog steeds gegarandeerd worden dat geen werknemers tussen wal en schip
vallen? Wie betaalt in voorkomende gevallen de uitkering van de werknemer?
Een periodieke toetsing is niet noodzakelijk. Voor werkgevers die bij UWV verzekerd zijn,
staat UWV te allen tijden garant voor de betaling van de uitkering aan de werknemer.
Werkgevers die eigenrisicodrager zijn, moeten beschikken over een garantstelling (een
verklaring dat een verzekeraar de verplichtingen overneemt als de werkgever niet meer kan
betalen). Als een eigenrisicodrager failliet gaat, neemt UWV de betaling van de uitkering over
en verhaalt deze op de garantsteller.
Indien de garantstelling eindigt, eindigt ook onmiddellijk het eigenrisicodragen en keert de
werkgever terug naar UWV. In dat geval zijn lopende uitkeringen dus gegarandeerd.
---
Ons kenmerk SV/WV/06/79998
9.
Kan een werkgever, die eerst besluit eigen risicodrager te worden en die merkt dat geen enkele
verzekeraar bereid is zijn zieke werknemers aan te nemen, weer zonder problemen bij het
UWV terugkeren en daarmee zijn eigenrisicodragerschap annuleren?
Om eigenrisicodrager te kunnen worden, moet een werkgever een garantstelling overleggen.
Zonder garantstelling is eigenrisicodragen niet mogelijk. Een verzekeraar zal niet zonder meer
bereid zijn om een garantstelling te overleggen. Een werkgever die overweegt om
eigenrisicodrager te worden, zal dus financiële consequenties daarvan eerst moeten bezien en
bespreken met zijn verzekeraar. Een onderdeel daarvan is of het nodig is iets te regelen voor
het geval hij zieke werknemers heeft.
Mocht een werkgever gedurende het eigenrisicodragerschap terug willen naar het publieke
bestel, dan kan dat altijd.
10.
Hoe wordt de doorberekende opslag in verband met de rentehobbel omgezet in een korting op
de WGA/IVA premie? Aan wie wordt de korting verstrekt?
De rentehobbel bedraagt in 2007 0,47%. Ditzelfde percentage wordt in 2007 in mindering
gebracht op de basispremie AOF. Dit betekent dat alle werkgevers een lagere basispremie
betalen dan zonder rentehobbel het geval zou zijn geweest.
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid