Nieuwsbrief P+ People Planet Profit


"Quote van de week"

"No water, no business" Conclusie van een reeks gesprekken in Zuid-Afrika van The National Business Initiative (NBI) en de World Business Council on Sustainable Development over de beschikbaarheid van de onvervangbare grondstof water.

Nieuwe P+: Doorbraak Clean Chic

Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=867
2006 Jaar van de Doorbraak Clean Chic
Is het eindelijk zo ver? Wordt 2006 het jaar waarin Clean Chic definitief doorbreekt? Wordt haute couture van duurzame stoffen een goed verkopende trend? Een ding is zeker. De Nederlandse Rianne de Witte en de internationale modewereld ontdekten elkaar. Op de Prêt à Porter in Paris Expo veroverde de ontwerpster uit Zeeland eindelijk de klanten waar ze al heel lang over droomt. P+ was erbij en maakte een reportage. Maar schreef ook een biografie over Ali Hewson, de vrouw van rockster Bono van U2. Zij lanceerde het duurzame modemerk Edun. De nieuwe P+ komt deze week uit en presenteert een Who is Who van de Nederlandse duurzame modewereld. Het gonst van de nieuwe initiatieven. Leer alles over MADE-BY, Kuyichi, Yoi, Brennels, Goede Waar & CO en ICCO, die bijdroeg aan de successtory van duurzame katoen in Turkije, op dit gebied de wereldmarktleider. De coverstory is te downloaden als PDF.

Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=867
---


Zie: http://www.bidnetwork.org/book2006
Mededeling: BiD Challenge Book 2006
75 inspirerende bedrijfsplannen voor armoedebestrijding. Het Business in Development (BiD) Challenge boek 2006 geeft een overzicht van 75 hoge kwaliteitsplannen die dit jaar voorgekomen zijn uit de Challenge. De BiD Challenge is een jaarlijkse internationale ondernemersplancompetitie voor armoedebestrijding en ondernemerschap in ontwikkelingslanden. Naast de 75 plannen geeft het boek informatie over ondernemen tegen armoede en een overzicht van de resultaten van de eerste BiD Challenge in 2005 en de Challenge van dit jaar. Het BiD Challenge boek vormt een inspiratie voor iedereen die geïnteresseerd is in ondernemen voor ontwikkeling en tegen armoede. Bestel het boek nu voor slechts ¤10,- (inclusief verzendkosten):
Zie: http://www.bidnetwork.org/book2006
Bestel boek BiD Challenge

Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=866
Numico gives long-term support for orphanages
Numico and SOS Childrens Villages have started a worldwide partnership to support orphans and abandoned children. The Dutch producer of baby food and clinical nutrition has signed a five-year contract this week with SOS. This international NGO runs 450 Childrens Villages in 132 countries and is responsible for the daily care of 60,000 orphans. Numico will contribute funds for building orphanages and clinics.The idea of the partnership arose in the wake of the tsunami disaster that hit several Asian countries on Christmas 2004. Michiel Quarles van Ufford, vice-president Corporate Communications of Numico: "Whenever a disaster occurs, we are asked to donate baby food. But in terms of food safety that is a very dangerous thing to do, so we always refuse. Instead of donating food, we started looking for a long-term corporate citizenship plan to help children in need. We partnered with SOS Childrens Villages to create the Supporting Lives Programme in the 37 countries where we operate."
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=866
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=865
KLM presenteert tientallen miljoenen kopjes duurzame koffie
Hoeveel kopjes koffie drinkt een vliegtuigpassagier? Twee per vlucht? KLM zal volgend jaar minimaal 22 miljoen kopjes duurzame koffie schenken wat goed is voor zo'n 45 Ton door de Rainforest Alliance gecertificeerde koffie. Vers gemalen nog wel. Dat doet ook niet elke vliegtuigmaatschappij - de passagiers krijgen bij de KLM trouwens ook al biologische melk. Koffiebranderij Drie Mollen heeft samen met KLM nauw samengewerkt aan deze nieuwe service. "Op het juiste moment kwamen we met de juiste propositie voor de koffie van KLM", stelt Rolf van Hellenberg Hubar van Drie Mollen, een van de grootste koffiebranderijen in Europa. Drie Mollen verwerkt ook grote partijen Max Havelaar en Utz Kapeh voor klanten als supermarkten, groothandels, hotelketens en fastfood-restaurants. De KLM schenkt zondag het eerste duurzame bakje...
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=865
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=864
60 Procent wereldbevolking heeft straks water stress
In 2025 leeft 60 procent van de wereldbevolking in landen met waterstress. Een van de grootste oorzaken is de landbouw, maar ook de toenemende industrie. In Engelstalige landen noemen ze dat water stress. Je kunt het niet platweg vertalen met waterschaarste. Het zit net iets ingewikkelder in elkaar. Het heeft te maken met de hoeveelheid water die een natuurlijk ecosysteem nodig heeft. Het zijn de poelen die dieren nodig hebben om van te drinken. Het is de hoogte van de grondwaterspiegel die bomen en planten nodig hebben om te leven. Zodra mensen zoveel water gaan gebruiken, dat het natuurlijke ecosysteem tekort komt, ontstaat water stress. En dat heb je dan ook nog in mindere en in hevige mate. P+ toont een kaartje van het World Resources Institute waarop alle landen ter wereld staan met de mate van waterstress. Afrika heeft zelfs super stress.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=864
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=862
Klimaatexpeditie: Kivalina verdwijnt in zee
Veel tijd hebben ze niet meer, de inwoners van Kivalina, in Alaska. Binnen enkele jaren zal hun nederzetting worden opgeslokt door het ijs of de zee. Weg mooi eiland, gelegen aan de Chukchi zee vlak boven de poolcirkel, Door klimaatverandering zijn zowel het strand als de vegetatie voor het grootste deel verdwenen. Ook de talloze zandzakken rondom het dorp zullen niet lang meer helpen. De inwoners zijn verdeeld: moeten ze onmiddellijk verhuizen naar een locatie achter de lagune, bijna tien kilometer verderop? Of moeten ze nog verder het binnenland in trekken, op een hoog gedeelte bij de Wulik rivier gaan wonen?
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=862
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=861
Wereldbank berekent kostprijs neerhalen regenwoud
Eindelijk gaan de rekenmeesters de werkelijke waarde van het regenwoud becijferen. De Wereldbank nog wel. Wat kost het de wereld eigenlijk om een hectare Amazonebos neer te halen? Kenneth Chomitz van de World Bank Report is er snel klaar mee. "Een boer die een hectare regenwoud omkapt, krijgt daarmee een stuk land dat 300 dollar waard is... Maar tropenbossen leggen die CO2 vast. Europeanen betalen nu 7.500 tot 8.000 dollar wanneer ze de hoeveelheid van 500 ton CO2 uitstoten die datzelfde stuk regenwoud van die boer vastlegde en nu dus vrij komt in de atmosfeer..."
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=861
---


