Wageningen Universiteit

De vergeten kant van de friettent

19 okt 2006

Onderdeel: Wageningen UR

Gezondheidscampagnes en voorlichters hameren er te veel op dat friet ongezond is. Ze vergeten dat cafetaria ook een sociale functie vervullen. Dat concludeert communicatiewetenschapper ir. Kirsten van Gorkum in haar scriptie bij haar afstuderen aan Wageningen Universiteit.

Voor haar onderzoek bracht Van Gorkum vijftig bezoeken aan friettenten. âIk ging zitten en observeerde de mensen. Zelfs een onaantrekkelijke zaak met plastic stoeltjes, midden in het centrum van Arnhem, bleek tot mijn verbazing een ontmoetingspunt voor jongeren en ouderen. Ik vond ook frietzaken waar je verjaardagen en sinterklaasfeestjes kon vieren, en cafetaria waar mensen de sleutel afgaven als ze hun huis verlieten.â

Van Gorkum kreeg het idee voor haar onderzoek toen ze tijdens haar studie Toegepaste communicatiewetenschap colleges volgde over voedingswetenschap. âFriet stond er in een kwaad daglicht door de overmaat aan calorieën en vetten. Toen kwam ik op het idee om friet eens van een andere kant te bekijken.â

Ze ontwierp zelf haar afstudeeronderzoek en werd vaste bezoeker van vier cafetaria in haar woonplaats Arnhem. âZo ontdekte ik dat frietzaken bij de publieke ruimte horen en worden gebruikt als ontmoetingsplaatsâ, zegt Van Gorkum. âIk ontmoette oudere mannen die er uren achter elkaar koffie drinken. Ze hebben niets om voor thuis te komen, vertelden de eigenaars van de frietzaak me. Maar je hebt ook mensen die gewoon langskomen voor een praatje.â

Ze denkt dat gezondheidscampagnes de sociale functie van frietzaken over het hoofd zien. âJe kunt mensen natuurlijk vertellen dat ze beter geen friet kunnen eten. Maar het is waarschijnlijk effectiever als frietzaken ook gezonde producten gaan aanbieden. Zo blijft de functie van frietzaken intact, maar maak je gezonde keuzes makkelijker.â Van Gorkum wil graag verder met het onderzoek naar cafetaria en werkt nu aan een voorstel voor een aio-project naar de context en symbolische waarde van ongezond gedrag.
Wilem Koert

Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Het wordt u aangeboden door de afdeling Corporate Communicatie. Meer informatie bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail: pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail: resource@cereales.nl. Zie archief van voorloper Wb op http://www.wb-online.nl.