Elektronisch stemmen bespaart 70 miljoen euro
Persbericht | 24-10-2006
Rechtspersonen kunnen voortaan moderne communicatiemiddelen inzetten
bij hun interne besluitvorming. E-mail en internet kunnen gebruikt
worden bij het nemen van besluiten tijdens de algemene vergadering van
aandeelhouders. Dit is het gevolg van een nieuwe wet die op 1 januari
2007 in werking treedt. De regeling leidt naar verwachting tot een
besparing van ongeveer 70 miljoen euro per jaar omdat de
administratieve lasten voor het bedrijfsleven dalen.
Inzet van moderne communicatiemiddelen bij besluitvorming kan de
betrokkenheid van aandeelhouders bij vennootschappen vergroten.
Aandeelhouders kunnen via internet deelnemen aan de algemene
vergadering door het woord te voeren en van hun stemrecht gebruik te
maken. Ook is het mogelijk stemmen elektronisch voorafgaand aan de
algemene vergadering uit te brengen.
Verder kunnen houders van toonderaandelen voor de algemene vergadering
worden opgeroepen via een publicatie op de website van de naamloze
vennootschap. Houders van aandelen op naam kunnen worden opgeroepen
via een e-mailbericht. Tot nu toe moest dat gebeuren via een
advertentie in een dagblad respectievelijk door het versturen van
oproepingsbrieven.
Het bestuur van de vennootschap kan bij statutaire bepaling
voorwaarden stellen aan het gebruik van deze middelen, bijvoorbeeld
door het voorschrijven van bepaalde software, het gebruik maken van
een elektronische handtekening en het (mee)betalen aan de extra kosten
voor het openstellen van deze mogelijkheid. Het is aan de
rechtspersoon om te bepalen welk elektronisch medium wordt gekozen.
Ministerie van Justitie