RAI Vereniging en BOVAG pleiten voor Europese sloopregeling
Rai vereniging
RAI Vereniging en BOVAG pleiten dat er een Europese regeling komt die het uit roulatie
nemen van de oudste categorie personenautos op diesel stimuleert. In Frankrijk en
Italië zijn al ervaringen opgedaan met een dergelijke stimuleringsmaatregel en die
bleek daar zeer effectief te zijn.
In de Europese discussie over nieuwe fijnstof normen komt dit onderwerp geheel niet aan
bod. Alle aandacht gaat uit naar het nog schoner maken van de allernieuwste
categorieën autos. Die aandacht is ook terecht. Maar minstens zo effectief is het
versneld uit het wagenpark halen van de alleroudste dieselpersonenautos.
Sinds de invoering van de Euro-4 emissie-eisen voor personen- en lichte bedrijfsautos op 1
januari 2005, is de uitstoot van schadelijke stoffen ten opzichte van de Euro-4 norm
gehalveerd. Dit betekent dat sinds 1990 de emissie van koolmonoxide (CO) met 98 procent
is afgenomen en er 91 procent minder fijnstof deeltjes worden geëmitteerd. De
uitworp van NOx en koolwaterstof daalde in die periode met 95 procent. Het eind is nog
niet in zicht, want met de introductie van de Euro-5 norm rond 2010 zullen personen- en
bestelautos die nieuw op de markt komen 80 procent minder fijnstof en 20 procent minder
stikstofoxiden mogen uitstoten, vergeleken met de Euro-4 eisen. De Euro-6 norm, die rond
2015 van kracht wordt, is al in discussie. Door de geleidelijke vervanging van het
wagenpark door nieuwe autos zal Euro-5 naar verwachting rond 2020 zijn maximale effect
bereiken. Het resultaat in Nederland is een halvering van de fijnstof uitstoot door het
wegverkeer, voor heel Europa resulteert dit in een afname van 40 procent. De uitstoot
van stikstofoxiden door het wegverkeer zal in Nederland in 2020 met zo een 7 procent
afnemen en in Europa met circa 16 procent, zo voorspelt het Milieu en Natuur Planbureau
(MNP).
Versnellen
Door nu te kiezen voor het uit de markt halen van de oudste categorie dieselpersonenautos
kan dit proces van verbetering van de luchtkwaliteit nog extra versneld worden. Het idee
is simpel: geef autobezitters die hun auto eerder dan gepland laten slopen een bonus. Met
die bonus wordt de stap naar de aanschaf van een nieuwere, gebruikte auto vergemakkelijkt.
Om daar een beeld van te krijgen: wie overstapt van een Euro-0 dieselauto (autos van voor
1991) naar een Euro-1 versie (periode 1992-1996) realiseert een fijnstof besparing van 26
procent. Wie meteen overstapt van Euro-0 naar een Euro-2 dieselauto (vanaf 1997)
realiseert al een verbetering van 70 procent. RAI Vereniging en BOVAG wijzen erop dat de
invoering van een sloopregeling in Nederland tot op heden op bezwaren stuitte. Vooral in
de uitvoering voorzag het ministerie van VROM problemen. Eén van die problemen was
de aanzuigende werking die een dergelijke regeling zou hebben op de import in Nederland
van oude autos uit andere Europese landen. Door nu te kiezen voor een Europese aanpak
wordt dat kritiekpunt ondervangen.