Jaarverslag 2005 - 2006.

Het afgelopen jaar is een moeilijk jaar geweest voor ons evenals voor jullie natuurlijk als noeste arbeiders in het veld.

Gefiatteerd door de leden op de algemene ledenvergadering van 2005 is de BMJ uitgebreid tot een Belangenvereniging voor Medewerkers in de Bureau Jeugdzorg.

Helaas moet worden vastgesteld dat het niet heeft geleid tot een toestroom van jeugdhulpverleners. Hun "noden" zijn bij ons bekend maar veel verder dan het benoemen van wat de problemen zijn, is het niet gekomen.

Wel hebben wij als gevolg van de uitbreiding onze statuten dienovereenkomstig aangepast via de notaris en ons hernieuwd ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Net zoals jullie kampen wij natuurlijk ook met een grote werkdruk veroorzaakt door bureaucratie, indicatiestellingen, wachtlijsten, dit gecombineerd met gezondheidsproblemen bij en problemen in de privé-sfeer bij diverse bestuursleden maakt dat we blij zijn dat we nog bestaan.

Wat hebben we wel gedaan:


- een bijdrage geleverd aan de projectgroep Beroepsvereniging en deelgenomen aan een overleg met de MO-groep betreffende dit onderwerp. Dat komt mede omdat uit de landelijk gehouden enquête t.a.v. dit onderwerp bleek dat de meerderheid van de medewerkers de BMJ noemde als zijnde de partner waarbij aansluiting gezocht zou kunnen worden. Daarbij speelde de vraag wat wij als BMJ zouden kunnen betekenen hierin. Uiteraard hebben wij onze ervaringen kunnen geven m.b.t. wat er bij komt kijken om een vereniging op te richten. Daarnaast hebben wij bij de MO-groep stevig bepleit dat er een ruime compensatie moet komen voor de mensen die een dergelijke vereniging op poten willen gaan zetten. Het laatste nieuws is dat de MO-groep aan het bekijken is of je een dergelijke beroepsvereniging onder kunt brengen bij de NVMW; de overheid heeft duidelijk aangegeven dat zij niet met 100 clubjes apart wil onderhandelen en pleit ervoor om zich te verenigen tot 1 club die alle pedagogische hulpverleners van Nederland afdekt. Wij als BMJ hebben in elk geval niet de expertise en de tijd om over te stappen naar een beroepsvereniging, wij bemoeien ons wel met de inhoud van ons beroep en wij komen op voor de belangen daarvan (in de ruimste en breedste zin des woords), overleggen met de ABVAKABO, organiseren demonstaties, nodigen mensen uit die iets te zeggen hebben over ons vak, maar dat is het dan.


- ons verdiept in de problematiek van de Jeugdhulpverlening. Geen

caseloadnorm, 70% van de tijd gaat op aan niet-cliëntencontacten,


- Bij de MO-groep aangedrongen dat er een caseload van 15 moet komen, met een max. van 17 zaken, inclusief voogdij. Dit deels samen met de ABVAKABO gedaan.


- Bij de min. van Justitie, Mr. P.H. Donner, aangedrongen dat:


1/ er duidelijkheid komt m.b.t. tijdstip van invoeren Deltaplan,


2/ er op toe te zien dat de geoormerkte gelden ook aan Deltaplan besteed gaan worden en de vereiste caseloadnorm van 15 ook daadwerkelijk ingevoerd en gehandhaafd zal gaan worden.


3/ er een visieontwikkeling komt voor voogdijzaken.

Uit de gesprekken met de projectmanagers van Beter Beschermd (Ministerie van Justitie) werd ons verzekerd dat middels het Project Beter Beschermd:

a/ er wel degelijk een visie op de voogdij komt en de financiering daarvan niet in gevaar komt. Afgesproken is namelijk dat de EUR 2 miljoen die voor de Verbetering van de Voogdij bestemd is alleen voor Deltaplan mag worden gebruikt als het Project Verbetering Voogdij geen geld kost en het Deltaplan meer kost dan beraamd. Aangezien het eerste niet het geval is en het tweede wel, zal die EUR 2 miljoen dus behouden blijven voor de Verbetering van de Voogdij! Wordt door ons gevolgd.

b/ tevens dat de Provincies opdracht hebben gekregen erop toe te zien dat het geld voor Deltaplan ook daadwerkelijk daaraan besteed gaat worden.

Uit het gesprek bleek tot onze verbijstering dat NIDOS + de MO-groep beiden hebben gezegd tevreden te zijn met de caseloadhoogte van de voogdij; er hoefde wat hen betreft geen geld bij.

Dat lijkt ons toch een vergissing, als je alleen al bedenkt dat ook bij voogdijzaken continu bekeken moet worden (=wettelijk vastgelegd) of ouders nog een rol zouden kunnen spelen....

Tot slot: wat staat ons nog te doen:


1/ contacten opbouwen met ministerie van VWS.


2/ uitzoeken wie de woordvoerders Jeugdhulpverlening en Jeugdbescherming worden bij de huidige politieke partijen en daarmee contacten opbouwen.


3/ verdiepen in het onderwerp wat ons door Phorza is aangedragen, namelijk: Ruimte voor de Professionals! Wij hebben verderop in onze Nieuwsbrief een artikel van de voorzitter van Phorza, Dhr. Ed Oudejans, opgenomen.


4/ het vergroten van het aantal leden in de sector Jeugdhulpverlening, wij horen een hoop geklaag en gemopper...echter daar schiet je niks mee op: het enige wat helpt is lid worden van de BMJ en nog beter...sluit je aan in het bestuur en vecht voor je sector! En passant doe je een hoop ervaring op en het is leerzaam en leuk om over de hokjes heen te kijken.

Bel (06 - 30467278) of mail: info@bmj.nl of schrijf: BMJ, Nieuwe Gracht 16, 2011 NE Haarlem en vooral...kom naar de algemene ledenvergadering op

30 november as in het Marcuscentrum, Wijnesteinlaan 2 te Utrecht.

Aanvang: 13.30 uur - Tel.: 030 - 2880302. Dan kun je ons behalve spreken ook nog zien!

Ton Moolenaar.

Voorzitter.

Als toetje heb ik de speerpunten en prioriteitenlijst er maar even bij gedaan:

Speerpunten 2006


1. Wachtlijstproblematiek

a. start hulp vanuit de toegang
b. start hulp vanuit AMK na melding
c. realisering geïndiceerde zorg


2. Invoering Deltaplan

a. financiering ministerie van justitie


· stand van zaken onafhankelijk onderzoek


· garantstelling vanuit ministerie

b. scholing: hoe ziet dit er in de praktijk uit c. invoering landelijk
d. eenduidigheid in caseloadverdeling


· delta-ots


· voogdij


· weging i.p.v. getal


· werkwijze voogdij kan zelfde zijn als laatste fase deltaplan


3. Nieuwe wet op de Jeugdzorg

a. bureaucratisering


· aanbevelingen vanuit jeugdzorgbrigade


· overige gesignaleerde knelpunten

b. evaluatie nieuwe wet op de Jeugdzorg


· hoe wordt geëvalueerd


· wanneer wordt er geëvalueerd


· door wie wordt er geëvalueerd


4. Werkwijze BJZ verhelderen

a. positie vrijwillig kader verhelderen
b. knelpunten

Prioriteitenlijst 2006


1. Wachtlijstproblematiek

2. Indicatiestellingen

3. Wet op de Jeugdzorg

4. Deltaplan

5. Werkwijze BJZ verhelderen

6. Naleving agressieprotocol