Gemeente Schouwen-Duiveland


Datum

Datum: dinsdag 24 oktober 2006

: W.G. Renden, wethouder

Telefoon : 0111 452376

Aanbieding Bestuursrapportage 2006

Vandaag, 24 oktober 2006, hebben burgemeester en wethouders de Bestuursrapportage 2006 vastgesteld. In die rapportage informeert het college de raad over de inhoudelijke en financiële voortgang van de uitvoering van de begroting 2006 en de daarin opgenomen investeringen. Ook gaat de Bestuursrapportage in op de voortgang van een aantal projecten en wordt de raad geïnformeerd over andere relevante ontwikkelingen. De periode waarover gerapporteerd wordt loopt van 1 januari 2006 tot en met 8 september 2006 met een doorkijk naar de verwachte realisatie over geheel 2006.

De financiële uitkomst van de Bestuursrapportage is een voordeel van EUR 232.000 in 2006, waarvoor wordt voorgesteld dat toe te voegen aan de algemene reserve en een structureel voordeel vanaf 2007 van EUR 84.000. Burgemeester en wethouders stellen voor het structurele voordeel toe te voegen aan de egalisatiereserve Algemene Uitkering.

Enkele relevante ontwikkelingen

Nieuwe beleidslijn overheveling budgetten.

Het was de laatste jaren gebruikelijk dat overschotten op de jaarrekeningen er toe leidden dat ter besteding van de batige rekeningsaldi nog diverse claims door afdelingen werden ingediend. Deze ingediende verzoeken werden door financiën verzameld en op concernniveau via integrale afweging ter besluitvorming voorgelegd. Bij de jaarrekening 2005 was er onvoldoende batig rekeningsaldo om de ingediende claims te honoreren.

In een transparant financieel beleid past een dergelijke werkwijze niet en daarom is bij het opstellen van deze Bestuursrapportage geanticipeerd op de volgende beleidswijziging.

De budgethouders inventariseren bij de Bestuursrapportage in het najaar welke exploitatiebudgetten vrijvallen omdat activiteiten/leveringen/prestaties doorschuiven naar het volgend jaar.

Als de budgetten het volgend jaar nodig zijn hevelen we die bij de Bestuursrapportage via de algemene reserve over. De lasten drukken op deze manier op het jaar waarin de prestatie plaatsvindt.

De overheveling heeft een eenmalig karakter. Als blijkt dat we de budgetten in het volgend jaar toch niet aanwenden vallen ze alsnog vrij.

In de Bestuursrapportage wordt op die wijze voor een bedrag van EUR 355.000 overgeheveld naar 2007.

Gecoördineerd inkopen

In 2005 is gestart met gecoördineerd inkopen. Doelstelling is een structurele bezuiniging te behalen door inkoopvoordelen. De bedragen waarmee in de begroting/raming rekening wordt gehouden, afgezet tegen de contracten, geven een totaal financieel resultaat van EUR
1.023.000.

Het voordeel komt tot uiting door lagere kapitaallasten in de komende jaren.

Inkoopvoordelen op budgettair-neutrale producten kunnen niet als bezuiniging worden ingeboekt en hebben geen direct effect op de begroting van de gemeente.

Kosten asielzoekers

De kosten voor opvang van niet uitgeprocedeerde asielzoekers voor dit jaar worden geraamd op EUR 111.000.

Afname personeelsformatie

De rapportage bevat een actueel overzicht van de personele formatie van de gemeente. Daaruit blijkt dat formatie opnieuw is afgenomen. Ten opzichte van de benchmark per 1 januari 2005 bedraagt de totale afname ruim 21 formatieplaatsen.

Incidenteel nadeel Kiezen of Delen

In de begroting 2006 is rekening gehouden met het in 2006 al volledig halen van de resterende ombuigingstaakstelling voor Kiezen of Delen. Een aantal onderdelen wordt echter eerst (voor het volle bedrag) in latere jaren behaald. Dat betekent voor 2006 een incidenteel nadeel van EUR 185.000.

Laag ziekteverzuim

De verzuimpercentages zijn ten opzichte van een vergelijkbare periode in 2005 met 1,5% gedaald en bevinden zich onder zowel het landelijk gemiddelde als het gemiddelde van gemeenten in dezelfde klasse.

Afname aantal klachten.

In de periode 1 januari 2006 tot 1 september 2006 zijn 15 klachten in behandeling genomen.

In het voorgaande jaar zijn er in dezelfde periode 31 klachten ingediend. Dat betekent dat het totaal aantal klachten in 2006 aanzienlijk minder is ten opzichte van 2005.

Er zijn geen klachten in behandeling genomen door de Zeeuwse Ombudsman, die per 1 januari 2006 door de gemeenteraad is aangewezen als externe klachtvoorziening.

Zie ook


* Bestuurs rapportage 2006