GP Valencia (race): Rossi valt, Hayden kampioen, Litjens vecht, Van den Berg onderuit, Lorenzo pakt 250-titel
Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
29-10-2006; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Valencia, circuit Ricardo Tormo
JOEY LITJENS IJZERSTERK NAAR 25E PLAATS IN SLOT GP VAN DEBUUTJAAR
HUGO VAN DEN BERG NA MISLUKTE START ONDERUIT BIJ INHAALRACE
NICKY HAYDEN NIEUWE MOTOGP WERELDKAMPIOEN NA SCHUIVER VALENTINO ROSSI
SPANJAARD JORGE LORENZO HEEFT AAN 4E PLAATS VOLDOENDE VOOR 250CC WERELDTITEL
Het was er op of eronder, zowel voor Joey Litjens in zijn laatste 125cc GP van zijn debuutjaar, alsook voor het strijdende MotoGP-duo Valentino Rossi en Nicky Hayden. Voor de 16-jarige Limburger werd het 'er op' met een zwaarbevochten 25e plaats na een van zijn beste races van het seizoen. Voor 7-voudig wereldkampioen Valentino Rossi was het 'er onder' nadat in de 5e ronde zijn voorwiel onderuitschoof en hij in de race niet verder kwam dan de 13e plaats, waarmee zijn voorsprong van 8 punten werd omgezet naar een achterstand van 5 WK-punten op de Amerikaan Nicky Hayden, die geheel tegen de verwachtingen in aan een 3e plaats achter Bayliss en Capirossi voldoende had om Rossi van de troon te stoten. Voor Hugo van den Berg ging het minder goed. Tijdens zijn 6e wildcardstart van dit seizoen kende hij problemen bij de start, waarna hij furieus aan een inhaalrace begon. In zijn strijd ging hij in de 3e ronde met een high-sider onderuit. Op een pijnlijke enkel na mankeerde Hugo niets en kan hij op 19 en 26 november zonder problemen aan de Spaans Open races in Valencia en Jerez meedoen. Alessandro Brannetti finishte verdienstelijk als 20e in de 250cc race, waarin hij als vervanger van de geblesseerde Molenaar Honda coureur Arnaud Vincent optrad.
Joey Litjens doet met zijn bliksemstarts de periode van Witte Reus Wil Hartog verbleken, want wederom wist de Molenaar-Honda coureur met zijn oranje machine in de openingsronde maar liefst 10 (!) plaatsen te winnen. "Mijn start was wéér heel erg goed. Ik pakte direct al vijf man in de eerste meters, verloor een plaats in de eerste bocht, maar pakte die meteen weer terug om het vervolg van de eerste ronde nog eens 5 rijders voorbij te steken. Ik lag bij de eerste doorkomst 29e en beet me vast in een goede groep. Ik had niets te verliezen en maar één doel: naar voren! Het was alles of niks en het werd alles, want dit was samen met der TT van Assen een van mijn beste races uit het seizoen. Watanabe kwam me voorbij, waarna ik me naar het voor mij strijdende groepje reed. Samen met Europees Kampioen Conti en KTM fabrieksrijder Ranseder streed ik om de 23e plek. Ze waren iets te snel voor me, maar het doet me goed om bij die mannen aan het wiel te zitten, want ook zij debuteren dit jaar in de GP's", aldus Litjens, die met zijn 19e plaats tijdens de TT van Assen z'n beste seizoensprestatie neerzette. "In Assen klopte werkelijk alles. Dat was ook een mooi gevecht en een super gevoel voor 100.000 fans. Maar vandaag ging het ook goed. Alleen blijkt dat je met de trainingen méér naar voren moet staan. Dat is waar dit jaar het probleem nog voor me lag. Daar moet en zal ik vanaf morgen keihard aan gaan werken. Ik heb dit jaar 12 nieuwe GP-circuits moeten verkennen, volgend jaar ken ik ze op Misano na allemaal. Dan is de basis waar je mee begint al een stuk beter", blikt Joey vooruit. Terugkijkend op zijn debuutjaar in het mondiale GP-circus stelt hij: "Ik wist dat het zwaar en moeilijk zou zijn, maar je verkijkt je er toch op. Het is best zwaar geweest, maar is me toch niet tegen gevallen om 16 GP's over de hele wereld te leven en reizen. Het was niet makkelijk maar enorm leerzaam. Voor volgend seizoen weet ik waar ik aan moet werken, ik heb er nu al zin in!"
Alessandro Brannetti deed het in zijn 2e GP-optreden voor het Molenaar-Honda team en in zijn 3e 250cc GP goed. "Er valt helemaal niets aan te merken aan het optreden van 'Alex' in deze Spaanse GP. Hij is er het hele weekeinde voor gegaan en ook in de race. Zijn start was OK, pakte 3 man en liet de koppeling heel. Ondanks de weinige ervaring van hem met de 250cc tweetakt is het knap wat hij presteerde", liet teammanager Jarno Janssen weten. Brannetti zelf was ook tevreden: "Ik had me helemaal op de start gefocussed en dat ging goed. Prima zelfs. De hele race streed ik in een groepje. In de slotfase waren dat Tizon, West (na een val) en Davies. Die strijd was te gek en smaakt naar méér."
Joey Litjens' Grand Prix resultaten seizoen 2006:
Grand Prix
Training
Race
GP Jerez Spanje
39e
33e
GP Doha Qatar
35e
27e
GP Istanboel Turkije
37e
34e
GP Sjanghai China
34e
27e
GP Le Mans Frankrijk
28e
24e bliksem start 12e op intermediates
GP Mugello Italië
39e
aangetikt, uitlaat stuk, uitgevallen
GP Barcelona Catalunya
36e
29e na touché met Grotzky
GP Nederland TT Assen
25e
19e Beste GP-resultaat
GP Donington Engeland
crash
Niet fit voor race gekneusde ribben +elleboog (niet gestart)
GP Sachsenring Duitsland
39e
Opgave in race na 13 rnd met pijnlijke ribben
GP Brno Tsjechië
37e
25e achter Hugo van den Berg
GP Sepang Maleisië
33e
Uitgevallen met lekke band
GP Phillip Island Australië
26e
T-bone crash van Sergio Gadea
GP Motegi Japan
39e
29e met pijnlijke ribben na crash Australië
GP Estoril Portugal
36e
25e
GP Valencia Spanje
38e
25e
Totaal aantal GP-starts (up-to-date 29-10-06) 16 GP-starts (15 in 2006 en 1x TT in 2005)
GP 250cc: Lorenzo pakt de titel terwijl de Angelis' zijn eerste overwinning pakt
Jorge Lorenzo behaalde zijn eerste 250 cc wereldtitel op het Ricardo Tormo Circuit in Valencia met een vierde plaats in een wedstrijd waarin veel gebeurde. De Fortuna Aprilia coureur is dominant geweest gedurende het hele kwartliter seizoen en hoefde alleen maar voor Andrea Dovizioso te eindigen om de titel te kunnen pakken. De belangrijkste strijd in de wedstrijd werd niet direct uitgevochten voor de wereldtitel maar in een onderling duel ging de uiteindelijke overwinning naar Alex de Angelis die zijn allereerste Grand Prix overwinning ooit behaalde. De coureur uit San Marino maakte een bijzondere dag compleet voor het op Valencia gevestigde Master MVA Aspar Team, die al de overwinning hadden geproefd in de 125 cc categorie. In de achtervolging op de in het grootste deel van de wedstrijd fenomenaal rijdende Roberto Locatelli behaalde hij uiteindelijk zijn voordeel na een foutje van de Japanse KTM coureur die een valpartij meemaakte voor Locatelli en waardoor hij even kort naast het circuit kwam. Aoyama's foutje betekent dat de Angelis de derde positie heeft overgenomen in het wereldkampioenschap. Locatelli reed een sterke wedstrijd vanaf de start, hij kwam buitenom en had uiteindelijk misschien wel de mooiste start van het seizoen. De coureur uit het Team Toth behaalde hier zijn beste resultaat van het seizoen 2006 waar hij uiteindelijk ook is gehuldigd als beste privé coureur. Valencia's eigen Hector Barbera maakte de top drie compleet in zijn thuiswedstrijd, ondanks dat hij langzaam de finish passeerde en een drietal Fortuna Aprilia rijders aanvoerde. De nieuwe wereldkampioen Jorge Lorenzo plaatste zichzelf tussen Barbera en de teruggekeerde Alex Debon, die geweldig werk verrichte door de titelrivaal van Lorenzo, Andrea Dovizioso, achter zich te houden die met nog een paar ronden te gaan gepasseerd werd door Shuei Aoyama. De zesde plaats van de Japanse rijder gecombineerd met het uitvallen van Marco Simoncelli in de tiende ronde zorgde ervoor dat de Japanner zich dit seizoen als beste nieuwkomer mocht laten huldigen. (Bron: www.motogp.com)
Bayliss wint MotoGP race, Rossi valt en Hayden wereldkampioen
Halverwege de middag maakten alle aanwezigen op het Ricardo Tormo Circuit van Cheste zich op voor het klapstuk van het weekend, de laatste MotoGP race van het seizoen, met Valentino Rossi als huizenhoge favoriet voor de titel. Titelfavoriet Valentino Rossi (Camel Yamaha Team) vertrok vanaf pole position. Naast hem op de voorste rij troffen we het Ducati Marlboro duo Troy Bayliss, die dit weekend de geblesseerde Sete Gibernau vervangt en Loris Capirossi. Shinya Nakano (Kawasaki Racing Team) voerde de tweede rij aan en werd vergezeld door titelkanshebber Nicky Hayden (Repsol Honda) en diens teamgenoot Dani Pedrosa.
