De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
ons kenmerk : IZ. 2006/2024
datum : 12-10-2006
onderwerp : Geannoteerde agenda Landbouw- en Visserijraad 24 en 25
oktober 2006
bijlagen :
Geachte Voorzitter,
Op 24 en 25 oktober a.s. vindt in Luxemburg de volgende vergadering
plaats van de Raad van Ministers voor Landbouw en Visserij van de
Europese Unie. In deze brief informeer ik u over de onderwerpen die op
de agenda staan en de Nederlandse inzet daarbij.
Het is mogelijk dat er nog onderwerpen aan de agenda worden toegevoegd
of juist worden uitgesteld tot een volgende vergadering.
De Raad start met de visserijpunten van de agenda. Hier streeft de
Raad naar een politiek akkoord over de vangstmogelijkheden voor de
Baltische zee voor 2007. Verder zal de Raad van gedachten wisselen
over de uitgangspunten bij de besluitvorming in december over de
toegestane vangstmogelijkheden voor 2007 en over de jaarlijkse
visserijonderhandelingen tussen de EU en Noorwegen. Op verzoek van
Frankrijk zal de Raad onder het punt diversen aandacht schenken aan
het beheer van uitgaven in de visserijsector.
Het landbouwdeel van de agenda bevat een groot aantal punten. Zo
streeft het voorzitterschap naar overeenstemming over een algemene
benadering over het voorstel voor een verordening voor gedistilleerde
dranken. Verder zal de Raad debatteren over de hervorming van de
marktordening voor wijn en de voorstellen voor biologische productie
en etikettering van biologische producten. Onder diversen zal de
Commissie onder meer informatie geven over de ontwikkelingen op het
gebied van aviaire influenza, over de stand van zaken op het gebied
van vereenvoudiging van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) en
een terugkoppeling geven van de conferentie van directeuren van
EU-betaalorganen.
Vangstmogelijkheden Baltische Zee
(Politiek akkoord)
Het biologisch advies dat ten grondslag ligt aan de vangsthoeveelheden
in de Baltische Zee wordt elk jaar in juni gegeven. Op basis hiervan
zijn ook dit jaar afspraken gemaakt tussen de EU en Rusland over de
vangsthoeveelheden en de visserij-inzet.
Deze afspraken zijn onderdeel van het voorstel dat de Commissie en het
voorzitterschap dit jaar vroegtijdig aan de Raad voorleggen (front
loading). Enkele TAC-niveaus en de toegestane visserij-inspanning
staan nog ter discussie. Nederland heeft geen visserijrechten in de
Baltische Zee.
Visserijonderhandelingen EU-Noorwegen
(Gedachtewisseling)
Jaarlijks onderhandelt de Commissie met Noorwegen over de
vangsthoeveelheden voor de gezamenlijk beheerde visbestanden, alsmede
over de ruil van vangstmogelijkheden. Het onderhandelingsproces
verliep de afgelopen jaren moeizaam en de Commissie verricht evenals
vorig jaar veel inspanningen om de onderhandelingen in goede banen te
leiden, zodat deze vóór de Raad van december kunnen worden afgerond.
De Commissie wil de Raad een eerste oriëntatie vragen alvorens zij de
onderhandelingsronde van 6 tot 10 november a.s. in gaat. Daarbij staan
met name centraal de balans met betrekking tot de uitruil van
visserijmogelijkheden tussen de Gemeenschap en Noorwegen alsmede het
onder gezamenlijk beheer brengen van een aantal additionele
visbestanden. Mijn inzet is gericht op het bereiken van een
evenwichtige balans met Noorwegen waarin ook de belangen van de
Nederlandse visserij tot hun recht komen.
Visserijmogelijkheden voor 2007 (Total Allowable Catches (TAC's) en
quota 2007 - vervroegde behandeling
(Gedachtewisseling)
In het kader van de vervroegde voorbereiding van de Raad in december
is in de Raad van april jl. geconcludeerd dat het nuttig is als de
Commissie vroegtijdig kenbaar maakt welke principes ten grondslag
zullen liggen aan het voorstel voor de vangsthoeveelheden 2007. Dit is
het eerste jaar dat de Commissie hierover een Mededeling heeft
opgesteld. In de komende jaren zal dit eerder in het jaar gebeuren. De
uitkomst van het debat kan dienen als basis voor een mogelijk
compromis in de Raad van december. Ten aanzien van de in de Mededeling
opgenomen uitgangspunten zal ik met name wijzen op de noodzaak van een
goede afstemming tussen het beheer van de visserij-inspanning en de
toegestane vangsthoeveelheden.
