Antwoorden op kamervragen van Koopmans en Van Oerle van der Horst over het
Landelijk Steunpunt Thuisadministratie
Kamerstuk, 24-10-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
MC-K-U-2723096
23 oktober 2006
Antwoorden van de minister, mede namens de minister voor Bestuurlijke
Vernieuwing en Koninkrijksrelaties, op de vragen vande Kamerleden
Koopmans en Van Oerle-van der Horst(beiden CDA) over het Landelijk
Steunpunt Thuisadministratie (2060700420).
Vraag 1.
Heeft u kennisgenomen van de oprichting van het Landelijk Steunpunt
Thuisadministratie door onder andere het Nationaal Fonds Ouderenhulp
dat aan ouderen administratieve hulp zal verlenen, en daarmee ook veel
kennis zal verzamelen over administratieve knelpunten?
Antwoord 1.
Ja, we hebben kennis genomen van de oprichting van het Landelijk
Steunpunt Thuisadministratie.
Vraag 2.
Bent u bereid aan het steunpunt een regelmatig overzicht te vragen van
de meest genoemde knelpunten in de administratie van ouderen die het
steunpunt tegenkomt in zijn werk?
Antwoord 2.
We zijn bereid om met het Nationaal Fonds Ouderenhulp, Humanitas en de
Stichting Het R.C. Maagdenhuis - de initiatiefnemers van dit steunpunt
- in gesprek te gaan. De uitkomsten van dit gesprek, waaronder
mogelijke administratieve knelpunten en oplossingen voor die
knelpunten, worden vermeld in de eerstvolgende rapportage over de
stand van zaken administratieve lasten burgers (voorjaar 2007). Over
de voortgang in de aanpak van administratieve lasten van burgers
rapporteren we u geregeld (Kamerstukken II, 29 362, nr. 93, 22 mei
2006 én Kamerstukken II, 29 515, nr. 147, 27 juni 2006).
Overigens maken we al werk van de lasten die ouderen ervaren bij het
op orde krijgen van hun financiële administratie. Zo heeft de minister
voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties het initiatief
genomen om formulieren te vereenvoudigen. Het gaat bijvoorbeeld om het
aanvraagformulier voor AOW van de Sociale Verzekeringsbank.
Verder bestrijden VWS en de Belastingdienst het ondergebruik van de
regeling Tegemoetkoming buitengewone uitgaven sinds vorig jaar met het
verzenden van een vooringevuld, begrijpelijk aangiftebiljet naar zo'n
400.000 burgers - de `Tbu-doelgroep' -waaronder veel ouderen,
chronisch zieken en gehandicapten. In december 2006 verstuurt de
Belastingdienst wederom een vooringevuld aangiftebiljet naar deze
doelgroep.
Ook heeft VWS in samenwerking met de Belastingdienst vanaf 2004
voorlichting gegeven aan de Tbu-doelgroep onder meer door publicaties
in huis-aan-huisbladen, verspreiding van folders, posters en de
brochure "Ik heb wat, krijg ik ook wat?" via Postbus 51. Ook hebben we
mensen erop geattendeeerd dat zij hulp kunnen krijgen van
intermediairs voor het invullen van het aangiftebiljet. Mensen die
invulhulp nodig hebben, kunnen daarvoor de website
www.aangifteloont.nl raadplegen. De intermediairs verspreiden ook
bewaarmappen
voor de belastingpapieren. Dit is een handreiking bestemd voor de
Tbu-doelgroep. Zo wordt inzicht geboden welke belangrijke papieren
bewaard moeten worden om zo de belastingaftrek te optimaliseren.
Gevolg van het verzenden van de aangiftebiljetten en het geven van
voorlichting is dat steeds meer ouderen, chronisch zieken en
gehandicapten gebruikmaken van de buitengewone uitgavenaftrek.
Langjarige aftrek buitengewone uitgaven
Jaar
Aantal
(x 1.000)
Aftrek BU
(in EUR mln)
Budgettair
(in EUR mln)
2004
2.490
4.567
1.291
2005
2.917
5.342
1.536
2006
2.947
5.501
1.621
Een regelmatig overzicht verlangen van de meest genoemde knelpunten
zou te ver voeren, omdat we het steunpunt niet willen opzadelen met
administratieve lasten. Het steunpunt is nadrukkelijk bedoeld om
ouderen te helpen bij het op orde houden van hun financiële
administratie, bijvoorbeeld door hulp te verlenen bij het invullen van
de belastingaangifte. Het steunpunt dient niet als
informatieleverancier van de overheid. De vrijwilligers zijn er om de
ouderen te helpen, niet om de overheid van informatie te voorzien.
Vraag 3.
Kunt u dit overzicht halfjaarlijks naar de Kamer sturen met daarbij
voorstellen om die knelpunten op te lossen of te verminderen?
Antwoord 3.
Zoals vermeld in het antwoord op vraag 2 zijn we bereid om in gesprek
te treden met de genoemde organisaties en u via de rapportage over de
stand van zaken administratieve lasten burger te informeren over de
uitkomsten van dit gesprek. Naast dit gesprek hebben we al
initiatieven ontplooid om de (administratieve) lasten van ouderen in
kaart te brengen en aan te pakken. Het Coördinatieorgaan Samenwerkende
Ouderenorganisaties en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
zijn betrokken bij deze initiatieven. Een voorbeeld van zo'n
initiatief is het programma Stroomlijning Indicatieproces in Zorg en
Sociale Zekerheid waarover we u op 27 juni hebben geïnformeerd
(Kamerstukken II, 29 515, nr. 147, 27 juni 2006). Verder zijn de
genoemde organisaties aangesloten bij de externe commissies van BZK en
VWS die zich buigen over (de voortgang van) administratieve
lastenverlichting.
---
---------
Staatscourant, nr. 186, 26 september 2006.
1990-2003 cijfers CBS, 2004-2006 raming op basis van aangifte IB
2004 en 2005.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport