EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

24 oktober 2006

EVO ZET VRAAGTEKENS BIJ NIEUWE ANTITERREURMAATREGELEN

Maandagmiddag hebben de lidstaten ingestemd met nieuwe veiligheidsmaatregelen op douanegebied. Volgens EVO is het nog maar de vraag of er veel is overgebleven van de voordelen die het bedrijfsleven in het vooruitzicht was gesteld. Dinsdag spreekt EVO met het ministerie van Financiën over de vraag hoe Nederland in de uitwerking van de maatregelen ervoor kan zorgen dat ondernemers toch op voorhand geld willen steken in het veiliger maken van de logistieke keten.

In de aanvankelijke voorstellen leek er een duidelijk onderscheid te ontstaan tussen de ondernemer die zelf veiligheidsmaatregelen neemt en de keten waarin hij actief is zo veilig mogelijk maakt en degene die dat niet doet. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om investeringen in automatisering, beveiliging van gebouwen en screening van personeel. Een ondernemer die in het kader van de nieuwe regeling op zo'n manier investeert in veiligheid, is een Authorized Economic Operator (AEO). Uiteindelijk is er van de voordelen maar bar weinig overgebleven. De verminderde controledruk door de douane is slechts een goed voornemen. Afdwingbaar is deze zeker niet. Daarmee is het de vraag of ondernemers die zich certificeren tot AEO wel iets terugzien voor hun investeringen.

Voor ondernemingen is het nu zaak zich af te vragen of de AEO-status zijn geld opbrengt. EVO pleit ervoor dat nu op nationaal niveau lidstaten de ruimte benutten die de EU geeft om ondernemers te stimuleren tot investeren in veiligheid. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van regelingen op het gebied van omzetbelasting en accijnzen. Dan kan wellicht de maatregel toch nog leiden tot enig voordeel.

In de toekomst moet de ondernemer voorafgaand aan zijn zendingen informatie aanleveren bij invoer en uitvoer. Deze maatregel zal vanaf 2009 worden ingevoerd. Om hieraan handen en voeten te geven moet de samenwerking binnen de logistieke keten worden versterkt. Maar ook is van belang dat de automatiseringsystemen die de douaneautoriteiten in de lidstaten ontwikkelen goed met elkaar communiceren. Het systeem waar nu voor gekozen is, is kwetsbaar. Voor een echt vernieuwend systeem was een Europees elektronisch douanesysteem te verkiezen geweest.