Bij de start hield het 130.000 koppige publiek de adem in en nadat de rijders vertrokken waren voor de 30 ronden tellende race barstten de toejuichingen en aanmoedigingen in alle hevigheid los. Een goede start voor Bayliss, die bij de eerste doorkomst aan de leiding ging, gevolgd door Pedrosa, Capirossi, Hayden, Marco Melandri (Fortuna Honda), Casey Stoner (Honda LCR) en Rossi, die door een slechte start posities verloor. Gezien de staat van dienst van de Italiaan was er nog niet direct reden om bezorgd te zijn. Bayliss had de smaak goed te pakken en trof inmiddels Hayden achter zich, die Pedrosa en Melandri was gepasseerd.
Kippenvel in de vijfde ronde! We zeiden het eerder dit weekend al: de race is pas gereden als de zwart/wit geblokte vlag gezwaaid wordt en er kan van alles gebeuren. Dat was ook nu het geval. Rossi verloor de macht over zijn Yamaha en gleed onderuit de grindbak in. Met hulp van de baancommissarissen slaagde hij erin zijn motorfiets weer overeind te krijgen en de race te vervolgen. De verschillende reacties waren op de tribune duidelijk hoorbaar. Grote schrik in het gele vak en toch ook bij het grootste deel van de rest van het publiek en luid gejuich bij de Hayden aanhangers.
Voor Randy de Puniet was de race een ronde later afgelopen. De Fransman ging onderuit en kon zijn race niet vervolgen. Rossi nam de laatste plaats in de wedstrijd in, met een achterstand van vijfentwintig seconden op de leider in de wedstrijd, Bayliss, die nog steeds gevolgd werd door Hayden, die waarschijnlijk zijn ogen niet geloofd zal hebben bij het zien van de boodschap op zijn pitboard. Hij zou niets anders hoeven doen dan de race rustig uitrijden en minimaal 9 punten behalen. Maar ook voor hem gold: de race was nog niet voorbij.
In de tiende ronde was het Alex Hofmann (Pramac d'Antin), die zijn Ducati in de grindbak legde. Hayden bezweek onder de druk van Capirossi en moest de Italiaan laten passeren. De Ducati Marlboro Team rijders doen het het hele weekend al goed op de baan van Cheste. Achter Hayden streden drie rijders om de vierde plaats in de wedstrijd, Marco Melandri (Fortuna Honda), Casey Stoner (Honda LCR) en Pedrosa. José Luis Cardoso, de teamgenoot van Hofmann trok zich in de dertiende ronde terug met technische problemen. Weinig geluk voor het Pramac d'Antin Team. Niet veel later kwam ook Chris Vermeulen (Rizla Suzuki) ten val. De Australiër reed rechtdoor de grindbak in en hield zijn motorfiets niet overeind. Halverwege de race was de leiding in de wedstrijd nog steeds in handen van Bayliss. Het zou toch apart zijn als de kersverse World Superbike kampioen de race in Valencia op zijn naam zou kunnen schrijven.
