Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk : IZ. 2006/2024
datum : 12-10-2006
onderwerp : Geannoteerde agenda Landbouw- en Visserijraad 24 en 25 oktober 2006
bijlagen :

Geachte Voorzitter,

Op 24 en 25 oktober a.s. vindt in Luxemburg de volgende vergadering plaats van de Raad van Ministers voor Landbouw en Visserij van de Europese Unie. In deze brief informeer ik u over de onderwerpen die op de agenda staan en de Nederlandse inzet daarbij.

Het is mogelijk dat er nog onderwerpen aan de agenda worden toegevoegd of juist worden uitgesteld tot een volgende vergadering.

De Raad start met de visserijpunten van de agenda. Hier streeft de Raad naar een politiek akkoord over de vangstmogelijkheden voor de Baltische zee voor 2007. Verder zal de Raad van gedachten wisselen over de uitgangspunten bij de besluitvorming in december over de toegestane vangstmogelijkheden voor 2007 en over de jaarlijkse visserijonderhandelingen tussen de EU en Noorwegen. Op verzoek van Frankrijk zal de Raad onder het punt diversen aandacht schenken aan het beheer van uitgaven in de visserijsector.

Het landbouwdeel van de agenda bevat een groot aantal punten. Zo streeft het voorzitterschap naar overeenstemming over een algemene benadering over het voorstel voor een verordening voor gedistilleerde dranken. Verder zal de Raad debatteren over de hervorming van de marktordening voor wijn en de voorstellen voor biologische productie en etikettering van biologische producten. Onder diversen zal de Commissie onder meer informatie geven over de ontwikkelingen op het gebied van aviaire influenza, over de stand van zaken op het gebied van vereenvoudiging van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) en een terugkoppeling geven van de conferentie van directeuren van EU-betaalorganen.

Vangstmogelijkheden Baltische Zee

(Politiek akkoord)

Het biologisch advies dat ten grondslag ligt aan de vangsthoeveelheden in de Baltische Zee wordt elk jaar in juni gegeven. Op basis hiervan zijn ook dit jaar afspraken gemaakt tussen de EU en Rusland over de vangsthoeveelheden en de visserij-inzet.
Deze afspraken zijn onderdeel van het voorstel dat de Commissie en het voorzitterschap dit jaar vroegtijdig aan de Raad voorleggen (front loading). Enkele TAC-niveaus en de toegestane visserij-inspanning staan nog ter discussie. Nederland heeft geen visserijrechten in de Baltische Zee.

Visserijonderhandelingen EU-Noorwegen

(Gedachtewisseling)

Jaarlijks onderhandelt de Commissie met Noorwegen over de vangsthoeveelheden voor de gezamenlijk beheerde visbestanden, alsmede over de ruil van vangstmogelijkheden. Het onderhandelingsproces verliep de afgelopen jaren moeizaam en de Commissie verricht evenals vorig jaar veel inspanningen om de onderhandelingen in goede banen te leiden, zodat deze vóór de Raad van december kunnen worden afgerond. De Commissie wil de Raad een eerste oriëntatie vragen alvorens zij de onderhandelingsronde van 6 tot 10 november a.s. in gaat. Daarbij staan met name centraal de balans met betrekking tot de uitruil van visserijmogelijkheden tussen de Gemeenschap en Noorwegen alsmede het onder gezamenlijk beheer brengen van een aantal additionele visbestanden. Mijn inzet is gericht op het bereiken van een evenwichtige balans met Noorwegen waarin ook de belangen van de Nederlandse visserij tot hun recht komen.

Visserijmogelijkheden voor 2007 (Total Allowable Catches (TAC's) en quota 2007 - vervroegde behandeling

(Gedachtewisseling)

In het kader van de vervroegde voorbereiding van de Raad in december is in de Raad van april jl. geconcludeerd dat het nuttig is als de Commissie vroegtijdig kenbaar maakt welke principes ten grondslag zullen liggen aan het voorstel voor de vangsthoeveelheden 2007. Dit is het eerste jaar dat de Commissie hierover een Mededeling heeft opgesteld. In de komende jaren zal dit eerder in het jaar gebeuren. De uitkomst van het debat kan dienen als basis voor een mogelijk compromis in de Raad van december. Ten aanzien van de in de Mededeling opgenomen uitgangspunten zal ik met name wijzen op de noodzaak van een goede afstemming tussen het beheer van de visserij-inspanning en de toegestane vangsthoeveelheden.

