Ingezonden persbericht


Zoekmachine speciaal voor tweedehands auto's gestart

Groningen, 19 oktober 2006 - Vandaag is officieel de site Autorunner.nl gelanceerd die zich heeft gespecialiseerd in het zoeken naar tweedehands auto's. Deze zogenaamde 'verticale zoekmachine' geeft snel een overzicht van de beschikbare tweedehands auto's op de grote aanbodsites zoals Autotelegraaf.nl en Autotrader.nl. Naast het vinden van auto's kan autorunner ook gebruikt worden voor het vinden van motoren, kampeerauto's, caravans, vouwwagens, bromfietsen en fietsen.

"Verticale zoekmachines zijn hot", aldus oprichter Bart Kappenburg, "want waarom zou je een grote logge zoekmachine gebruiken a la Google voor dit soort zoekopdrachten? Autorunner.nl is speciaal gebouwd om aan de wens te voldoen die autokopers hebben: het zoeken van auto's. Dat klinkt logisch maar het intikken van 'tweedehands opel vectra' in Google geeft buiten een aantal relevante sites ook veel niet relevante resultaten. Autorunner.nl zoekt alleen op die sites die ook daadwerkelijk relevant zijn voor het vinden van tweedehands opel's. In recent onderzoek van Forrester Research, Jupiter Research en Marketingsherpa is naar voren gekomen dat vertical search de komende jaren een grote vlucht gaat nemen."

Autorunner.nl gaat live op zoek, naar aanleiding van bepaalde wensen, in de verschillende autosites en geeft het resultaat overzichtelijk weer in een resultatenpagina. Kappenburg: "Zo heb je altijd het laatste actuele aanbod en kan je direct doorklikken naar de betreffende pagina op de autosite om meer te weten te komen." De site wordt in de nabije toekomst uitgebreid met een sms- en emailalertservice en de mogelijkheid om nog uitgebreider te zoeken op bijvoorbeeld kilometerstand en andere specificaties van de auto.

"Naast Autorunner.nl hebben we nog een tweetal verticale zoekmachines: Koopjesvinder.nl en Trimloop.nl. Beide opgezet volgens hetzelfde concept. We zijn druk bezig om onze portfolio van verticale zoekmachines uit te breiden om zo een klein marktaandeel af te snoepen van de traditionele 'horizontale' zoekmachines", aldus Kappenburg. "Ik help de hulp van een aantal formal investors om de portfolio van zoekmachines uit te breiden en de huidige verder te ontwikkelen. Zij zien ook in dat vertical search een belangrijke rol gaat spelen."

----------------------------------------------