Najaarscollectie modezaken doelwit ramkrakers


Verzekeraar Interpolis signaleert trend

LEIDSCHENDAM, 20061018 -- Met het arriveren van de nieuwe collectie maken modezaken deze periode een goede kans op een ramkraak. Het aantal van dergelijke overvallen op kledingwinkels neemt de laatste jaren sterk toe, zo blijkt uit onderzoek in het eigen databestand door verzekeraar Interpolis in Tilburg. Ook fotowinkels, parfumerieën en lingeriezaken zijn nog steeds het doelwit van ramkrakers. Juweliers worden minder vaak getroffen dan voorheen.



Volgens gegevens van politie en justitie worden jaarlijks in Nederland een paar honderd ramkraken gezet. Daarbij wordt voor miljoenen euro's schade aangericht. Bij een ramkraak rijden criminelen met een zware auto met geweld de pui uit een winkelgevel, grissen razendsnel de winkel leeg en zijn weer verdwenen. Vroeger waren het vooral juweliers die werden getroffen. Doordat deze ondernemers zich tegenwoordig beter beschermen laten criminelen hun oog nu op andere branches vallen. Eerder signaleerde Interpolis al een toename van het aantal ramkraken op fotowinkels. Nu lijkt de kledingbranche aan de beurt.

Het Platform Detailhandel Nederland maakt zich zorgen over de toename in de kledingbranche. Sander van Golberdinge, Secretaris Winkelcriminaliteit van het Platform: "De beveiliging van juweliers is in samenwerking met de verzekeraars inmiddels zo goed geregeld dat ramkrakers hun terrein opnieuw hebben verlegd. Vooral deze periode, waarin de nieuwe collectie arriveert - zo ook in het voorjaar - zijn modewinkels voor criminelen een geliefd doelwit."

Het aantal ramkraken op modezaken, zo blijkt uit de gegevens van Interpolis, steeg de afgelopen twee jaar met dertig procent. Het gemiddelde schadebedrag beloopt ruim 30.000 euro. Bovendien derft de winkelier opbrengsten doordat nabestellen van de collectie heel moeilijk, duur en soms zelfs onmogelijk blijkt. "Na een ramkraak kan een ondernemer het seizoen veelal vergeten", aldus Wendy van Liempt van Interpolis, leidinggevende op de afdeling Risksupport. "Daar komt bij dat de verzekeraar na een schade mogelijk aanvullende eisen stelt en is er vaak emotionele schade, zeker als een ondernemer lijfelijk met de daders geconfronteerd werd".

Preventieve maatregelen
Interpolis schakelt voor zijn klanten risicodeskundigen in die samen met de ondernemer kijken welke preventieve maatregelen het beste getroffen kunnen worden. Van Liempt: "Naast standaard bouwkundige maatregelen, zoals goedgekeurd hang- en sluitwerk, beveiligingsglas, deugdelijke elektronische beveiliging en alarmering, kunnen dat ook organisatorische maatregelen zijn. Bij dure kleding valt te denken aan afsluitbare kledinghangers, kleding `om en om' in het rek en de meest gewilde kleding achter in de winkel. Om het de dieven moeilijk te maken is er bovendien de mistgenerator. Geactiveerd door het alarm zet dit apparaat de winkel binnen enkele seconden in een ondoordringbare (verder onschadelijke) mist ".

De kans op een ramkraak kan verder worden verkleind door het aanbrengen van een compartiment in de winkel, bijvoorbeeld halverwege in de zaak een rolhek. Daarnaast zijn anti-rampalen een belangrijke preventie maatregel Sander van Golberdinge: "Wij constateren dat steeds meer gemeenten samen met de detailhandel maatregelen nemen. De veiligheid van klant en personeel weegt voor veel gemeenten zwaar. Maar helaas zijn er nog altijd gemeenten die om esthetische redenen het plaatsen van rampalen belemmeren."

De Belgische overheid heeft een pakket fiscale maatregelen voor ondernemers beschikbaar om preventieve maatregelen te stimuleren. Het Platform Detailhandel Nederland vindt dat dit ook in Nederland moeten worden gerealiseerd. "Vooral kleine winkels zuchten in toenemende mate onder de forse kosten die preventieve maatregelen voor de detailhandel met zich mee brengen."