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=860
Office Depot komt met Nederlandse Green Book
Over enkele weken is de Nederlandse / Vlaamse vertaling gereed, zo is de verwachting. En belangrijker: ook alle zesduizend "groene" kantoorbenodigdheden leverbaar. De maker van deze groene catalogus: Office Depot Nederland, nu nog beter bekend als het postorderbedrijf Viking. The Green Book is in de Verenigde Staten in drie jaar tijd uitgegroeid tot een ware bijbel voor inkopers die hun kantoren willen verduurzamen. "Het boek is voor een flink deel samengesteld door een man die fulltime is vrijgesteld om de meest milieuvriendelijke, zuinige of de makkelijkst te recyclen artikelen op deze wereld te vinden. Onze eigen watchdog", zo vertelt het hoofd communicatie Europa, Frits Roelofs. Hij zetelt op het hoofdkantoor in Venlo, waar de lichtbak van Viking wordt vervangen door die van Office Depot. P+ geeft alvast de link naar de Amerikaanse versie van The Green Book. Zodra de Nederlandstalige versie beschikbaar is, komt daar ook de vertaalde catalogus bij.
Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=860
---


Zie: http://www.bidnetwork.nl


Zie: http://www.mvonederland.nl


Zie: http://www.vbdo.nl
9 november 2006
Verantwoord Ketenbeheer Award. De Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) reikt voor het eerst de Verantwoord Ketenbeheer Award uit in het hart van de financiële wereld, Beursplein 5. Deze Award wordt toegekend aan de beursgenoteerde onderneming die het best rapporteert over maatschappelijk verantwoord ondernemen bij de toeleveranciers in de keten.

Zie: http://www.vbdo.nl
Aanmelding en programma

Zie: http://www.schuttelaar.nl
13 november 2006
Flitsdebat over toekomst landbouw. Een analyse van de verkiezingsprogramma's leert dat er te weinig aandacht is er voor het economische belang en de innovatieve kracht van de agribusiness. Georganiseerd door de Koninklijke Landbouwkundige Vereniging (KLV) en Schuttelaar & Partners.
Zie: http://www.schuttelaar.nl
Aanmelding

Zie: http://www.mvonederland.nl
15 november 2006
SVN-Dilemma tour MVO Nederland. Directeur Willem Lageweg legt hij samen met zijn team de dilemma's uit in de praktijk van MVO Nederland. Op welke manier kan MVO Nederland marktinkomsten genereren nu en na 2008, wanneer de EZ-subisidie misschien stopt?
Zie: http://www.mvonederland.nl
Aanmelding en programma

