Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van Koopmans en Van Oerle van der Horst over het Landelijk Steunpunt Thuisadministratie

Kamerstuk, 24-10-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

MC-K-U-2723096

23 oktober 2006

Antwoorden van de minister, mede namens de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties, op de vragen vande Kamerleden Koopmans en Van Oerle-van der Horst(beiden CDA) over het Landelijk Steunpunt Thuisadministratie (2060700420).

Vraag 1.
Heeft u kennisgenomen van de oprichting van het Landelijk Steunpunt Thuisadministratie door onder andere het Nationaal Fonds Ouderenhulp dat aan ouderen administratieve hulp zal verlenen, en daarmee ook veel kennis zal verzamelen over administratieve knelpunten?

Antwoord 1.
Ja, we hebben kennis genomen van de oprichting van het Landelijk Steunpunt Thuisadministratie.

Vraag 2.
Bent u bereid aan het steunpunt een regelmatig overzicht te vragen van de meest genoemde knelpunten in de administratie van ouderen die het steunpunt tegenkomt in zijn werk?

Antwoord 2.
We zijn bereid om met het Nationaal Fonds Ouderenhulp, Humanitas en de Stichting Het R.C. Maagdenhuis - de initiatiefnemers van dit steunpunt
- in gesprek te gaan. De uitkomsten van dit gesprek, waaronder mogelijke administratieve knelpunten en oplossingen voor die knelpunten, worden vermeld in de eerstvolgende rapportage over de stand van zaken administratieve lasten burgers (voorjaar 2007). Over de voortgang in de aanpak van administratieve lasten van burgers rapporteren we u geregeld (Kamerstukken II, 29 362, nr. 93, 22 mei 2006 én Kamerstukken II, 29 515, nr. 147, 27 juni 2006).

Overigens maken we al werk van de lasten die ouderen ervaren bij het op orde krijgen van hun financiële administratie. Zo heeft de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties het initiatief genomen om formulieren te vereenvoudigen. Het gaat bijvoorbeeld om het aanvraagformulier voor AOW van de Sociale Verzekeringsbank.

Verder bestrijden VWS en de Belastingdienst het ondergebruik van de regeling Tegemoetkoming buitengewone uitgaven sinds vorig jaar met het verzenden van een vooringevuld, begrijpelijk aangiftebiljet naar zo'n 400.000 burgers - de `Tbu-doelgroep' -waaronder veel ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. In december 2006 verstuurt de Belastingdienst wederom een vooringevuld aangiftebiljet naar deze doelgroep.

Ook heeft VWS in samenwerking met de Belastingdienst vanaf 2004 voorlichting gegeven aan de Tbu-doelgroep onder meer door publicaties in huis-aan-huisbladen, verspreiding van folders, posters en de brochure "Ik heb wat, krijg ik ook wat?" via Postbus 51. Ook hebben we mensen erop geattendeeerd dat zij hulp kunnen krijgen van intermediairs voor het invullen van het aangiftebiljet. Mensen die invulhulp nodig hebben, kunnen daarvoor de website www.aangifteloont.nl raadplegen. De intermediairs verspreiden ook bewaarmappen
voor de belastingpapieren. Dit is een handreiking bestemd voor de Tbu-doelgroep. Zo wordt inzicht geboden welke belangrijke papieren bewaard moeten worden om zo de belastingaftrek te optimaliseren.

Gevolg van het verzenden van de aangiftebiljetten en het geven van voorlichting is dat steeds meer ouderen, chronisch zieken en gehandicapten gebruikmaken van de buitengewone uitgavenaftrek.

Langjarige aftrek buitengewone uitgaven

Jaar

Aantal

(x 1.000)

Aftrek BU

(in EUR mln)

Budgettair

(in EUR mln)

2004

2.490

4.567

1.291

2005

2.917

5.342

1.536

2006

2.947

5.501

1.621

Een regelmatig overzicht verlangen van de meest genoemde knelpunten zou te ver voeren, omdat we het steunpunt niet willen opzadelen met administratieve lasten. Het steunpunt is nadrukkelijk bedoeld om ouderen te helpen bij het op orde houden van hun financiële administratie, bijvoorbeeld door hulp te verlenen bij het invullen van de belastingaangifte. Het steunpunt dient niet als informatieleverancier van de overheid. De vrijwilligers zijn er om de ouderen te helpen, niet om de overheid van informatie te voorzien.

Vraag 3.
Kunt u dit overzicht halfjaarlijks naar de Kamer sturen met daarbij voorstellen om die knelpunten op te lossen of te verminderen?

Antwoord 3.
Zoals vermeld in het antwoord op vraag 2 zijn we bereid om in gesprek te treden met de genoemde organisaties en u via de rapportage over de stand van zaken administratieve lasten burger te informeren over de uitkomsten van dit gesprek. Naast dit gesprek hebben we al initiatieven ontplooid om de (administratieve) lasten van ouderen in kaart te brengen en aan te pakken. Het Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie zijn betrokken bij deze initiatieven. Een voorbeeld van zo'n initiatief is het programma Stroomlijning Indicatieproces in Zorg en Sociale Zekerheid waarover we u op 27 juni hebben geïnformeerd (Kamerstukken II, 29 515, nr. 147, 27 juni 2006). Verder zijn de genoemde organisaties aangesloten bij de externe commissies van BZK en VWS die zich buigen over (de voortgang van) administratieve lastenverlichting.


---

---------
Staatscourant, nr. 186, 26 september 2006.
1990-2003 cijfers CBS, 2004-2006 raming op basis van aangifte IB 2004 en 2005.