Nieuwsbrief 25 oktober 2006
Aanmelden nieuwsbrief
Oplossing voor geluidshinder treinen in Zeeland
Op 24 oktober heeft de Raad van State uitspraak gedaan in de kwestie
rond de geluidshinder door goederentreinen die gebruikmaken van de
spoorlijn Roosendaal - Vlissingen. De Raad heeft daarbij het voorstel
van railvervoerder Railion overgenomen om de snelheid van de
goederentreinen terug te brengen tot 60 km/u als de treinen de
woonkeren passeren van Roosendaal, Bergen op Zoom, Reimerswaal, Goes
en Kapelle. Dankzij deze maatregel die dit najaar al ingaat, blijft de
geluidsbelasting binnen de norm en kan het groeiende railtransport
voor de Zeeuwse industrie toch doorgang vinden.
Met name de treinen die in de avond en nacht passeren, vormden al
enige tijd een probleem voor een aantal omwonenden. Infrabeheerder
ProRail en de goederenvervoerders waren daarom al geruime tijd bezig
met de voorbereiding van een pakket aan geluidsbeperkende maatregelen.
Deze maatregelen zouden vanaf 2009 volledig effectief zijn, waarmee
het geluidsprobleem tot het verleden zou behoren.
Voor het ministerie van VROM duurde dat echter te lang. Daarom wilde
dit ministerie de railsector met behulp van dwangsommen bewegen met
onmiddellijke ingang de snelheid over het gehele traject te beperken.
Bovendien eiste VROM dat er een maximum werd gesteld aan het aantal
wagons en treinen. Gezien de ernstige gevolgen die dit voor zowel de
railsector, de Zeeuwse havenbedrijven als de Zeeuwse industrie met
zich mee zou brengen, hebben de railsector en Zeeland Seaports toen
bezwaar aangetekend en een voorlopige voorziening gevraagd en dus
gekregen. Deze Raad van State doet later dit jaar een definitieve
uitspraak.
Treindienst in Duitsland
De Duitse railinfrabeheerder, DB Netz, verwacht dat in november de
overlast als gevolg van grootschalige bouwprojecten afneemt. Daar
staat tegenover dat in diezelfde maand meer kleinere
onderhoudsprojecten staan gepland. Dat beperkt wel de mogelijkheden om
in geval van verstoringen de treindienst bij te sturen, zo laat Netz
weten.
Brochure toetreding Roemenië en Bulgarije tot EU
Voor klanten heeft Railion een brochure gemaakt die nader ingaat op de
spoorspecifieke consequenties zodra Roemenië en Bulgarije bij de EU
gaan horen. Aan de hand van duidelijke voorbeelden legt Railion uit
welke veranderingen op het gebied van vervoersrecht, douanewetgeving
en consequenties voor de afdracht van BTW op u afkomen als u
railvervoer van en naar deze landen uitvoert. Klanten kunnen de
brochure gratis krijgen met behulp van hun eigen log in-code op de
website van Railion Nederland.
Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en
logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.