Overigens waren de kansen voor Rossi nog niet verkeken. Mede door de valpartijen reed de Italiaan al weer op een veertiende plaats, hoewel zijn achterstand op de voor hem rijdende Makoto Tamada (Konica Minolta) nog veertien seconden bedroeg. Daarbij reed Hayden op dat moment op een betrekkelijk veilige derde positie, met de eerstvolgende rijder, Melandri, vier seconden achter zich. Een derde plaats zou Hayden zestien punten opleveren, wat inhield dat Rossi minimaal zevende zou moeten worden om de Kentucky Kid voor te blijven. Bovendien werd er achter Hayden zwaar gestreden om die vierde positie en bij dat gevecht was ook zijn teamgenoot Pedrosa betrokken, naast Melandri en Stoner. Met nog zeven ronden te gaan was het nog steeds Bayliss die aan de leiding ging, gevolgd door Capirossi en Hayden. Pedrosa was in de strijd om de vierde plaats voorlopig als winnaar uit de bus gekomen en kon zijn teamgenoot op deze manier zonodig rugdekking geven. De afstand tussen Hayden en het Ducati duo werd steeds wat groter. Maar de Amerikaan zal zijn hoofd er, na het debacle van de race in Estoril - waar hij overigens niet zelf schuld aan was - goed bij gehouden hebben. Een veilige derde plaats zou hem genoeg punten opleveren om het wereldkampioenschap op zijn naam te schrijven en bovendien was de zevende positie bij lange na niet in het gezichtsveld van Rossi. Op de pitmuur deed de vader van Hayden duidelijk zichtbaar een schietgebedje voor zijn zoon.
Bayliss kwam uiteindelijk als eerste over de streep en won als "gelegenheidsrijder" de race in Valencia. Een prestatie waar in het MotoGP kamp nog wel het nodige over gezegd zal worden. Teamgenoot Capirossi werd tweede en de derde plaats en het wereldkampioenschap 2006 was voor Nicky Hayden! (Bron: www.racesport.nl)
Uitslag 125cc klasse:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
40'15.460
143,3 kmu gem
2
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP 125
40'17.224
1.764
3
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
40'17.398
1.938
4
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
40'24.106
8.646
5
Lukas PESEK
CZE
DERBI Derbi Racing
40'24.133
8.673
6
Pol ESPARGARO
SPA
DERBI Campetella Racing Junior
40'27.888
12.428
7
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Multimedia Racing
40'34.385
18.925
8
Gabor TALMACSI
HUN
HONDA Humangest Racing Team
40'37.518
22.058
9
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
40'37.562
22.102
10
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit - Caffe Latte
40'40.865
25.405
11
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Derbi Racing
40'41.065
25.605
12
Bradley SMITH
GBR
HONDA Repsol Honda
40'44.160
28.700
13
Esteve RABAT
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
40'51.666
36.206
14
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
MALAGUTI Malaguti Ajo Corse
40'57.111
41.651
15
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team
40'57.208
41.748
16
Mateo TUNEZ
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
41'01.353
45.893
17
Roberto TAMBURINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
41'01.465
46.005
18
Sandro CORTESE
GER
HONDA Elit - Caffe Latte
41'02.970
47.510
19
Simone CORSI
ITA
GILERA Squadra Corse Metis Gilera
41'07.747
52.287
20
Joan OLIVE
SPA
APRILIA SSM Racing
41'09.991
54.531
21
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Nocable Angaia Racing
41'12.426
56.966
22
Federico SANDI
ITA
APRILIA SSM Racing
41'13.455
57.995
23
Michele CONTI
ITA
HONDA Valsir Seedorf Racing
41'16.796
1'01.336
24
Michael RANSEDER
AUT
KTM Red Bull KTM Junior Team
41'18.378
1'02.918
25
Joey LITJENS
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
41'18.452
1'02.992
26
Pere TUTUSAUS
SPA
DERBI RACC Derbi
41'19.784
1'04.324
27
Hiroaki KUZUHARA
JPN
APRILIA WTR Blauer USA
41'22.481
1'07.021
28
Simone GROTZKYJ
ITA
APRILIA Campetella Racing Junior
41'24.109
1'08.649
29
Dominique AEGERTER
SWI
APRILIA Multimedia Racing
41'24.142
1'08.682
30
Kazuma WATANABE
JPN
HONDA Humangest Racing Team
41'24.269
1'08.809
31
Dino LOMBARDI
ITA
APRILIA 3C Racing
41'24.600
1'09.140
32
Blake LEIGH-SMITH
AUS
KTM Red Bull KTM Junior Team
41'35.404
1'19.944
33
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Toth
41'36.028
1'20.568
34
Roberto LACALENDOLA
ITA
APRILIA 3C Racing
41'47.382
1'31.922
35
Nico VIVARELLI
ITA
MALAGUTI Malaguti Ajo Corse
41'47.455
1'31.995
36
Daniel SAEZ
SPA
APRILIA Quinto Almoradi
41'54.358
1'38.898
37
Clement DUNIKOWSKI
FRA
HONDA FFM Honda Grand Prix 125
40'18.891
1 lap
NF
Hugo VAN DEN BERG
NED
APRILIA Varenhof Racing
valpartij
3e ronde
125cc WK-eindstand na 16 GP's:
1. Alvaro Bautista (SPA), 338; 2. M. Kallio, 262; 3. Faubel, 197; 4. Pasini, 192; 5. Gadea, 160; 6. Pesek, 154; 7. Talmacsi, 119; 8. Lüthi, 113.
