LogicaCMG



Persbericht

RUIM HELFT VAN NEDERLANDSE GROOTBEDRIJVEN BINNEN DRIE JAAR OVER OP ELEKTRONISCH FACTURERINGSPROCES

Bereidheid om factureringsproces uit te besteden groeit

24 oktober 2006

Binnen drie jaar zal vijftig tot zeventig procent van de Nederlandse grootbedrijven ontvangen facturen elektronisch verwerken (e-Invoicing). Dat blijkt uit een onderzoek van LogicaCMG. Op dit moment verwerkt nog maar twintig procent van de bedrijven een binnengekomen factuur digitaal. Volgens het onderzoek zijn procesefficiëntie, kwaliteitsverbetering en kostenbesparing de belangrijkste drijfveren achter de groeiende populariteit van e-Invoicing. Een volledig gemanaged elektronisch factureringsproces (ontvangst, goedkeuring, betaling en archivering) kan leiden tot een kostenbesparing van tachtig procent, zo blijkt uit het onderzoek. Het kost tussen de EUR 15 en EUR 30 om een papieren factuur te verwerken.

Uit het onderzoek blijkt dat een groot aantal Nederlandse organisaties, waaronder overheidsinstanties, al van plan is binnen één jaar over te stappen naar e-Invoicing. Van de bedrijven die overstappen op e-Invoicing wil het merendeel het factureringsproces centraliseren en outsourcen naar een derde partij. Momenteel wordt het factureringsproces in nog maar dertien procent van de gevallen geoutsourced. Het onderzoek toont aan dat een tweeledig invoeringstraject voor e-Invoicing het snelste leidt tot efficiëntie- en kostenvoordelen. Bij een dergelijke aanpak wordt de ontvangst en digitale verwerking van papieren facturen geoutsourced. Daarnaast worden de leveranciers van de organisatie gestimuleerd om ook e-Invoicing in te voeren.

Ondanks de groeiende populariteit van e-Invoicing zullen papieren facturen nog minstens tien jaar worden gebruikt. Volgens de respondenten van het onderzoek komt dit mede door belangrijke obstakels zoals de groeiende internationalisatie van de organisatie; risico's met betrekking tot veranderingen in nationale en Europese wetgeving; belastingcompliance in het vestigingsland en regels met betrekking tot de authenticiteit, integriteit en herkomst van elektronische facturen. Desondanks zijn de meeste respondenten er van overtuigd dat e-Invoicing leidt tot een hogere return on investment en een betere naleving van compliance.

Bert van der Schelde, CFO LogicaCMG Nederland: "Het onderzoek toont aan dat de invoering van e-Invoicing duidelijk momentum heeft. Dat is ook niet verassend. Het kost erg veel geld om een factuur te verwerken. Dit komt hoofdzakelijk door een inefficiënt handmatige aanpak van het factureringsproces. Dit onderzoek laat zien dat door het proces te automatiseren en het beheer ervan uit te besteden aan een gespecialiseerd dienstencentrum, bedrijven aanzienlijke kwaliteitsverbeteringen en kostenbesparingen kunnen realiseren."

GEGEVENS VOOR DE REDACTIE

Dit onderzoek is verricht in de maanden augustus en september 2006 onder vijftig Nederlandse CFO's, COO's en directeuren SSC. Het onderzoek richtte zich op de grotere in Nederland opererende bedrijven en organisaties. Eenenvijftig procent van de participerende bedrijven heeft een jaarlijkse omzet van EUR 1 miljard of meer. Drieëndertig procent heeft een omzet tussen EUR 250 miljoen en EUR 999 miljoen. Vijftien procent heeft een omzet minder dan EUR 249 miljoen. Tweeënveertig procent van de respondenten is actief in het Business-to-Business segment; negenendertig procent Business-to-Consumer; zes procent is overheid. Het overgrote deel van de onderzochte organisaties verwerkt meer dan 50.000 facturen per jaar.

Het volledige onderzoek is voor de pers gratis verkrijgbaar via:

LogicaCMG
Wander Bruijel, persvoorlichting
Telefoon: 020-5713777
E-mail: pr@logicacmg.nl

Over LogicaCMG
LogicaCMG is een belangrijke internationale ICT-dienstverlener. Zij heeft ongeveer 40.000 medewerkers in dienst en heeft kantoren in 41 landen. Door haar uitgebreide staat van dienst en branchekennis helpt LogicaCMG haar klanten een leiderschapspositie in te nemen. Het bedrijf is actief op het gebied van business consultancy, systeemintegratie en IT- en business process outsourcing. LogicaCMG heeft klanten in diverse markten, zoals telecommunicatie, bank- en verzekeringswezen, energie en utilities, industrie, distributie, transport en de overheid. LogicaCMG heeft haar hoofdkantoor in Europa en is genoteerd aan de beurzen van Londen en Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Meer informatie is beschikbaar via www.logicacmg.com/nl.