Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Handhaving door de Sociale
Verzekeringsbank in 2005

Handhaving door de Sociale
Verzekeringsbank in 2005

Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005

R06/21, oktober 2006

ISSN 1383-8733
ISBN-10: 90-5079-166-2
ISBN-13: 90-5079-

2 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005

Voorwoord

De Inspectie Werk en Inkomen heeft in mei 2006 de rapportage Handhaving 2005 ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank. In deze rapportage verantwoordt de Sociale Verzekeringsbank zich over de activiteiten die zij in 2005 heeft uitgevoerd op het terrein handhaving. In dit rap- port geeft de inspectie haar oordeel over de uitvoering van het handhavingsbeleid en over de kwaliteit van de verantwoordingsrapportage
De inspectie verwacht dat de Sociale Verzekeringsbank gevolg geeft aan het verzoek van de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, om met ingang van het tweede kwar- taalverslag 2006 uitgebreider kwalitatief verslag te doen van de handhavingsactiviteiten in de reguliere verantwoordingsproducten, zoals kwartaalverslagen en het jaarverslag. A.J. Duymaer van Twist
Wnd. inspecteur-generaal Werk en Inkomen

3 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005

4 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005

Inhoud


1 Inleiding 7
2 Uitvoering handhaving 9 2.1 Preventie 9 2.2 Controle 10 2.3 Opsporing 11 2.4 Afdoening 12
3 Oordeel IWI 15
4 Reactie SVB en nawoord IWI 17 Lijst van afkortingen 18 Bijlage: Reactie Sociale Verzekeringsbank 19 Publicaties van de Inspectie Werk en Inkomen 23


5 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005


6 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005


1 Inleiding

De Inspectie Werk en Inkomen (IWI) beoordeelt het functioneren van de Sociale Verzekerings- bank (SVB) op het aspect handhaving. Daarbij worden activiteiten, resultaten en doelbereik separaat en in samenhang gewikt en gewogen in alle vier de schakels uit de handhavingsketen, te weten preventie, controle, opsporing en afdoening. Tevens geeft IWI een oordeel over de kwaliteit van de rapportage Handhaving SVB 2005.
Voor de beoordeling van de uitvoering van het handhavingsbeleid SVB 2005 zijn door IWI de volgende onderzoeksvragen geformuleerd:

1 Voldoet de verantwoordingsinformatie zoals vastgelegd in de rapportage Handhaving SVB 2005 aan de gestelde wettelijke vereisen. En biedt deze voldoende informatie voor IWI om tot een oordeel te komen over het functioneren van de SVB op het aspect handhaving op alle vier de schakels van de handhavingsketen?
Op grond van de regeling SUWI dient de SVB zich in zijn jaarverslag en kwartaalverslagen te verantwoorden over in elk geval de onderwerpen die zijn genoemd in de bij de regeling behorende bijlage VIII, onder a. Ten aanzien van handhaving wordt naast enkele prestatie- indicatoren van de SVB verlangd dat zij rapporteert over de uitvoering en de effecten van het handhavingsbeleid. In de kwartaalverslagen wordt door de SVB verwezen naar de uitge- breidere rapportage handhaving. Om deze reden wordt de rapportage getoetst aan de ver- eisten zoals die gelden voor de jaar- en kwartaalverantwoordingen.
2 Sluit het beleid van de SVB op het aspect handhaving aan bij de handhavingsdoelstellingen van het kabinet?
De handhavingsdoelstelling van het Kabinet luidt: "Het bevorderen van spontane naleving van wet- en regelgeving door burgers en bedrijven en het ontmoedigen van overtreding ervan". In het handhavingsprogramma SZW 2003-2006 heeft men dit uitgewerkt in de volgende thema's:
- Preventie boven repressie
De overtuiging bestaat bij het kabinet dat het beter en goedkoper is om misbruik te voorkomen, dan achteraf (repressief) op te treden.

- De pakkans vergroten
Niet-naleving dient in een zo vroeg mogelijk stadium te worden ontdekt, zodat schade zo beperkt mogelijk blijft.