Uitslag 250cc race:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA Master - MVA Aspar Team
43'52.247
147,9 kmu gem
2
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Team Toth
43'56.771
4.524
3
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Fortuna Aprilia
44'01.798
9.551
4
Jorge LORENZO
SPA
APRILIA Fortuna Aprilia
44'03.613
11.366
5
Alex DEBON
SPA
APRILIA Aprilia Racing
44'07.204
14.957
6
Shuhei AOYAMA
JPN
HONDA Repsol Honda
44'09.868
17.621
7
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Humangest Racing Team
44'10.752
18.505
8
Manuel POGGIALI
RSM
KTM Red Bull KTM GP 250
44'11.093
18.846
9
David DE GEA
SPA
HONDA Repsol Honda
44'12.609
20.362
10
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP De France - Scrab
44'16.504
24.257
11
Jakub SMRZ
CZE
APRILIA Cardion AB Motoracing
44'28.318
36.071
12
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
44'32.570
40.323
13
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
44'41.469
49.222
14
Fabricio PERREN
ARG
HONDA Stop And Go Racing Team
44'44.034
51.787
15
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
44'45.441
53.194
16
Taro SEKIGUCHI
JPN
APRILIA Campetella Racing
44'50.187
57.940
17
Alvaro MOLINA
SPA
APRILIA Andalucia-GFC-Mas
45'08.581
1'16.334
18
Arturo TIZON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
45'21.951
1'29.704
19
Anthony WEST
AUS
APRILIA Kiefer - Bos - Racing
45'23.170
1'30.923
20
Alessandro BRANNETTI
ITA
HONDA Arie Molenaar Racing
45'23.805
1'31.558
21
Chaz DAVIES
GBR
HONDA Grillini Racing
45'24.229
1'31.982
22
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA WTR Blauer USA
43'58.159
1 lap
23
Santiago BARRAGAN
SPA
HONDA Extremadura Junior
43'58.496
1 lap
24
Luca MORELLI
ITA
APRILIA Nocable Angaia Racing
44'26.950
1 lap
250cc WK-eindstand na 16 GP's:
1. Jorge Lorenzo (ESP - Aprilia) wereldkampioen, 289; 2. Dovizioso, 272; 3. De Angelis, 228; 4. H. Aoyama, 193; 5. Locatelli, 191; 6. Takahashi, 156; 7. Barbera, 152; 8. S. Aoyama, 99; 22. Arnaud Vincent, F, Molenaar Honda, 14.
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Troy BAYLISS
AUS
DUCATI Ducati Marlboro Team
46'55.415
153,6 kmu gem
2
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
46'56.734
1.319
3
Nicky HAYDEN
USA
HONDA Repsol Honda Team
47'04.645
9.230
4
Dani PEDROSA
SPA
HONDA Repsol Honda Team
47'07.480
12.065
5
Marco MELANDRI
ITA
HONDA Fortuna Honda
47'11.721
16.306
6
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
47'12.805
17.390
7
Shinya NAKANO
JPN
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
47'14.744
19.329
8
Kenny ROBERTS JR
USA
KR211V Team Roberts
47'18.589
23.174
9
Colin EDWARDS
USA
YAMAHA Camel Yamaha Team
47'21.487
26.072
10
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA Tech 3 Yamaha
47'23.609
28.194
11
John HOPKINS
USA
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
47'24.779
29.364
12
Makoto TAMADA
JPN
HONDA Konica Minolta Honda
47'25.122
29.707
13
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA Camel Yamaha Team
47'33.961
38.546
14
James ELLISON
GBR
YAMAHA Tech 3 Yamaha
48'15.428
1'20.013
15
Garry McCOY
AUS
ILMOR X3 Ilmor SRT
47'10.246
7 laps
MotoGP WK-eindstand na 17 GP's:
1. Nicky Hayden (USA - Honda) WERELDKAMPIOEN, 252; 2. Rossi, 247; 3. Capirossi, 229; 4. Melandri, 228; 5. Pedrosa, 215; 6. Roberts jr, 134; 7. Edwards, 124; 8. Stoner, 119.
************
Ingezonden persbericht