Gedistilleerde dranken
(Algemene benadering)
Op de agenda staat verder een compromisvoorstel van het Finse
EU-voorzitterschap over een nieuwe verordening inzake gedistilleerde
dranken. Deze nieuwe verordening is nodig om de regelgeving aan te
passen aan nieuwe technische ontwikkelingen en aan de
WTO-voorschriften, met name op het vlak van geografische aanduidingen.
Andere belangrijke doelstellingen zijn het beter toepasbaar,
leesbaarder en duidelijker maken van de bestaande wetgeving.
Ook moet het besluitvormingsproces over latere technische aanpassingen
soepeler gaan verlopen door de Commissie de bevoegdheid te geven
productdefinities en andere technische voorschriften te wijzigen in
een comitologieprocedure.
Het compromisvoorstel houdt rekening met een groot aantal specifieke
Nederlandse wensen. Echter, op twee specifieke punten voldoet het
voorstel nog niet geheel. Zo ben ik nog niet tevreden over de
reikwijdte van de geografische bescherming voor jenevers. Ook zal ik
bepleiten dat bij de productie van bananenlikeuren zoals nu ook het
geval is natuuridentieke aroma's gebruikt mogen blijven worden. Het
voorzitterschap zoekt nu in de Raad naar een akkoord op hoofdlijnen
over de richting van de verordening op basis waarvan de
co-decisieprocedure met het Europees Parlement kan worden ingegaan. Ik
kan het voorzitterschap daarin steunen. Ik blijf mij echter inzetten
voor een verordening die recht doet aan de Nederlandse wensen en
situatie.
Hervorming marktordening wijn
(Beleidsdebat)
De Landbouwraad zal zich voor de derde keer buigen over de mededeling
van de Commissie over de hervorming van de marktordening wijn. Dit
keer staat het onderdeel kwaliteitsbeleid op de agenda. De Commissie
stelt voor het kwaliteitsbeleid duidelijker, eenvoudiger en
doorzichtiger te maken. Ze wil dit bereiken door de regelgeving beter
aan te laten sluiten op WTO-afspraken over intellectueel eigendom,
internationaal erkende wijnbereidingsprocédés en het horizontale
EU-beleid voor beschermde geografische aanduidingen en beschermde
oorsprongsbenamingen. Binnen de wijnmarktordening wordt nu nog gewerkt
met drie categorieën: in specifieke gebieden voortgebrachte
kwaliteitswijn, landwijn en tafelwijn. De Commissie wil dit
terugbrengen tot twee categorieën: wijn met geografische aanduidingen
en wijn zonder geografische aanduidingen. Verder wil de Commissie de
rol van de kolomorganisaties versterken en het etiketteringsbeleid
versoepelen. Deze eerste algemene voorstellen zullen nader uitgewerkt
moeten worden, maar in de denkrichting van de Commissie kan ik mij
goed vinden.
Biologische landbouw
(Beleidsdebat)
De Commissie heeft begin dit jaar een voorstel gepresenteerd voor een
nieuwe, vereenvoudigde verordening voor biologische productie en
etikettering. Met dit voorstel geeft de Commissie invulling aan de
Raadsconclusies van oktober 2004 over het EU-actieplan biologische
landbouw, waarin de lidstaten aangaven belang te hechten aan het
verder harmoniseren van de normen voor biologische landbouw. De
Commissie wil met het voorstel meer helderheid voor zowel consument
als producent scheppen, onder andere over het eenduidig etiketteren
van producten biologisch zijn geproduceerd. Daarnaast stelt de
Commissie voor om uit het oogpunt van een gezonde werking van de markt
enige regionale flexibiliteit in te bouwen.
Verder wil de Commissie de controles op biologische producten in
overeenstemming brengen met het officiële EU-controlesysteem voor
levensmiddelen en diervoeders. In het voorstel worden de algemene
principes van de biologische productiemethode en de algemene
productievoorschriften weergegeven. De details moeten de komende jaren
in het permanente comité verder worden uitgewerkt.
Het Speciale Landbouwcomité (CSA) heeft de afgelopen tijd
herhaaldelijk over deze voorstellen gedebatteerd aan de hand van
vragen van het voorzitterschap over diverse deelaspecten van de
voorstellen. Het gaat hierbij onder meer om zaken als import en
controle, gebruik van genetisch gemodificeerde organismen (ggo's) en
etikettering. Over het algemeen ben ik positief over het voorstel. Ik
heb echter nog zorgen over de opname in het definitieve voorstel van
de door Nederlands gewenste biologische ingrediëntenetikettering en
zal me daar voor blijven inzetten.
EU-actieplan duurzaam bosbeheer
(Aanname, mogelijk A-punt)
Eind 1998 heeft de Raad een resolutie aangenomen over een Europese
bosbouwstrategie. Deze strategie werd met name ingegeven door de wens
om het bosbouwbeleid van de lidstaten beter af te stemmen op Europese
initiatieven. Ook het toenemend belang van bossen in internationale
beleidsdebatten speelde een rol. Centraal in de strategie staan het
belang van duurzaam bosbeheer en de multifunctionele rol van bosbouw.
In 2005 heeft de Commissie een rapport uitgebracht over de toepassing
van de bosbouwstrategie. Eén van de conclusies was dat bij
bosbouwbeleid meer rekening moet worden gehouden met mondiale
ontwikkelingen en sectoroverstijgende zaken. Om daar concreet
invulling aan te geven, heeft de Commissie een Europees actieplan voor
duurzaam bosbeheer opgesteld dat een raamwerk biedt voor de
implementatie van bosbouwgerelateerde activiteiten en fungeren als een
instrument voor de coördinatie van Europese en nationale
bosbouwactiviteiten. Het actieplan steun ik en dat geldt eveneens voor
de door het voorzitterschap opgestelde concept-Raadsconclusies over
dit onderwerp.
Diversen
1. Centraal beheer van uitgaven in de visserijsector
(Verzoek Franse delegatie)
Frankrijk zal de Commissie om een toelichting vragen op welke
wijze de continuïteit van de betalingen voor visserijproducten in
het kader van de marktordening verzekerd kan worden. Dit in
verband met het mogelijk niet tijdig gereed zijn van noodzakelijke
aanpassingen in de betalingssystematiek van de gemeenschappelijke
marktordening.
2. Aviaire influenza
(Informatie van de Commissie)
Commissaris Kyprianou zal de Raad informeren over de laatste
ontwikkelingen met betrekking tot de vogelgriep.
3. Vereenvoudiging GLB
(Informatie van de Commissie)
Op 3 en 4 oktober jl. vond in Brussel een door de Europese
Commissie georganiseerde conferentie plaats over de
vereenvoudiging van het GLB. Aan de conferentie namen
vertegenwoordigers van nationale overheden, agrarisch
bedrijfsleven, consumenten, media en het Europees Parlement deel.
De Commissarissen Fischer Boel en Verheugen spraken de conferentie
toe.
De Commissie wil het GLB via technische aanpassingen
vereenvoudigingen zonder inhoudelijk het beleid te raken. De
Commissie legde hiertoe een actieplan op tafel dat diverse
voorstellen voor dergelijke technische aanpassingen bevatte.
Daarnaast kondigde zij aan nog dit jaar met een voorstel te zullen
komen om de bestaande 21 marktordeningen terug te brengen tot één
gemeenschappelijke marktordening. De beoogde vereenvoudiging wordt
dan vooral gevonden in het uniformeren van het kader waarbinnen de
uitvoeringsverordeningen worden vastgesteld, bijvoorbeeld als het
gaat om de geldigheidsduur van invoer- en uitvoercertificaten.
Het inkomende Duitse EU-voorzitterschap kondigde aan
vereenvoudiging van het GLB tot hoofdprioriteit van haar
voorzitterschap te zullen maken. De Commissaris zal de Raad
verslag doen van de conferentie.
4. Conferentie van directeuren van EU-betaalorganen
(Informatie van de Commissie)
Van 5-7 juli 2006 vond in Rovaniemi, Finland de 20e conferentie
plaats van directeuren van EU Betaalorganen. De conclusies van
deze conferentie worden door het voorzitterschap, zoals
gebruikelijk, voorgelegd aan de Raad.
De Conferentie was gericht op het delen van ervaringen en best
practices vanuit de uitvoering, zowel tussen lidstaten onderling
als met de Europese Commissie. Doel is te komen tot aanbevelingen
voor verdere vereenvoudiging en stroomlijning van EU-regelgeving.
Nederland heeft het initiatief genomen om een standaard model te
ontwikkelen om een kosten-batenanalyse te maken voor
betaalorganen, vooralsnog gericht op de bedrijfstoeslagregeling.
Dit model wordt verder uitgewerkt om in 2008 gereed te zijn voor
gebruik.
Tenslotte verzocht uw Kamer om een doorkijk naar de agenda van de
Landbouw- en Visserijraad van november. Het Finse EU-voorzitterschap
heeft desgevraagd medegedeeld nog geen besluit te hebben genomen over
de precieze agenda van die Raad. Mogelijkerwijs zal de Commissie
voorstellen voor de hervorming van de bananenmarktordening
presenteren. Ook is het denkbaar dat de debatten over biologische
landbouw en gedistilleerde dranken in november worden voortgezet.
Tenslotte overweegt het voorzitterschap de Commissievoorstellen om de
energiepremie ook van toepassing te verklaren op de tien nieuwe
lidstaten te agenderen in november.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit