GP Valencia (race): Rossi valt, Hayden kampioen, Litjens vecht, Van den Berg onderuit, Lorenzo pakt 250-titel

Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors


29-10-2006; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Valencia, circuit Ricardo Tormo

JOEY LITJENS IJZERSTERK NAAR 25E PLAATS IN SLOT GP VAN DEBUUTJAAR

HUGO VAN DEN BERG NA MISLUKTE START ONDERUIT BIJ INHAALRACE

NICKY HAYDEN NIEUWE MOTOGP WERELDKAMPIOEN NA SCHUIVER VALENTINO ROSSI

SPANJAARD JORGE LORENZO HEEFT AAN 4E PLAATS VOLDOENDE VOOR 250CC WERELDTITEL

Het was er op of eronder, zowel voor Joey Litjens in zijn laatste 125cc GP van zijn debuutjaar, alsook voor het strijdende MotoGP-duo Valentino Rossi en Nicky Hayden. Voor de 16-jarige Limburger werd het 'er op' met een zwaarbevochten 25e plaats na een van zijn beste races van het seizoen. Voor 7-voudig wereldkampioen Valentino Rossi was het 'er onder' nadat in de 5e ronde zijn voorwiel onderuitschoof en hij in de race niet verder kwam dan de 13e plaats, waarmee zijn voorsprong van 8 punten werd omgezet naar een achterstand van 5 WK-punten op de Amerikaan Nicky Hayden, die geheel tegen de verwachtingen in aan een 3e plaats achter Bayliss en Capirossi voldoende had om Rossi van de troon te stoten. Voor Hugo van den Berg ging het minder goed. Tijdens zijn 6e wildcardstart van dit seizoen kende hij problemen bij de start, waarna hij furieus aan een inhaalrace begon. In zijn strijd ging hij in de 3e ronde met een high-sider onderuit. Op een pijnlijke enkel na mankeerde Hugo niets en kan hij op 19 en 26 november zonder problemen aan de Spaans Open races in Valencia en Jerez meedoen. Alessandro Brannetti finishte verdienstelijk als 20e in de 250cc race, waarin hij als vervanger van de geblesseerde Molenaar Honda coureur Arnaud Vincent optrad.

Joey Litjens doet met zijn bliksemstarts de periode van Witte Reus Wil Hartog verbleken, want wederom wist de Molenaar-Honda coureur met zijn oranje machine in de openingsronde maar liefst 10 (!) plaatsen te winnen. "Mijn start was wéér heel erg goed. Ik pakte direct al vijf man in de eerste meters, verloor een plaats in de eerste bocht, maar pakte die meteen weer terug om het vervolg van de eerste ronde nog eens 5 rijders voorbij te steken. Ik lag bij de eerste doorkomst 29e en beet me vast in een goede groep. Ik had niets te verliezen en maar één doel: naar voren! Het was alles of niks en het werd alles, want dit was samen met der TT van Assen een van mijn beste races uit het seizoen. Watanabe kwam me voorbij, waarna ik me naar het voor mij strijdende groepje reed. Samen met Europees Kampioen Conti en KTM fabrieksrijder Ranseder streed ik om de 23e plek. Ze waren iets te snel voor me, maar het doet me goed om bij die mannen aan het wiel te zitten, want ook zij debuteren dit jaar in de GP's", aldus Litjens, die met zijn 19e plaats tijdens de TT van Assen z'n beste seizoensprestatie neerzette. "In Assen klopte werkelijk alles. Dat was ook een mooi gevecht en een super gevoel voor 100.000 fans. Maar vandaag ging het ook goed. Alleen blijkt dat je met de trainingen méér naar voren moet staan. Dat is waar dit jaar het probleem nog voor me lag. Daar moet en zal ik vanaf morgen keihard aan gaan werken. Ik heb dit jaar 12 nieuwe GP-circuits moeten verkennen, volgend jaar ken ik ze op Misano na allemaal. Dan is de basis waar je mee begint al een stuk beter", blikt Joey vooruit. Terugkijkend op zijn debuutjaar in het mondiale GP-circus stelt hij: "Ik wist dat het zwaar en moeilijk zou zijn, maar je verkijkt je er toch op. Het is best zwaar geweest, maar is me toch niet tegen gevallen om 16 GP's over de hele wereld te leven en reizen. Het was niet makkelijk maar enorm leerzaam. Voor volgend seizoen weet ik waar ik aan moet werken, ik heb er nu al zin in!"

Alessandro Brannetti deed het in zijn 2e GP-optreden voor het Molenaar-Honda team en in zijn 3e 250cc GP goed. "Er valt helemaal niets aan te merken aan het optreden van 'Alex' in deze Spaanse GP. Hij is er het hele weekeinde voor gegaan en ook in de race. Zijn start was OK, pakte 3 man en liet de koppeling heel. Ondanks de weinige ervaring van hem met de 250cc tweetakt is het knap wat hij presteerde", liet teammanager Jarno Janssen weten. Brannetti zelf was ook tevreden: "Ik had me helemaal op de start gefocussed en dat ging goed. Prima zelfs. De hele race streed ik in een groepje. In de slotfase waren dat Tizon, West (na een val) en Davies. Die strijd was te gek en smaakt naar méér."

Joey Litjens' Grand Prix resultaten seizoen 2006:

Grand Prix

Training

Race

GP Jerez Spanje


39e


33e

GP Doha Qatar


35e


27e

GP Istanboel Turkije


37e


34e

GP Sjanghai China


34e


27e

GP Le Mans Frankrijk


28e


24e bliksem start 12e op intermediates

GP Mugello Italië


39e

aangetikt, uitlaat stuk, uitgevallen

GP Barcelona Catalunya


36e


29e na touché met Grotzky

GP Nederland TT Assen


25e


19e Beste GP-resultaat

GP Donington Engeland

crash

Niet fit voor race gekneusde ribben +elleboog (niet gestart)

GP Sachsenring Duitsland


39e

Opgave in race na 13 rnd met pijnlijke ribben

GP Brno Tsjechië


37e


25e achter Hugo van den Berg

GP Sepang Maleisië


33e

Uitgevallen met lekke band

GP Phillip Island Australië


26e

T-bone crash van Sergio Gadea

GP Motegi Japan


39e


29e met pijnlijke ribben na crash Australië

GP Estoril Portugal


36e


25e

GP Valencia Spanje


38e


25e

Totaal aantal GP-starts (up-to-date 29-10-06) 16 GP-starts (15 in 2006 en 1x TT in 2005)

GP 250cc: Lorenzo pakt de titel terwijl de Angelis' zijn eerste overwinning pakt

Jorge Lorenzo behaalde zijn eerste 250 cc wereldtitel op het Ricardo Tormo Circuit in Valencia met een vierde plaats in een wedstrijd waarin veel gebeurde. De Fortuna Aprilia coureur is dominant geweest gedurende het hele kwartliter seizoen en hoefde alleen maar voor Andrea Dovizioso te eindigen om de titel te kunnen pakken. De belangrijkste strijd in de wedstrijd werd niet direct uitgevochten voor de wereldtitel maar in een onderling duel ging de uiteindelijke overwinning naar Alex de Angelis die zijn allereerste Grand Prix overwinning ooit behaalde. De coureur uit San Marino maakte een bijzondere dag compleet voor het op Valencia gevestigde Master MVA Aspar Team, die al de overwinning hadden geproefd in de 125 cc categorie. In de achtervolging op de in het grootste deel van de wedstrijd fenomenaal rijdende Roberto Locatelli behaalde hij uiteindelijk zijn voordeel na een foutje van de Japanse KTM coureur die een valpartij meemaakte voor Locatelli en waardoor hij even kort naast het circuit kwam. Aoyama's foutje betekent dat de Angelis de derde positie heeft overgenomen in het wereldkampioenschap. Locatelli reed een sterke wedstrijd vanaf de start, hij kwam buitenom en had uiteindelijk misschien wel de mooiste start van het seizoen. De coureur uit het Team Toth behaalde hier zijn beste resultaat van het seizoen 2006 waar hij uiteindelijk ook is gehuldigd als beste privé coureur. Valencia's eigen Hector Barbera maakte de top drie compleet in zijn thuiswedstrijd, ondanks dat hij langzaam de finish passeerde en een drietal Fortuna Aprilia rijders aanvoerde. De nieuwe wereldkampioen Jorge Lorenzo plaatste zichzelf tussen Barbera en de teruggekeerde Alex Debon, die geweldig werk verrichte door de titelrivaal van Lorenzo, Andrea Dovizioso, achter zich te houden die met nog een paar ronden te gaan gepasseerd werd door Shuei Aoyama. De zesde plaats van de Japanse rijder gecombineerd met het uitvallen van Marco Simoncelli in de tiende ronde zorgde ervoor dat de Japanner zich dit seizoen als beste nieuwkomer mocht laten huldigen. (Bron: www.motogp.com)

Bayliss wint MotoGP race, Rossi valt en Hayden wereldkampioen

Halverwege de middag maakten alle aanwezigen op het Ricardo Tormo Circuit van Cheste zich op voor het klapstuk van het weekend, de laatste MotoGP race van het seizoen, met Valentino Rossi als huizenhoge favoriet voor de titel. Titelfavoriet Valentino Rossi (Camel Yamaha Team) vertrok vanaf pole position. Naast hem op de voorste rij troffen we het Ducati Marlboro duo Troy Bayliss, die dit weekend de geblesseerde Sete Gibernau vervangt en Loris Capirossi. Shinya Nakano (Kawasaki Racing Team) voerde de tweede rij aan en werd vergezeld door titelkanshebber Nicky Hayden (Repsol Honda) en diens teamgenoot Dani Pedrosa.

Bij de start hield het 130.000 koppige publiek de adem in en nadat de rijders vertrokken waren voor de 30 ronden tellende race barstten de toejuichingen en aanmoedigingen in alle hevigheid los. Een goede start voor Bayliss, die bij de eerste doorkomst aan de leiding ging, gevolgd door Pedrosa, Capirossi, Hayden, Marco Melandri (Fortuna Honda), Casey Stoner (Honda LCR) en Rossi, die door een slechte start posities verloor. Gezien de staat van dienst van de Italiaan was er nog niet direct reden om bezorgd te zijn. Bayliss had de smaak goed te pakken en trof inmiddels Hayden achter zich, die Pedrosa en Melandri was gepasseerd.

Kippenvel in de vijfde ronde! We zeiden het eerder dit weekend al: de race is pas gereden als de zwart/wit geblokte vlag gezwaaid wordt en er kan van alles gebeuren. Dat was ook nu het geval. Rossi verloor de macht over zijn Yamaha en gleed onderuit de grindbak in. Met hulp van de baancommissarissen slaagde hij erin zijn motorfiets weer overeind te krijgen en de race te vervolgen. De verschillende reacties waren op de tribune duidelijk hoorbaar. Grote schrik in het gele vak en toch ook bij het grootste deel van de rest van het publiek en luid gejuich bij de Hayden aanhangers.

Voor Randy de Puniet was de race een ronde later afgelopen. De Fransman ging onderuit en kon zijn race niet vervolgen. Rossi nam de laatste plaats in de wedstrijd in, met een achterstand van vijfentwintig seconden op de leider in de wedstrijd, Bayliss, die nog steeds gevolgd werd door Hayden, die waarschijnlijk zijn ogen niet geloofd zal hebben bij het zien van de boodschap op zijn pitboard. Hij zou niets anders hoeven doen dan de race rustig uitrijden en minimaal 9 punten behalen. Maar ook voor hem gold: de race was nog niet voorbij.

In de tiende ronde was het Alex Hofmann (Pramac d'Antin), die zijn Ducati in de grindbak legde. Hayden bezweek onder de druk van Capirossi en moest de Italiaan laten passeren. De Ducati Marlboro Team rijders doen het het hele weekend al goed op de baan van Cheste. Achter Hayden streden drie rijders om de vierde plaats in de wedstrijd, Marco Melandri (Fortuna Honda), Casey Stoner (Honda LCR) en Pedrosa. José Luis Cardoso, de teamgenoot van Hofmann trok zich in de dertiende ronde terug met technische problemen. Weinig geluk voor het Pramac d'Antin Team. Niet veel later kwam ook Chris Vermeulen (Rizla Suzuki) ten val. De Australiër reed rechtdoor de grindbak in en hield zijn motorfiets niet overeind. Halverwege de race was de leiding in de wedstrijd nog steeds in handen van Bayliss. Het zou toch apart zijn als de kersverse World Superbike kampioen de race in Valencia op zijn naam zou kunnen schrijven.

Overigens waren de kansen voor Rossi nog niet verkeken. Mede door de valpartijen reed de Italiaan al weer op een veertiende plaats, hoewel zijn achterstand op de voor hem rijdende Makoto Tamada (Konica Minolta) nog veertien seconden bedroeg. Daarbij reed Hayden op dat moment op een betrekkelijk veilige derde positie, met de eerstvolgende rijder, Melandri, vier seconden achter zich. Een derde plaats zou Hayden zestien punten opleveren, wat inhield dat Rossi minimaal zevende zou moeten worden om de Kentucky Kid voor te blijven. Bovendien werd er achter Hayden zwaar gestreden om die vierde positie en bij dat gevecht was ook zijn teamgenoot Pedrosa betrokken, naast Melandri en Stoner. Met nog zeven ronden te gaan was het nog steeds Bayliss die aan de leiding ging, gevolgd door Capirossi en Hayden. Pedrosa was in de strijd om de vierde plaats voorlopig als winnaar uit de bus gekomen en kon zijn teamgenoot op deze manier zonodig rugdekking geven. De afstand tussen Hayden en het Ducati duo werd steeds wat groter. Maar de Amerikaan zal zijn hoofd er, na het debacle van de race in Estoril - waar hij overigens niet zelf schuld aan was - goed bij gehouden hebben. Een veilige derde plaats zou hem genoeg punten opleveren om het wereldkampioenschap op zijn naam te schrijven en bovendien was de zevende positie bij lange na niet in het gezichtsveld van Rossi. Op de pitmuur deed de vader van Hayden duidelijk zichtbaar een schietgebedje voor zijn zoon.

Bayliss kwam uiteindelijk als eerste over de streep en won als "gelegenheidsrijder" de race in Valencia. Een prestatie waar in het MotoGP kamp nog wel het nodige over gezegd zal worden. Teamgenoot Capirossi werd tweede en de derde plaats en het wereldkampioenschap 2006 was voor Nicky Hayden! (Bron: www.racesport.nl)

