Brabantse klucht toont ellendige marktwerking in streekvervoer
De marktwerking in het openbaar vervoer is een schertsvertoning. Zo
reageren FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond op de nieuwe onzekerheid
voor de 1150 werknemers van BBA. Connexxion wil de concessie van hun
Brabantse regio op 10 december niet meer overnemen.
De buschauffeurs en ondersteunende medewerkers weten nu niet meer bij
welke werkgever - en onder welke voorwaarden ze straks hun diensten
rijden.
"Duurbetaalde advocaten en adviseurs verdienen dik belegde boterhammen
aan de aanbestedingen", reageert vakbondsbestuurder Leen van der List.
"Werknemers, reizigers en naar ons oordeel ook bedrijven worden hier
slechter van."
FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond willen uiterlijk donderdag
duidelijkheid van de werkgevers en de provincie Noord-Brabant over
welke uitweg zij zien. Bovendien eisen de vakbonden een garantie dat
er hoe dan ook een sociaal plan komt. "Komt die duidelijkheid niet
snel, dan kunnen we de werknemers niet meer in toom houden", zegt Van
der List.
Dinsdagavond had de vakbond al een personeelsbijeenkomst belegd omdat
de huidige en beoogde nieuwe werkgever weigeren een sociaal plan af te
sluiten om de nadelige gevolgen van de overgang op te vangen.
Vlak voor aanvang vertelde provinciebestuurder Eric Janse de Jonge
(CDA) echter aan Van der List dat Connexxion het binnengehaalde
contract voor acht jaar niet wil uitvoeren. De provincie geeft een
andere uitleg aam de berekening in de offerte dan Connexxion waardoor
het busbedrijf een groot verlies zou lijden. Noord-Brabant wil via de
rechter afdwingen dat Connexxion zijn bussen vanaf 10 december volgens
de afgesproken dienstregeling laat rijden.
Met veel moeite voorkwamen de vakbondsbestuurders dinsdagavond dat de
werknemers woensdag al in protest naar het provinciehuis in Den Bosch,
en de hoofdkantoren van BBA, een dochter van het Franse Veolia, en
Connexxion zouden trekken.
Het personeel zit al twee jaar in onzekerheid. Medewerkers zijn er
letterlijk en figuurlijk ziek van, zo lieten zij dinsdagavond aan hun
vakbondsvertegenwoordigers weten.
"De werknemers en hun gezinnen hebben recht op duidelijkheid", zegt
Van der List. "Gedeputeerde Janse de Jonge heeft in deze een grote
verantwoordelijkheid. Niet alleen is hij verantwoordelijk voor het
aanbestedingsbeleid in Brabant, hij was het ook die vorig jaar na het
stopzetten van het toen lopende aanbestedingsproces verklaarde de
belangen van de reiziger en de chauffeur hoog in het vaandel te hebben
als het gaat om de uitvoering van het openbaar vervoer in Brabant. Het
is nu aan hem die woorden waar te maken".
In juli won Connexxion de Brabantse aanbesteding. Volgens de Wet
Personenverboer gaan de betrokken werknemers van BBA mee over naar de
nieuwe werkgever.
---
FNV