- Niet-naleving mag niet lonen
Onrechtmatig verkregen inkomsten dienen teruggevorderd te worden. Daarnaast dient een administratieve dan wel een strafrechtelijke sanctie te worden opgelegd om herha- ling te voorkomen.

3 Zijn de met de minister voor 2005 overeengekomen afspraken nagekomen? In de meibrief stelt onze minister de kaders vast waaraan het jaarplan van de SVB dient te voldoen. In deze meibrief verzoekt de minister de SVB rekening te houden met acties die voortvloeien uit het opsporingsbeleidsplan van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en uit het handhavingsarrangement. Zo zijn er afspraken gemaakt over door de SVB in te stellen monitors, het instellen van een onderzoek met betrekking tot de naleving van wet- en regelgeving door uitkeringsgerechtigden, verbetering van samen- werking in de keten en verbetering van risicoanalyses. Tevens dient de SVB in te gaan op de gevolgen van het rapport van de Algemene Rekenkamer `Opsporing en vervolging II'. Verder is er in het handhavingsarrangement vastgelegd hoeveel processen-verbaal (330) de SVB dient aan te leveren aan het Openbaar Ministerie (OM).

7 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005


8 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005


2 Uitvoering handhaving

IWI dient een oordeel te kunnen geven over de uitvoering. Dit is alleen mogelijk wanneer de kwaliteit van de verantwoordingsinformatie zowel juist als volledig is. IWI zal ingaan op de kwa- liteit van de verantwoording 2005 en een oordeel geven over het functioneren van de SVB in de schakels van de handhavingsketen.
2.1 Preventie
Het handhavingsbeleid van de SVB ten aanzien van preventie bestaat uit: A: de wetgever wijzen op handhavingsaspecten van nieuwe of gewijzigde wetgeving; In 2005 heeft de SVB deelgenomen aan besprekingen waarin wijzigingen in verband met de modernisering van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) worden besproken. De SVB heeft een uitvoeringstoets verricht met betrekking tot voorgenomen wetswijziging in de GBA- wetgeving.
B: voorlichting aan (toekomstige) SVB-klanten en een breder publiek;
· De SVB informeert haar klanten in brochures en formulieren over de verplichting de SVB tijdig te informeren over omstandigheden die van invloed kunnen zijn op het recht op, de duur of de hoogte van de uitkering. Aan de hand van ervaring uit onderzoeken wordt deze informatie ver- beterd.

· Standaard ontvangt elke in Nederland wonende AOW'er (Algemene Ouderdomswet) en Anw'er (Algemene nabestaandenwet) de SVB-periodiek `Uw AOW/Anw'.
· Klanten in het buitenland ontvangen tweemaal per jaar de `Internationale Nieuwsbrief'.
· In het kader van SVB Tien worden processen en producten ontwikkeld om de dienstverlening door de SVB nog verder te verbeteren.

· De SVB is in 2005 begonnen met haar dienstverlening via internet te vergroten.
· Tevens informeert de SVB haar klanten door middel van uitkeringsspecificaties, waarbij de SVB dit extra contactmoment met de klant benut door de klant nogmaals op de voor hen geldende verplichtingen te wijzen.

· Vanaf 2005 verricht de SVB onderzoek naar de bekendheid met regels door de SVB-klanten. Hierbij is onderscheid gemaakt naar wet en de daarbij behorende geldende sets te melden mutaties. Vanaf 2006 geven de uitkomsten van dit onderzoek aan of de door de SVB getroffen maatregelen hebben geleid tot stijging van de bekendheid met regels door de SVB-klanten. C: fraudealertheid van de medewerkers en de inrichting van het uitvoeringsproces te ver- beteren.
De SVB verhoogt de fraudealertheid van haar medewerkers door:

· de medewerkers op de vestigingen regelmatig te laten voorlichten door sociaal rechercheurs over specifieke frauderisico's in de praktijk;

· de sociaal rechercheurs de resultaten van individuele fraudeonderzoeken terug te laten kop- pelen naar de betreffende medewerker.
In 2005 is de opzet van voorlichting over frauderisico's vernieuwd en worden op de vestigingen vanaf 2006 deze nieuwe workshops fraudealertheid gegeven.
Momenteel onderzoekt de SVB of er een cursus fraudealertheid van SOSV-opleidingen geschikt is of geschikt gemaakt kan worden voor de eigen organisatie.
De fraudealertheid van de medewerker wordt periodiek gemeten met behulp van de monitor fraudealertheid. Deze monitor zal in 2006 worden geëvalueerd.

