Peijs wil proeven met dynamische maximumsnelheden
Nieuwsbericht | 18-10-2006
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat is van plan praktijkproeven
te starten met dynamische maximumsnelheden op de snelwegen.
Aanpassing van de snelheidslimiet aan onverwachte en wisselende
situaties zoals weer, drukte of een ongeval kan de verkeersveiligheid
vergroten, de doorstroming verbeteren en de milieubelasting beperken.
Dit zonder onnodige vertragingen die bij een permanente
snelheidsverlaging kunnen optreden. Dynamische snelheidslimieten
toegesneden op specifieke omstandigheden leveren naar verwachting meer
begrip op van de weggebruikers voor snelheidsbeperkingen.
Op Nederlandse snelwegen gelden in principe vaste snelheidslimieten.
Dynamische limieten worden nu in beperkte mate en bij onvoorziene
omstandigheden zoals een ongeval toegepast op wegen met
verkeerssignalering. Minister Peijs wil nu onderzoeken of een
structurele inzet van dynamische maximumsnelheden mogelijk is. In de
Nota Mobiliteit heeft Peijs de ambitie uitgesproken om de beschikbare
capaciteit van wegen optimaal te benutten. Ze wil dit doen met
maatregelen die snel en efficiënt inzetbaar zijn en nieuwe technische
mogelijkheden benutten. Daarom wil Peijs meer toepassingen van
dynamische snelheidslimieten. Hiervoor wordt gestart met nader
onderzoek, waarna een aantal praktijkproeven volgen.
Allereerst komt er onderzoek naar het gedrag van de weggebruikers en
de technologische en juridische aspecten. Een vraag is bijvoorbeeld de
begrijpelijkheid van verschillende maximumsnelheden op een traject
voor de weggebruiker. Eerdere ervaringen uit binnen- en buitenland
worden meegenomen. Daarna wordt het effect van dynamische aanpassing
van de snelheidslimiet onderzocht in praktijkproeven. Hierbij wordt
met name gekeken naar verbetering van de verkeersveiligheid in
bijzondere weersomstandigheden - zoals regen, sneeuw, ijzel, mist en
harde wind - , effecten op de luchtkwaliteit en doorstroming
(filevermindering) en reistijdverkorting door snelheidsverhoging van
100 naar 120 km per uur bij rustig verkeer en andere gunstige
omstandigheden. Het plan van aanpak wordt nu verder uitgewerkt. In dit
plan komen ook de locaties van de proeven te staan. Verwachting is dat
de proeven in de tweede helft van 2007 van start kunnen gaan.
Op dit moment zijn wij bezig met een onderzoek naar het gebruik van
onze website. Wij verzoeken u vriendelijk aan dit onderzoek deel te
nemen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat