RAI Vereniging en BOVAG pleiten voor Europese sloopregeling

Rai vereniging

RAI Vereniging en BOVAG pleiten dat er een Europese regeling komt die het uit roulatie nemen van de oudste categorie personenautos op diesel stimuleert. In Frankrijk en Italië zijn al ervaringen opgedaan met een dergelijke stimuleringsmaatregel en die bleek daar zeer effectief te zijn.
In de Europese discussie over nieuwe fijnstof normen komt dit onderwerp geheel niet aan bod. Alle aandacht gaat uit naar het nog schoner maken van de allernieuwste categorieën autos. Die aandacht is ook terecht. Maar minstens zo effectief is het versneld uit het wagenpark halen van de alleroudste dieselpersonenautos.

Sinds de invoering van de Euro-4 emissie-eisen voor personen- en lichte bedrijfsautos op 1 januari 2005, is de uitstoot van schadelijke stoffen ten opzichte van de Euro-4 norm gehalveerd. Dit betekent dat sinds 1990 de emissie van koolmonoxide (CO) met 98 procent is afgenomen en er 91 procent minder fijnstof deeltjes worden geëmitteerd. De uitworp van NOx en koolwaterstof daalde in die periode met 95 procent. Het eind is nog niet in zicht, want met de introductie van de Euro-5 norm rond 2010 zullen personen- en bestelautos die nieuw op de markt komen 80 procent minder fijnstof en 20 procent minder stikstofoxiden mogen uitstoten, vergeleken met de Euro-4 eisen. De Euro-6 norm, die rond 2015 van kracht wordt, is al in discussie. Door de geleidelijke vervanging van het wagenpark door nieuwe autos zal Euro-5 naar verwachting rond 2020 zijn maximale effect bereiken. Het resultaat in Nederland is een halvering van de fijnstof uitstoot door het wegverkeer, voor heel Europa resulteert dit in een afname van 40 procent. De uitstoot van stikstofoxiden door het wegverkeer zal in Nederland in 2020 met zo een 7 procent afnemen en in Europa met circa 16 procent, zo voorspelt het Milieu en Natuur Planbureau (MNP).

Versnellen
Door nu te kiezen voor het uit de markt halen van de oudste categorie dieselpersonenautos kan dit proces van verbetering van de luchtkwaliteit nog extra versneld worden. Het idee is simpel: geef autobezitters die hun auto eerder dan gepland laten slopen een bonus. Met die bonus wordt de stap naar de aanschaf van een nieuwere, gebruikte auto vergemakkelijkt. Om daar een beeld van te krijgen: wie overstapt van een Euro-0 dieselauto (autos van voor 1991) naar een Euro-1 versie (periode 1992-1996) realiseert een fijnstof besparing van 26 procent. Wie meteen overstapt van Euro-0 naar een Euro-2 dieselauto (vanaf 1997) realiseert al een verbetering van 70 procent. RAI Vereniging en BOVAG wijzen erop dat de invoering van een sloopregeling in Nederland tot op heden op bezwaren stuitte. Vooral in de uitvoering voorzag het ministerie van VROM problemen. Eén van die problemen was de aanzuigende werking die een dergelijke regeling zou hebben op de import in Nederland van oude autos uit andere Europese landen. Door nu te kiezen voor een Europese aanpak wordt dat kritiekpunt ondervangen.