| |
|Datum: 18-10-2006 | | | |COLLEGE WIL BEDRIJFSGEBONDEN HELIKOPTERPLATFORM EBAG TOESTAAN, | |GEEN MEEWERKING AAN HELIKOPTERHAVEN HELINET. | | | |Er lopen twee initiatieven om in Leidsche Rijn | |helikopterlandingsplaatsen te realiseren, de initiatieven zijn | |verschillend van karakter. Het college vervolgt de procedure voor een | |helikopterplatform voor het bedrijf EBAG op bedrijventerrein De | |Wetering-noord. Het bedrijf gaat deze helikopters alleen gebruiken | |voor de eigen bedrijfsvoering (snel vervoer van onderdelen). Het | |college werkt niet mee aan de bouw van een helikopterhaven voor | |Helinet vlakbij verkeersplein Oudenrijn. Helinet wil een | |helikopternetwerk realiseren voor transport door de lucht van | |(particuliere en zakelijke) reizigers en urgente vracht. | | | |Ebag: helikopters voor eigen gebruik toestaan | |Ebag Vastgoed bouwt een nieuw bedrijfspand op bedrijventerrein De | |Wetering-noord. De eerste fase van de bouw (de hal) is bijna afgerond,| |binnenkort is het bedrijf operationeel. Op de hal komen drie units. | |Ebag wil de hoogte van het gebouw uitbreiden met een extra | |verdiepingsvloer en een landingsplatform voor een helikopter. Met een | |helikopter kunnen onderdelen van vrachtwagens snel worden vervoerd. | |Binnen de bepalingen van het bestemmingsplan (Uitwerkingsplan De | |Wetering-noord) is de aanleg van een helikopterplatform mogelijk. Het | |college realiseert zich dat er bij omwonenden bezwaren bestaan tegen | |het heliplatform, met name vanwege mogelijke geluidsoverlast. | |Geluidsonderzoek heeft laten zien dat het gebruik van een helikopter | |binnen de geldende normen past. | | | |Procedures | |Voordat het bedrijf daadwerkelijk mag gaan vliegen, moet echter nog | |wel een aantal zaken procedureel geregeld worden. Bewoners en | |belanghebbenden kunnen binnen iedere procedure inspreken en hun | |bezwaren kenbaar maken. De volgende drie procedures starten binnenkort| |en lopen zoveel mogelijk gelijktijdig. | |(1) Om de extra verdiepingsvloer en het landingsplatform te mogen | |bouwen, moet vrijstelling van het bestemmingsplan (Artikel 19, lid 1) | |verleend worden. Deze vrijstelling is nodig vanwege de nieuwe | |bouwhoogte. | |(2) De minister van Verkeer en Waterstaat moet goedkeuring geven aan | |het gebruik van het heliplatform. Daarvoor heeft de minister een | |'Verklaring van geen bezwaar' nodig van de burgemeester van Utrecht, | |de verklaring heeft betrekking op de openbare orde. De burgemeester | |van Utrecht is van plan deze verklaring af te geven. | |(3) Ebag is verplicht een melding te doen bij de afdeling Milieu van | |de gemeente Utrecht. Het gebruik van het heliplatform moet voldoen aan| |de milieuwetgeving, onder andere ten aanzien van geluidseisen. Ook kan| |de gemeente zo nadere eisen stellen aan het gebruik van het | |heliplatform. De gemeente zal vastleggen dat Ebag het platform alleen| |mag gebruiken voor de eigen bedrijfsvoering. Ook wordt vastgelegd dat| |Ebag maximaal twee vluchten per dag mag maken en dat de helikopter | |over de A2 af en aan moet vliegen. De helikopter mag niet over | |woningen vliegen. | | | |Geen meewerking aan helikopterhaven Helinet | |Helinet wil een netwerk van landingsplaatsen voor helikopters | |realiseren, geschikt om particuliere en zakelijke reizigers te | |vervoeren en urgente vracht te transporteren. In dat kader wil Helinet| |een helikopterhaven bouwen vlakbij verkeersplein Oudenrijn, in de | |oksel van A12 en A2. Het bedrijf heeft daarvoor een verzoek om | |vrijstelling van het bestemmingsplan (Artikel 19 lid 1) ingediend bij | |de Gemeente Utrecht. | | | |Het college heeft besloten deze vrijstelling te weigeren met name | |vanwege de te verwachten geluidsoverlast en de mogelijke beperkingen | |voor de ontwikkeling van Rijnenburg. Ook de maatschappelijke weerstand| |is door het college meegewogen. Het college meent dat deze effecten | |niet opwegen tegen het economische belang van een helikopterhaven voor| |de stad en het bedrijfseconomische belang van Helinet. Helinet kan | |tegen dit besluit bezwaar maken. | | | |Argumentatie | |- Het college onderkent dat een helikopterhaven in beperkte mate | |gunstig kan zijn voor het vestigings- en ondernemingsklimaat, | |aangezien het vervoer per helikopter kan voorzien in snel vervoer en | |een betere bereikbaarheid. | |- Het is echter ook duidelijk dat er bij omwonenden en betrokken | |partijen weerstand en twijfel bestaat over de komst van de | |helikopterhaven. Bewoners hebben zich verenigd in het 'Platform | |Heliherrie Nee' en beide wijkraden in het gebied en het | |Mobiliteitsplatform Utrecht hebben hun bedenkingen geuit. | |- Een helikopterhaven op deze plek zou ook een belemmering kunnen | |betekenen voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling in Rijnenburg. | |Het college acht dit strijdig met een goede ruimtelijke ordening van | |het gebied. Het college wil dit risico niet nemen. | |- Ook is gekeken naar de mogelijke geluidshinder, de helikopters | |zouden immers dichtbij huidig en mogelijk toekomstig woongebied | |vliegen. Hieruit blijkt dat zowel overdag als 's avonds overlast kan | |ontstaan. | | | |Noot voor de media | | | |Meer informatie via het secretariaat Bestuurscommunicatie, | |Telefoon 030 - 286 11 32 | | | |Procedures EBAG | |- De aanvraag voor de bouwvergunning en de (concept)besluiten over de | |Verklaring van geen bezwaar en de Milieumelding worden gepubliceerd op| |de gemeentepagina's in het huis-aan-huis-blad Ons leidsche Rijn op 1 | |november aanstaande. | |- Vanaf deze datum ligt alle informatie gedurende vier weken ter | |inzage bij het Wijkbureau Leidsche Rijn. | |- Op donderdag 2 november a.s. vindt om 20.00 een informatieavond | |plaats. |
---- --