Dienstenbond CNV

VBA: Matching, ziekteverzuim en Sociaal Contract 25-10-2006

Vorige week vrijdag 13 oktober heeft CNV Dienstenbond met directie aan tafel gezeten om te praten over de matchingsprocedures, ziekteverzuim en bijna vergeten, het Sociaal Contract. Drie onderwerpen die in de actualiteit niet onderdoen voor elkaar.

Matching
CNV Dienstenbond heeft met regelmaat bij HRM aan de bel getrokken om duidelijkheid te krijgen over de procedures en criteria, echter, HRM schermt met het positieve advies van de OR en wij hebben verder geen inzicht gekregen op de achterliggende procedures.

In augustus heeft CNV Dienstenbond met de OR gesproken over de matchingsprocessen. Er zijn veel onduidelijkheden in bevoegdheden, procedures, verantwoordelijkheden en consequenties. Ook de OR had niet verwacht dat met positieve advies over de aanvraag van de Commerciële Heroriëntatie zoveel overhoop zou worden gehaald.

De OR was het met CNV Dienstenbond eens en heeft een onafhankelijk bureau laten uitzoeken hoe het fenomeen matching is ingezet en uitgevoerd bij de VBA. De uitkomst is schokkend.

Het onderzoeksbureau concludeert op basis van het onderzoek bij de VBA:

1. Er is onvoldoende sturing op personeelsonderhoud
2. Matching is nieuw voor de VBA en daarmee niet doorzichtig
3. Er ontbreken een aantal goede waarborgen in het proces

Deze conclusies worden getrokken op basis van een aantal gevonden gegevens:

* Geen mogelijkheid tot het maken van bezwaar


* Bij de VBA is niet op alle afdelingen sprake van een goed gestructureerd personeelsonderhoud

* Geen consistent gebruik van dezelfde methodieken in het matchingsproces

* Er is een zelf ontwikkelde competentiescan van de VBA
* Er zit een verschil in functiebeschrijvingen
* De VBA heeft geen formele vorm van belangstellingenregistratie georganiseerd bij reorganisatie/herplaatsing
* Er is een beperkte groep beslissers in het proces

Geconfronteerd met deze uitkomsten geeft de directie aan dat zij zich niet herkennen in deze uitkomsten, zij wel zien dat er aanloopproblemen zijn, maar dat het proces verder goed doorlopen is. Op de vraag wat de VBA doet met de toch wel schokkende constatering dat het personeelsonderhoud niet voldoende is, zegt de VBA "dat mee te nemen". Dat vindt CNV Dienstenbond volstrekt onvoldoende en wij vinden dan ook dat zo snel mogelijk opgepakt moet worden om het personeelsonderhoud wel up to date te krijgen.

Ziekteverzuim
De VBA heeft ons een uitgebreide presentatie gegeven over de visie en de inzet op ziekteverzuim. Het uitgangspunt van de VBA is dat "ziekte overkomt je, verzuim is een keuze". Dit onderwerp heeft veel tijd in beslag genomen, met name omdat bonden niet helemaal overtuigd zijn van het effect en de effectiviteit van het ziekteverzuimbeleid.

Dit beleid vraagt veel van de organisatie, ook van leidinggevenden die een verantwoordelijkheid krijgen. Juist als communicatie één van de grote problemen bij de VBA is, lijkt het twijfelachtig of een nieuw ziekteverzuimbeleid op deze manier van de grond kan komen. Ook worden er vraagtekens gezet bij de bevoegdheden en verantwoordelijkheden die bij management gelegd gaan worden. Gaat een leidinggevende bepalen of iemand ziek is? En wat stelt de VBA zich voor bij het beoordelen van leidinggevenden op het ziekteverzuimpercentage?

De ondernemingsraad speelt hier ook nog een belangrijke rol in. Zij moeten in een verzuimprotocol vastleggen wat kan en niet kan en wie daarvoor verantwoordelijk is. De Wet op de OR voorziet daarin.

Sociaal Contract
Door de bovenstaande gespreksonderwerpen zijn partijen niet toegekomen aan het feitelijke doel van de bijeenkomst; het Sociaal Contract. Wel heeft CNV Dienstenbond aangegeven langzamerhand erg te twijfelen over de houdbaarheid van het Sociaal Contract. Het contract is afgelopen in 2004 en een aantal bepalingen, procedures en begrippen zijn ronduit verouderd en soms helemaal niet meer van toepassing. Daarom heeft CNV Dienstenbond aangegeven dat als er niet op korte termijn een nieuw Sociaal Contract komt, wij de leden individueel gaan adviseren en het Sociaal Contract zullen opzeggen.

Kortom, ondanks dat wij niet aan de hoofdschotel zijn toegekomen, waren de twee voorgerechten (matching en ziekteverzuim) voldoende om een goed gesprek te kunnen hebben. CNV Dienstenbond doet dat voor de leden, echter, alle medewerkers profiteren straks mee van de afspraken die wij maken. Maak ze ook lid!

Voor vragen en/of opmerkingen, kunt u contact opnemen met uw bestuurder, Fedde Monsma. Telefoon: 023 5651052 of e-mail: f.monsma@cnvdibo.nl