Kamerleden ontvangen boek kwaliteit publieke dienstverlening

Munthoff en partners

Kamerleden ontvangen boek over kwaliteit publieke dienstverlening

Alle grote partijen gaan in hun programma's uit van een stevige reductie van de overheid. De veronderstelling lijkt te zijn dat deze reductie zonder gevolgen zal zijn voor de dienstverlening aan de burger. Maar is dat wel zo? En hoe denkt men er dan voor te zorgen dat de dienstverlening op peil blijft?

Op 25 oktober a.s., om 10.30 uur in het perscentrum Nieuwspoort, vindt de overhandiging plaats aan een drietal vertegenwoordigers van grote politieke partijen van het boek 'Kwaliteitshandvesten. Van servicenormen tot normale service: de kracht van kwetsbaarheid'. De auteurs van deze uitgave van Kluwer zijn Marc Muntinga en Peter Noordhoek, beiden al vele jaren werkzaam in de publieke sector. Het boek wordt overhandigd aan:
10)- Aleid Wolfsen van de PvdA
11)- Liesbeth Spies van het CDA
12)- Brigitte van der Burg, de hoogste nieuwkomer (4) op de lijst van de VVD en lid van het College van ACTAL.
De auteurs overhandigen het boek aan elk van de drie Kamerleden, waarna zij zullen reageren. Aansluitend vindt een korte discussie plaats en krijgen de auteurs het woord.

Het boek 'Kwaliteitshandvesten' geeft aan hoe de dienstverlening op peil kan worden gehouden door middel van de publicatie van een beperkt aantal normen. Die normen moeten dan wel serieus worden genomen, zowel door de burgers als door degene die de diensten verleent. Het doel is om de vrijblijvendheid te verminderen als het gaat om de dienstverlening aan de burger. Het huidige kabinet heeft gesteld dat in 2008 alle overheidsdiensten moeten beschikken over een kwaliteitshandvest. Een volgend kabinet zal deze doelstelling waarschijnlijk overnemen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten werkt in ieder geval al hard aan de invoering van handvesten voor alle gemeenten.

Het boek is een geheel herziene versie van een gelijknamig boek van de auteurs uit 1996. Nu, tien jaar later, is er veel meer bekend over hoe de dienstverlening kan worden verbeterd. Toch is het nog steeds de vraag of de verwachtingen over de dienstverlening kunnen worden waargemaakt. Alleen publicatie van een handvest is niet genoeg. Is de houding er ook naar? Is de menskracht er ook naar? Dit komt op praktische wijze aan de orde in het boek. De overhandiging van het boek zien we als een mooie aanleiding voor kritische uitspraken over dit thema.