Nieuwsbrief 25 oktober 2006
Aanmelden nieuwsbrief

Oplossing voor geluidshinder treinen in Zeeland

Op 24 oktober heeft de Raad van State uitspraak gedaan in de kwestie rond de geluidshinder door goederentreinen die gebruikmaken van de spoorlijn Roosendaal - Vlissingen. De Raad heeft daarbij het voorstel van railvervoerder Railion overgenomen om de snelheid van de goederentreinen terug te brengen tot 60 km/u als de treinen de woonkeren passeren van Roosendaal, Bergen op Zoom, Reimerswaal, Goes en Kapelle. Dankzij deze maatregel die dit najaar al ingaat, blijft de geluidsbelasting binnen de norm en kan het groeiende railtransport voor de Zeeuwse industrie toch doorgang vinden.

Met name de treinen die in de avond en nacht passeren, vormden al enige tijd een probleem voor een aantal omwonenden. Infrabeheerder ProRail en de goederenvervoerders waren daarom al geruime tijd bezig met de voorbereiding van een pakket aan geluidsbeperkende maatregelen. Deze maatregelen zouden vanaf 2009 volledig effectief zijn, waarmee het geluidsprobleem tot het verleden zou behoren.

Voor het ministerie van VROM duurde dat echter te lang. Daarom wilde dit ministerie de railsector met behulp van dwangsommen bewegen met onmiddellijke ingang de snelheid over het gehele traject te beperken. Bovendien eiste VROM dat er een maximum werd gesteld aan het aantal wagons en treinen. Gezien de ernstige gevolgen die dit voor zowel de railsector, de Zeeuwse havenbedrijven als de Zeeuwse industrie met zich mee zou brengen, hebben de railsector en Zeeland Seaports toen bezwaar aangetekend en een voorlopige voorziening gevraagd en dus gekregen. Deze Raad van State doet later dit jaar een definitieve uitspraak.

Treindienst in Duitsland

De Duitse railinfrabeheerder, DB Netz, verwacht dat in november de overlast als gevolg van grootschalige bouwprojecten afneemt. Daar staat tegenover dat in diezelfde maand meer kleinere onderhoudsprojecten staan gepland. Dat beperkt wel de mogelijkheden om in geval van verstoringen de treindienst bij te sturen, zo laat Netz weten.

Brochure toetreding Roemenië en Bulgarije tot EU

Voor klanten heeft Railion een brochure gemaakt die nader ingaat op de spoorspecifieke consequenties zodra Roemenië en Bulgarije bij de EU gaan horen. Aan de hand van duidelijke voorbeelden legt Railion uit welke veranderingen op het gebied van vervoersrecht, douanewetgeving en consequenties voor de afdracht van BTW op u afkomen als u railvervoer van en naar deze landen uitvoert. Klanten kunnen de brochure gratis krijgen met behulp van hun eigen log in-code op de website van Railion Nederland.

Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.