Gedistilleerde dranken

(Algemene benadering)

Op de agenda staat verder een compromisvoorstel van het Finse EU-voorzitterschap over een nieuwe verordening inzake gedistilleerde dranken. Deze nieuwe verordening is nodig om de regelgeving aan te passen aan nieuwe technische ontwikkelingen en aan de WTO-voorschriften, met name op het vlak van geografische aanduidingen. Andere belangrijke doelstellingen zijn het beter toepasbaar, leesbaarder en duidelijker maken van de bestaande wetgeving.

Ook moet het besluitvormingsproces over latere technische aanpassingen soepeler gaan verlopen door de Commissie de bevoegdheid te geven productdefinities en andere technische voorschriften te wijzigen in een comitologieprocedure.

Het compromisvoorstel houdt rekening met een groot aantal specifieke Nederlandse wensen. Echter, op twee specifieke punten voldoet het voorstel nog niet geheel. Zo ben ik nog niet tevreden over de reikwijdte van de geografische bescherming voor jenevers. Ook zal ik bepleiten dat bij de productie van bananenlikeuren zoals nu ook het geval is natuuridentieke aroma's gebruikt mogen blijven worden. Het voorzitterschap zoekt nu in de Raad naar een akkoord op hoofdlijnen over de richting van de verordening op basis waarvan de co-decisieprocedure met het Europees Parlement kan worden ingegaan. Ik kan het voorzitterschap daarin steunen. Ik blijf mij echter inzetten voor een verordening die recht doet aan de Nederlandse wensen en situatie.

Hervorming marktordening wijn

(Beleidsdebat)

De Landbouwraad zal zich voor de derde keer buigen over de mededeling van de Commissie over de hervorming van de marktordening wijn. Dit keer staat het onderdeel kwaliteitsbeleid op de agenda. De Commissie stelt voor het kwaliteitsbeleid duidelijker, eenvoudiger en doorzichtiger te maken. Ze wil dit bereiken door de regelgeving beter aan te laten sluiten op WTO-afspraken over intellectueel eigendom, internationaal erkende wijnbereidingsprocédés en het horizontale EU-beleid voor beschermde geografische aanduidingen en beschermde oorsprongsbenamingen. Binnen de wijnmarktordening wordt nu nog gewerkt met drie categorieën: in specifieke gebieden voortgebrachte kwaliteitswijn, landwijn en tafelwijn. De Commissie wil dit terugbrengen tot twee categorieën: wijn met geografische aanduidingen en wijn zonder geografische aanduidingen. Verder wil de Commissie de rol van de kolomorganisaties versterken en het etiketteringsbeleid versoepelen. Deze eerste algemene voorstellen zullen nader uitgewerkt moeten worden, maar in de denkrichting van de Commissie kan ik mij goed vinden.

Biologische landbouw

(Beleidsdebat)

De Commissie heeft begin dit jaar een voorstel gepresenteerd voor een nieuwe, vereenvoudigde verordening voor biologische productie en etikettering. Met dit voorstel geeft de Commissie invulling aan de Raadsconclusies van oktober 2004 over het EU-actieplan biologische landbouw, waarin de lidstaten aangaven belang te hechten aan het verder harmoniseren van de normen voor biologische landbouw. De Commissie wil met het voorstel meer helderheid voor zowel consument als producent scheppen, onder andere over het eenduidig etiketteren van producten biologisch zijn geproduceerd. Daarnaast stelt de Commissie voor om uit het oogpunt van een gezonde werking van de markt enige regionale flexibiliteit in te bouwen.

Verder wil de Commissie de controles op biologische producten in overeenstemming brengen met het officiële EU-controlesysteem voor levensmiddelen en diervoeders. In het voorstel worden de algemene principes van de biologische productiemethode en de algemene productievoorschriften weergegeven. De details moeten de komende jaren in het permanente comité verder worden uitgewerkt.

Het Speciale Landbouwcomité (CSA) heeft de afgelopen tijd herhaaldelijk over deze voorstellen gedebatteerd aan de hand van vragen van het voorzitterschap over diverse deelaspecten van de voorstellen. Het gaat hierbij onder meer om zaken als import en controle, gebruik van genetisch gemodificeerde organismen (ggo's) en etikettering. Over het algemeen ben ik positief over het voorstel. Ik heb echter nog zorgen over de opname in het definitieve voorstel van de door Nederlands gewenste biologische ingrediëntenetikettering en zal me daar voor blijven inzetten.