9 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005

In 2005 is de SVB begonnen met het opstellen van de monitor boeten en terugvorderingen. In

de eerste fase van de monitor zijn de boeten en terugvorderingen gesplitst in categorieën naar aard en oorzaak. Op basis van dit verkregen inzicht analyseert de SVB welke categorieën nader onderzoek vergen.
De SVB kan nog niet aangeven of de analyse zelf dit jaar kan worden verricht/uitgevoerd, gelet op de thans nog onvoorziene omvang.
Bovenstaande informatie is in zijn geheel terug te vinden in de verantwoordingsrapportage van de SVB. IWI stelt vast dat de handhavingsactiviteiten van de SVB aansluiten bij het Kabinetsbe- leid terzake.
2.2 Controle
In algemene zin wordt opgemerkt dat de SVB risico gerelateerd werkt. De SVB actualiseert elk jaar de analyse van misbruikrisico's die voortvloeien uit de wet en die nog resteren, gegeven de afdekking van risico's door controle- en verificatiemaatregelen. Op basis van deze analyse verricht de SVB controle-inspanningen, en gebruikt hierbij zoveel mogelijk de gegevensuitwisseling met externe instanties. Daarnaast analyseert de SVB de frau- degevallen die de sociaal rechercheurs hebben onderzocht en de opgelegde boeten en maatre- gelen, ten einde de mogelijkheden in beeld te krijgen om de preventie te verbeteren. Via inkomensuitwisselingen met de Belastingdienst, worden gevallen gemeld waarbij een (te groot) verschil is geconstateerd tussen het in het systeem geregistreerde inkomen en het bij de belastingdienst geregistreerde (belastbare) inkomen. De SVB heeft met de Belastingdienst inko- mensgegevens uitgewisseld over in 2003 genoten inkomsten. Zodra dit mogelijk is wil de SVB met behulp van de Polisadministratie van het UWV een verbeterde en meer actuele controle op inkomen realiseren.
Standaard controleert de SVB na toekenning van Anw- of AOW-uitkering jaarlijks de aanvragen van ongehuwden op samenwonen door vergelijking met de gegevens uit het GBA. Het percen- tage waarin een gezamenlijke huishouding is geconstateerd is bij de Anw drie maal zo hoog als bij de AOW, maar wel dalende.
De SVB stelt het schoolgaand zijn van een kind vast aan de hand van de gegevens van de Informatie Beheer Groep. Hiertoe vindt gegevensuitwisseling plaats. In geval een registratie bij de IB groep (nog) niet bekend is, controleert de SVB alsnog door een schoolverklaring aan de ouder/ verzorger te sturen. Opvallend is dat het aantal gevallen waarin alsnog een schoolver- klaring is verzonden in 2005 tweemaal zo hoog is als in de voorgaande jaren (30 in plaats van 15 procent).
In 2006 zal door de SVB onderzocht worden in hoeverre vanaf 2007 gebruik gemaakt kan worden van de polisadministratie van het UWV om te komen tot een betere en efficiëntere manier van verzamelen van inkomensgegevens.
Vanaf 2005 worden, in vervolg op de in 2004 gehouden pilot, alle bij het meldpunt Meld Misdaad Anoniem binnenkomende meldingen inzake mogelijke fraude met volksverzekeringen doorgezonden aan de SVB. Hoewel het aantal ontvangen meldingen lager was dan verwacht, heeft de SVB het contract verlengd voor 2006.
De SVB heeft een uitwisseling van gegevens gerealiseerd met Nieuw-Zeeland, Australië en Duitsland.

10 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005

Jaarlijks verricht de SVB onderzoek naar het inkomen van de partners van AOW-gerechtigden

met een partnertoeslag en van personen aan wie een Anw-uitkering is toegekend. De controle- resultaten laten evenals vorig jaar een daling zien van het aantal verlagingen van de uitkering ten gevolge van niet gemeld inkomen of niet gemelde verhogingen van inkomen. Het aantal gevallen waarin het onderzoek heeft geleid tot een verhoging van de uitkering is meer dan verdubbeld. Naast de gegevensuitwisseling met de GBA heeft de SVB onderzoek verricht naar niet gemeld samenwonen. Gelet op het lage aantal geconstateerde fraudegevallen is het niet noodzakelijk het risicoprofiel verder aan te scherpen. Daarnaast heeft ook een onderzoek plaatsgevonden naar het samenwonen van alleenstaande AOW'ers die geregistreerd stonden als duurzaam gescheiden. Hierbij werden geen overtredingen geconstateerd.
Vanaf 2005 worden alle gevallen uit de gegevensmatch onderzocht, waarbij sprake is van samen- wonen op basis van een commerciële relatie.
De SVB heeft in 2004 onderzoek ingesteld naar de risico's van niet gemeld samenwonen op campings. Uit dit onderzoek bleek een verhoogd risico met betrekking tot de leefvorm. In 2005 is een nader onderzoek ingesteld bij dertig andere campings. Hierover wordt in 2006 gerappor- teerd.
Naar aanleiding van het onderzoek Leerplicht heeft de SVB de handhavingsrisico's aangekaart bij het ministerie van Justitie en bij de Vereniging van Leerplichtambtenaren. Dit heeft ertoe geleid dat leerplichtambtenaren erop gewezen zijn dat zij de SVB dienen te informeren. De meldingen van de Belastingdienst aan de SVB van gevallen waarin men schuldig nalatig is geweest premie AOW/Anw te betalen is gedigitaliseerd. Verder heeft de SVB in 2005 alsnog meldingen van eerdere jaren afgehandeld die de Belastingdienst niet eerder aan de SVB had gezonden. Deze meldingen vertegenwoordigen een besparing van ongeveer 45 miljoen euro. De SVB heeft in 2005 wederom deelgenomen aan diverse multidisciplinaire interventieteamon- derzoeken, waarbij het mogelijk is leefvormfraude bij de AOW en de Anw te ontdekken. Door het Controle team buitenland (CTB) zijn in 2005 de volgende onderzoeken gestart: Chili, Italië, VS, Duitsland, Indonesië, België en Kaapverdië. Twee van de onderzoeken hebben reeds geleid tot een rapportage.
Daarnaast worden elk jaar diverse controles uitgevoerd: presentatieplicht, controle op het bestaan van kinderen in Turkije, onderzoek naar het volgen van onderwijs van 16- en 17-jarigen in Turkije en Marokko.
Tevens beschikt de SVB over attachés voor sociale zaken in diverse landen ten behoeve van onderzoeken ter plaatse.
Bovenstaande informatie is in zijn geheel terug te vinden in de verantwoordingsrapportage van de SVB. IWI stelt vast dat de handhavingsactiviteiten van de SVB aansluiten bij het Kabinetsbeleid terzake.
2.3 Opsporing
Het opsporen van fraude wordt verricht door de aan de afdeling Fraudeonderzoeken en Opsporing (F&O) verbonden buitengewoon opsporingsambtenaren (sociaal rechercheurs). De SVB verantwoordt zich per wet over afgeronde fraudeonderzoeken in 2005. Hierbij wordt een splitsing gemaakt naar zaken die hebben geleid tot een opsporingsonderzoek en zaken die hebben geleid tot een proces verbaal. Het aantal fraudeonderzoeken steeg ten opzichte van
11 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005

vorig jaar met 25 procent. Door een scherpere selectie op de uitkomsten van deze onderzoe-

ken is de effectiviteit van de opsporingsonderzoeken gestegen naar 90 procent. De SVB heeft voldaan aan de afspraak met het OM met betrekking tot het aantal in te dienen processen-ver- baal.
In de rapportage Handhaving 2005 zijn evenals in de rapportage over 2004 tabellen opgenomen met cijfers over fraudesignalen. Op grond van het gestelde in de bijlage VIII van de Regeling SUWI heeft de SVB zich verantwoord over de volgende punten:

· aantal interne fraude signalen;

· aantal externe fraude signalen;

· aantal fraudesignalen dat heeft geleid tot respectievelijk opsporingsonderzoek, administratief- rechtelijk onderzoek/geen onderzoek;

· aantal fraudevooronderzoeken;

· aantal fraudeopsporingsonderzoeken;

· aantal fraudeconstateringen.
Tot 2005 werden ontvangen fraudesignalen eerst in het frauderegistratiesysteem (FRES) geregi- streerd als de ontvangend sociaal rechercheur het opportuun vond om een onderzoek in te stellen. Met het oprichten van de afdeling Fraudeonderzoek en Opsporing worden alle signalen geregistreerd en ook onderzocht. Deze wijziging is één van de redenen dat het aantal gevallen 'fraude onderzocht' is gestegen.
Om fraude te kunnen onderkennen, is het van groot belang dat de medewerkers van de SVB kennis hebben van de echtheidskenmerken van buitenlandse brondocumenten. De SVB neemt al geruime tijd deel aan het project Document Information System of Civil Status (DISCS). DISCS is sinds 2005 operationeel en omvat nu ongeveer zeshonderd brondocumenten uit veer- tien landen en wordt continu uitgebreid.
2.4 Afdoening
Een van de speerpunten van het kabinet is dat misbruik niet mag lonen. Naast aangifte kan dit onder andere gerealiseerd worden door een strikt invorderingsbeleid. Het onrechtmatig ver- kregen voordeel dient de SVB terug te vorderen.
Strafrechtelijke afdoening
Uit een door de SVB opgenomen overzicht blijkt dat van de door de SVB in 2005 ingediende processen verbaal nog negentig procent in behandeling is bij het OM. Ook van de in de periode 2000 tot en met 2004 is twintig à dertig procent nog in behandeling. Bestuurlijke afdoening
De SVB rapporteert door middel van de incassoratio de mate waarin ingestelde terugvorderin- gen en opgelegde boeten daadwerkelijk door de SVB geïncasseerd werden. Omdat incasso's vaak over langere perioden in termijnen worden geïncasseerd, berekent de SVB de incassoratio door te bepalen welk deel ook daadwerkelijk is geïncasseerd van alle in een jaar afgesloten vor- deringen. Geen inzicht wordt gegeven in het verloop van alle ingestelde terugvorderingen. In de rapportage handhaving SVB 2004 werd onder administratieve afdoening na opsporing gerapporteerd dat in 36 gevallen (2 procent) verzuimd was om alsnog te beoordelen of er een boete opgelegd kon worden. Een nader onderzoek wees uit dat de wettelijke termijn voor het opleggen van een boete inmiddels was verstreken. Naar aanleiding hiervan zou de SVB de bor- ging voor adequaat sanctioneren versterken door niet aan het einde van het jaar doch reeds na het einde van een kwartaal onderzoek te verrichten. De SVB verwachtte voor 2005 dat alle gevallen adequaat zouden zijn afgehandeld. Zoals blijkt uit de rapportage 2005 zijn wederom 43 (2,6 procent) gevallen verzuimd te onderzoeken. Uit navraag is gebleken, dat het niet mogelijk is alle gevallen voor het einde van het jaar alsnog een boete op te leggen, daar een aantal geval- len dan nog in behandeling is.

12 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005

Inmiddels heeft de SVB de verantwoordingsrapportage 'De SVB in het eerste halfjaar van 2006'

uitgebracht. Hierin doet de SVB verslag van de fraudegevallen die bestuurlijk zijn afgedaan. De aantallen zijn uitgesplitst naar gevallen waarin de SVB zelf administratiefrechtelijk sanctioneert zonder voorafgaand strafrechtelijk onderzoek en gevallen die na strafrechtelijk (voor-)onder- zoek niet tot aangifte leiden en gevallen die na strafrechtelijk (voor-)onderzoek wel tot aangifte hebben geleid, maar die door de officier van justitie om uiteenlopende redenen zijn gesepo- neerd. Van de veertig geseponeerde gevallen zijn er nog drie (acht procent) in behandeling.


13 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005


14 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005


3 Oordeel IWI

IWI is van oordeel dat het handhavingsbeleid van de SVB, zoals dit is opgenomen in het jaarplan SVB 2005 aansluit bij de hoofddoelstelling van het Kabinet ("Het bevorderen van spontane nale- ving van wet- en regelgeving door burgers en bedrijven en het ontmoedigen van overtreding ervan."). Daarnaast worden activiteiten nagekomen die voortvloeien uit afspraken met de minister, het opsporingsbeleidsplan SZW en met het OM, zoals vastgelegd in het handhavingsarragement 2005. De SVB levert met haar handhavingsbeleid een duidelijke bijdrage aan de handhavings- doelstellingen van het Kabinet.
De SVB heeft de verantwoording over de handhaving in haar rapportage Handhaving SVB de laatste jaren sterk verbeterd. De kwaliteit van de verantwoording over alle schakels is toerei- kend voor IWI om te komen tot een oordeel over het functioneren van de SVB. De verant- woording ten aan zien van de schakel afdoening zou nog verder kunnen worden verbeterd door naast inzicht in de in een jaar afgesloten terugvorderingen ook inzicht te bieden in het verloop van alle ingestelde nog lopende terugvorderingen.
IWI oordeelt positief over de uitvoering van de activiteiten in de schakels preventie, controle, opsporing en afdoening.


15 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005


16 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005


4 Reactie SVB en nawoord IWI

De inspectie legt haar conceptrapportages voor een bestuurlijke reactie voor aan de betrokken uitvoeringsinstanties en neemt deze reactie in samengevatte vorm en voorzien van haar com- mentaar op in het rapport. De volledige reactie wordt in de bijlage opgenomen. Dat is ook gebeurd bij dit rapport. Hierna volgt een samenvatting van de reactie van de Raad van Bestuur van de SVB en een nawoord van IWI.
Samenvatting reactie SVB
De SVB onderschrijft het positieve oordeel over de uitvoering van de activiteiten in de schakels preventie, controle, opsporing en afdoening. Het zelfde geld voor de constatering dat IWI de verantwoording over alle schakels toereikend acht om tot een positief oordeel te komen. Ten aanzien van de door de inspectie voorgestelde verbetering voor de schakel afdoening, stelt de SVB, dat voor het ontwikkelen van een apart kengetal met betrekking tot de lopende vorde- ringen, nader overleg met het ministerie van SZW is vereist.
Nawoord IWI
De inspectie heeft kennis genomen van de reactie van de SVB en constateert dat zij de oorde- len in het rapport onderschrijft.
Ten aanzien van het voorstel van de inspectie om de verantwoording over de schakel afdoening te verbeteren door ook inzicht te bieden in het verloop van alle ingestelde nog lopende vorde- ringen, verwacht de inspectie dat hiervoor door de SVB, na overleg met het ministerie van SZW, een kengetal wordt ontwikkeld. Tevens verwacht de inspectie dat de SVB uitgebreider kwalitatief verslag zal doen van de handhavingsactiviteiten in de reguliere verantwoordingspro- ducten zoals aangegeven in het voorwoord.


17 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005

Lijst van afkortingen

AKW Algemene Kinderbijslagwet
Anw Algemene nabestaandenwet
AOW Algemene Ouderdomswet
CTB Controle Team Buitenland
F&O Fraudeonderzoeken en Opsporingen
GBA Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens
IWI Inspectie Werk en Inkomen
OM Openbaar Ministerie
SUWI Wet Structuur uitvoering werk en inkomen
SVB Sociale Verzekeringsbank
SZW Sociale Zaken en Werkgelegenheid
UWV Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen


18 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005

Bijlage

Reactie Sociale Verzekeringsbank


19 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005


20 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005

22 Inspectie Werk en Inkomen Handhaving door de Sociale Verzekeringsbank in 2005

Publicaties van de Inspectie Werk en

Inkomen