De vergeten kant van de friettent
19 okt 2006
Onderdeel: Wageningen UR
Gezondheidscampagnes en voorlichters hameren er te veel op dat friet
ongezond is. Ze vergeten dat cafetaria ook een sociale functie
vervullen. Dat concludeert communicatiewetenschapper ir. Kirsten van
Gorkum in haar scriptie bij haar afstuderen aan Wageningen
Universiteit.
Voor haar onderzoek bracht Van Gorkum vijftig bezoeken aan
friettenten. âIk ging zitten en observeerde de mensen. Zelfs een
onaantrekkelijke zaak met plastic stoeltjes, midden in het centrum van
Arnhem, bleek tot mijn verbazing een ontmoetingspunt voor jongeren en
ouderen. Ik vond ook frietzaken waar je verjaardagen en
sinterklaasfeestjes kon vieren, en cafetaria waar mensen de sleutel
afgaven als ze hun huis verlieten.â
Van Gorkum kreeg het idee voor haar onderzoek toen ze tijdens haar
studie Toegepaste communicatiewetenschap colleges volgde over
voedingswetenschap. âFriet stond er in een kwaad daglicht door de
overmaat aan calorieën en vetten. Toen kwam ik op het idee om friet
eens van een andere kant te bekijken.â
Ze ontwierp zelf haar afstudeeronderzoek en werd vaste bezoeker van
vier cafetaria in haar woonplaats Arnhem. âZo ontdekte ik dat
frietzaken bij de publieke ruimte horen en worden gebruikt als
ontmoetingsplaatsâ, zegt Van Gorkum. âIk ontmoette oudere mannen die
er uren achter elkaar koffie drinken. Ze hebben niets om voor thuis te
komen, vertelden de eigenaars van de frietzaak me. Maar je hebt ook
mensen die gewoon langskomen voor een praatje.â
Ze denkt dat gezondheidscampagnes de sociale functie van frietzaken
over het hoofd zien. âJe kunt mensen natuurlijk vertellen dat ze beter
geen friet kunnen eten. Maar het is waarschijnlijk effectiever als
frietzaken ook gezonde producten gaan aanbieden. Zo blijft de functie
van frietzaken intact, maar maak je gezonde keuzes makkelijker.â
Van Gorkum wil graag verder met het onderzoek naar cafetaria en werkt
nu aan een voorstel voor een aio-project naar de context en
symbolische waarde van ongezond gedrag.
Wilem Koert
Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het
weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Het wordt u
aangeboden door de afdeling Corporate Communicatie. Meer informatie
bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail:
pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail:
resource@cereales.nl. Zie archief van voorloper Wb op
http://www.wb-online.nl.