Zie: http://www.csr-blokes.hyves.nl
16 november 2006
Start CSR-Blokes. De eerste bijeenkomst van de CSR-blokes, de (mannelijke) tegenhanger van de CSR-chicks. Een nieuwe internetcommunity waarop mannen die met MVO bezig zijn tips en leuke banen uitwisselen.
Zie: http://www.csr-blokes.hyves.nl
Aanmelding

Zie: http://www.bidnetwork.org/bidseminar_mdgscan2006
16 november 2006
Zes multinationals en de Milleniumdoelstellingen. Philips, TNT, Heineken, BHP Billiton, ABN AMRO Bank and Akzo Nobel. Hoe kan de bijdage van deze zes grote Nederlandse multinationals gemeten worden? De MDG-scan in werking, op het hoofdkantoor van Akzo Nobel in Arnhem, in het bijzijn van Hans Wijers, CEO. Een BiD-seminar.
Zie: http://www.bidnetwork.org/bidseminar_mdgscan2006
Aanmelding en programma

Zie: http://www.dhv.nl/gricongres
23 november 2006
Seminar Duurzaamheidsverslaggeving. Presentatie van de nieuwe richtlijnen (G3) van het Global Reporting Initiative (GRI), ook vanuit het gezichtspunt van een belegger. De visie van Numico. De vernieuwende methodes voor assurance van Shell. Experts in plaats van accountants? Deze bijeenkomst wordt door DHV, VBDO en SNS Asset Management voor de 8ste keer georganiseerd.
Zie: http://www.dhv.nl/gricongres
Aanmelding en programma

Zie: http:// www.bidnetwork.org/bidseminar_heineken
23 november 2006
The socio-economic impact of Heineken in Sierra Leone. This BiD-seminar presents the results of an economic impact assessment model which was applied to Heineken's brewery in Sierra Leone. The outcomes of the model give insight into direct versus indirect employment. The model is generic and can be applied to other operating companies in the region.
Zie: http:// www.bidnetwork.org/bidseminar_heineken
Aanmelding en programma

Zie: http://www.dho.nl
30 november 2006
DHO Symposium 2006 'In mondiaal perspectief'. Op dit symposium van Duurzaam Hoger Onderwijs staat centraal welke uitdagingen globalisering biedt in het streven naar een duurzame samenleving en hoe dat idoor docenten wordt uitgewerkt. Niet alleen voor het onderwijs, maar ook voor bedrijfsleven en organisaties. Eén van de spreker op deze middag is drs. Ton Boon von Ochssee, ambassadeur Duurzame Ontwikkeling (ministerie van Buitenlandse Zaken).
Zie: http://www.dho.nl
Aanmelding en programma


Zie: http://www.peopleplanetprofit.be/events.htm
Volledige agenda op de website van P+


Zie: http://www.fill-the-gap.nl.

Fill the Gap!-4
Investeren in de informatiesamenleving
30 november 2006, 13.00 uur
Paard van Troje, Den Haag
Hivos, OneWorld en IICD
Een serie netwerkbijeenkomsten over een informatiesamenleving waarin iedereen, rijk en arm, kan profiteren van de voordelen van informatie en communicatie technologieën (ICTs). Dit jaar gaat Fill the Gap! over de beweegredenen van ICT-bedrijven om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Zie: http://www.fill-the-gap.nl.
Aanmelding en programma

Zie: http://www.vodafone.nl/Over_Vodafone/Verantwoord_ondernemen/World_of_Difference/

De Vodafone Netherlands Foundation geeft ook dit jaar weer individuele personen de kans om hun persoonlijke passie voor een goed doel werkelijkheid te laten worden. Vijf prijswinnaars hebben de World of Difference Prijs 2006 gewonnen. Ze ontvangen een modaal jaarsalaris en een onkostenvergoeding. Een voor een vliegen ze uit, de wereld in. Iets voor jou? Maak jij volgend jaar jouw droom waar?
Zie: http://www.vodafone.nl/Over_Vodafone/Verantwoord_ondernemen/World_of_Difference/
Prijswinnaars 2006 World of Difference

Zie: http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=7244

De Duurzame Productweken van de ASN Bank zijn weer van start. Van 1 oktober tot en met 18 november, kunt u profiteren van aantrekkelijke én duurzame voordelen.
* geen aankoopkosten bij de ASN Beleggingsfondsen
* gratis jaarlidmaatschap VBDO t.w.v. ¤ 25,-
* kosteloos toegang tot de Dag van het Ethisch Beleggen
* gratis special P+ t.w.v. ¤ 7,50
Zie: http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=7244
Meer over deze actie

Zie: http://www.greenmotion.nl/kerstpakketten.html

Dit jaar een kerstgeschenk met een verantwoorde gedachte? Wij van Green Motion vinden dat het schenken van een kerstpakket een prachtige aanleiding kan zijn. Maak als bedrijf een intern én extern statement. Laat zien dat fundamentele waarden er voor uw bedrijf toe doen.
Zie: http://www.greenmotion.nl/kerstpakketten.html
Kerstpakketten