EU-actieplan duurzaam bosbeheer

(Aanname, mogelijk A-punt)

Eind 1998 heeft de Raad een resolutie aangenomen over een Europese bosbouwstrategie. Deze strategie werd met name ingegeven door de wens om het bosbouwbeleid van de lidstaten beter af te stemmen op Europese initiatieven. Ook het toenemend belang van bossen in internationale beleidsdebatten speelde een rol. Centraal in de strategie staan het belang van duurzaam bosbeheer en de multifunctionele rol van bosbouw. In 2005 heeft de Commissie een rapport uitgebracht over de toepassing van de bosbouwstrategie. Eén van de conclusies was dat bij bosbouwbeleid meer rekening moet worden gehouden met mondiale ontwikkelingen en sectoroverstijgende zaken. Om daar concreet invulling aan te geven, heeft de Commissie een Europees actieplan voor duurzaam bosbeheer opgesteld dat een raamwerk biedt voor de implementatie van bosbouwgerelateerde activiteiten en fungeren als een instrument voor de coördinatie van Europese en nationale bosbouwactiviteiten. Het actieplan steun ik en dat geldt eveneens voor de door het voorzitterschap opgestelde concept-Raadsconclusies over dit onderwerp.

Diversen


1. Centraal beheer van uitgaven in de visserijsector (Verzoek Franse delegatie)
Frankrijk zal de Commissie om een toelichting vragen op welke wijze de continuïteit van de betalingen voor visserijproducten in het kader van de marktordening verzekerd kan worden. Dit in verband met het mogelijk niet tijdig gereed zijn van noodzakelijke aanpassingen in de betalingssystematiek van de gemeenschappelijke marktordening.

2. Aviaire influenza
(Informatie van de Commissie)
Commissaris Kyprianou zal de Raad informeren over de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de vogelgriep.
3. Vereenvoudiging GLB
(Informatie van de Commissie)
Op 3 en 4 oktober jl. vond in Brussel een door de Europese Commissie georganiseerde conferentie plaats over de vereenvoudiging van het GLB. Aan de conferentie namen vertegenwoordigers van nationale overheden, agrarisch bedrijfsleven, consumenten, media en het Europees Parlement deel. De Commissarissen Fischer Boel en Verheugen spraken de conferentie toe.
De Commissie wil het GLB via technische aanpassingen vereenvoudigingen zonder inhoudelijk het beleid te raken. De Commissie legde hiertoe een actieplan op tafel dat diverse voorstellen voor dergelijke technische aanpassingen bevatte. Daarnaast kondigde zij aan nog dit jaar met een voorstel te zullen komen om de bestaande 21 marktordeningen terug te brengen tot één gemeenschappelijke marktordening. De beoogde vereenvoudiging wordt dan vooral gevonden in het uniformeren van het kader waarbinnen de uitvoeringsverordeningen worden vastgesteld, bijvoorbeeld als het gaat om de geldigheidsduur van invoer- en uitvoercertificaten. Het inkomende Duitse EU-voorzitterschap kondigde aan vereenvoudiging van het GLB tot hoofdprioriteit van haar voorzitterschap te zullen maken. De Commissaris zal de Raad verslag doen van de conferentie.

4. Conferentie van directeuren van EU-betaalorganen (Informatie van de Commissie)
Van 5-7 juli 2006 vond in Rovaniemi, Finland de 20e conferentie plaats van directeuren van EU Betaalorganen. De conclusies van deze conferentie worden door het voorzitterschap, zoals gebruikelijk, voorgelegd aan de Raad.
De Conferentie was gericht op het delen van ervaringen en best practices vanuit de uitvoering, zowel tussen lidstaten onderling als met de Europese Commissie. Doel is te komen tot aanbevelingen voor verdere vereenvoudiging en stroomlijning van EU-regelgeving. Nederland heeft het initiatief genomen om een standaard model te ontwikkelen om een kosten-batenanalyse te maken voor betaalorganen, vooralsnog gericht op de bedrijfstoeslagregeling. Dit model wordt verder uitgewerkt om in 2008 gereed te zijn voor gebruik.

Tenslotte verzocht uw Kamer om een doorkijk naar de agenda van de Landbouw- en Visserijraad van november. Het Finse EU-voorzitterschap heeft desgevraagd medegedeeld nog geen besluit te hebben genomen over de precieze agenda van die Raad. Mogelijkerwijs zal de Commissie voorstellen voor de hervorming van de bananenmarktordening presenteren. Ook is het denkbaar dat de debatten over biologische landbouw en gedistilleerde dranken in november worden voortgezet. Tenslotte overweegt het voorzitterschap de Commissievoorstellen om de energiepremie ook van toepassing te verklaren op de tien nieuwe lidstaten te agenderen in november.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman