Kamerleden ontvangen boek kwaliteit publieke dienstverlening
Munthoff en partners
Kamerleden ontvangen boek over kwaliteit publieke dienstverlening
Alle grote partijen gaan in hun programma's uit van een stevige reductie van de overheid.
De veronderstelling lijkt te zijn dat deze reductie zonder gevolgen zal zijn voor de
dienstverlening aan de burger. Maar is dat wel zo? En hoe denkt men er dan voor te zorgen
dat de dienstverlening op peil blijft?
Op 25 oktober a.s., om 10.30 uur in het perscentrum Nieuwspoort, vindt de overhandiging
plaats aan een drietal vertegenwoordigers van grote politieke partijen van het boek
'Kwaliteitshandvesten. Van servicenormen tot normale service: de kracht van
kwetsbaarheid'. De auteurs van deze uitgave van Kluwer zijn Marc Muntinga en Peter
Noordhoek, beiden al vele jaren werkzaam in de publieke sector. Het boek wordt
overhandigd aan:
10)- Aleid Wolfsen van de PvdA
11)- Liesbeth Spies van het CDA
12)- Brigitte van der Burg, de hoogste nieuwkomer (4) op de lijst van de VVD en lid van
het College van ACTAL.
De auteurs overhandigen het boek aan elk van de drie Kamerleden, waarna zij zullen
reageren. Aansluitend vindt een korte discussie plaats en krijgen de auteurs het woord.
Het boek 'Kwaliteitshandvesten' geeft aan hoe de dienstverlening op peil kan worden
gehouden door middel van de publicatie van een beperkt aantal normen. Die normen moeten
dan wel serieus worden genomen, zowel door de burgers als door degene die de diensten
verleent. Het doel is om de vrijblijvendheid te verminderen als het gaat om de
dienstverlening aan de burger. Het huidige kabinet heeft gesteld dat in 2008 alle
overheidsdiensten moeten beschikken over een kwaliteitshandvest. Een volgend kabinet zal
deze doelstelling waarschijnlijk overnemen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten werkt in
ieder geval al hard aan de invoering van handvesten voor alle gemeenten.
Het boek is een geheel herziene versie van een gelijknamig boek van de auteurs uit 1996.
Nu, tien jaar later, is er veel meer bekend over hoe de dienstverlening kan worden
verbeterd. Toch is het nog steeds de vraag of de verwachtingen over de dienstverlening
kunnen worden waargemaakt. Alleen publicatie van een handvest is niet genoeg. Is de
houding er ook naar? Is de menskracht er ook naar? Dit komt op praktische wijze aan de
orde in het boek. De overhandiging van het boek zien we als een mooie aanleiding voor
kritische uitspraken over dit thema.