Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Slimme auto maakt verkeer veiliger: acht procent minder ongevallen

Nieuwsbericht | 24-10-2006

Uit een praktijkproef blijkt dat slimme auto's het verkeer veiliger maken. Er zouden acht procent minder ongevallen zijn als de systemen uit de slimme auto breed worden ingevoerd. Wegen naar de Toekomst, een innovatieprogramma van Rijkswaterstaat, heeft in deze praktijkproef voertuigen uitgerust met apparatuur waarmee je veilig afstand houdt tot je voorganger en waarmee je beter de belijning blijft. Het eerste systeem past de snelheid aan als de bestuurder te weinig afstand houdt van de voorganger. Het tweede systeem waarschuwt wanneer je onbedoeld, dus zonder het gebruik van knipperlichten de rijstrook verlaat.

Bovendien rijden automobilisten netter met deze systemen aan boord. Het verkeer rijdt daardoor meer gelijkmatig.
Het rijgedrag verbetert dus onder invloed van rijtaakondersteunende systemen. Dit blijkt uit:


· minder bumperkleven,

· minder ongewenste lijnoverschrijdingen,

· gelijkmatiger snelheid,

· gelijkmatiger accelereren,

· beter gebruik van de richtingaanwijzers,

Bestuurders en passagiers vinden dat de systemen het rijcomfort verhogen. Systemen die ingrijpen in de rijtaak worden beter gewaardeerd dan systemen die alleen waarschuwen. De doorstroming verbetert als het aantal ongevallen en de daardoor ontstane files afnemen.
Het brandstofverbruik neemt door gebruik van rijtaakondersteunende systemen gemiddeld met drie procent af. Emissies nemen af met vijf tot tien procent.

Met de uitkomsten van de proef kunnen het ministerie en andere betrokken partijen het beleid ten aanzien van rijtaakondersteunende systemen verder ontwikkelen
De resultaten worden ook neergelegd bij het Europese programma voor de ontwikkeling van intelligente verkeerssystemen. Daarnaast wil Wegen naar de Toekomst zich aansluiten bij het Europese E-Safety forum. Dit forum heeft als doel om de bekendheid van deze systemen te vergroten.

Wegen naar de Toekomst onderzocht in de pilot de Rij-Assistent wat rijtaakondersteunende systemen kunnen betekenen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid, de verkeersdoorstroming en het milieu. Centraal stond de vraag hoe de individuele weggebruiker deze systemen heeft ervaren. Daarnaast onderzocht Wegen naar de Toekomst wat de effecten en mogelijkheden van deze systemen zijn voor de wegbeheerder en verkeersmanager.