Uitslag 125cc klasse:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand


1

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Master - MVA Aspar Team


40'15.460


143,3 kmu gem


2

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM GP 125


40'17.224


1.764


3

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master - MVA Aspar Team


40'17.398


1.938


4

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA Master - MVA Aspar Team


40'24.106


8.646


5

Lukas PESEK

CZE

DERBI Derbi Racing


40'24.133


8.673


6

Pol ESPARGARO

SPA

DERBI Campetella Racing Junior


40'27.888


12.428


7

Pablo NIETO

SPA

APRILIA Multimedia Racing


40'34.385


18.925


8

Gabor TALMACSI

HUN

HONDA Humangest Racing Team


40'37.518


22.058


9

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Master - MVA Aspar Team


40'37.562


22.102


10

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit - Caffe Latte


40'40.865


25.405


11

Nicolas TEROL

SPA

DERBI Derbi Racing


40'41.065


25.605


12

Bradley SMITH

GBR

HONDA Repsol Honda


40'44.160


28.700


13

Esteve RABAT

SPA

HONDA Wurth Honda BQR


40'51.666


36.206


14

Tomoyoshi KOYAMA

JPN

MALAGUTI Malaguti Ajo Corse


40'57.111


41.651


15

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team


40'57.208


41.748


16

Mateo TUNEZ

SPA

APRILIA Master - MVA Aspar Team


41'01.353


45.893


17

Roberto TAMBURINI

ITA

APRILIA Matteoni Racing


41'01.465


46.005


18

Sandro CORTESE

GER

HONDA Elit - Caffe Latte


41'02.970


47.510


19

Simone CORSI

ITA

GILERA Squadra Corse Metis Gilera


41'07.747


52.287


20

Joan OLIVE

SPA

APRILIA SSM Racing


41'09.991


54.531


21

Manuel HERNANDEZ

SPA

APRILIA Nocable Angaia Racing


41'12.426


56.966


22

Federico SANDI

ITA

APRILIA SSM Racing


41'13.455


57.995


23

Michele CONTI

ITA

HONDA Valsir Seedorf Racing


41'16.796


1'01.336


24

Michael RANSEDER

AUT

KTM Red Bull KTM Junior Team


41'18.378


1'02.918


25

Joey LITJENS

NED

HONDA Arie Molenaar Racing


41'18.452


1'02.992


26

Pere TUTUSAUS

SPA

DERBI RACC Derbi


41'19.784


1'04.324


27

Hiroaki KUZUHARA

JPN

APRILIA WTR Blauer USA


41'22.481


1'07.021


28

Simone GROTZKYJ

ITA

APRILIA Campetella Racing Junior


41'24.109


1'08.649


29

Dominique AEGERTER

SWI

APRILIA Multimedia Racing


41'24.142


1'08.682


30

Kazuma WATANABE

JPN

HONDA Humangest Racing Team


41'24.269


1'08.809


31

Dino LOMBARDI

ITA

APRILIA 3C Racing


41'24.600


1'09.140


32

Blake LEIGH-SMITH

AUS

KTM Red Bull KTM Junior Team


41'35.404


1'19.944


33

Imre TOTH

HUN

APRILIA Team Toth


41'36.028


1'20.568


34

Roberto LACALENDOLA

ITA

APRILIA 3C Racing


41'47.382


1'31.922


35

Nico VIVARELLI

ITA

MALAGUTI Malaguti Ajo Corse


41'47.455


1'31.995


36

Daniel SAEZ

SPA

APRILIA Quinto Almoradi


41'54.358


1'38.898


37

Clement DUNIKOWSKI

FRA

HONDA FFM Honda Grand Prix 125


40'18.891


1 lap

NF

Hugo VAN DEN BERG

NED

APRILIA Varenhof Racing

valpartij


3e ronde


125cc WK-eindstand na 16 GP's:


1. Alvaro Bautista (SPA), 338; 2. M. Kallio, 262; 3. Faubel, 197; 4. Pasini, 192; 5. Gadea, 160; 6. Pesek, 154; 7. Talmacsi, 119; 8. Lüthi, 113.

Uitslag 250cc race:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand


1

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA Master - MVA Aspar Team


43'52.247


147,9 kmu gem


2

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Team Toth


43'56.771


4.524


3

Hector BARBERA

SPA

APRILIA Fortuna Aprilia


44'01.798


9.551


4

Jorge LORENZO

SPA

APRILIA Fortuna Aprilia


44'03.613


11.366


5

Alex DEBON

SPA

APRILIA Aprilia Racing


44'07.204


14.957


6

Shuhei AOYAMA

JPN

HONDA Repsol Honda


44'09.868


17.621


7

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Humangest Racing Team


44'10.752


18.505


8

Manuel POGGIALI

RSM

KTM Red Bull KTM GP 250


44'11.093


18.846


9

David DE GEA

SPA

HONDA Repsol Honda


44'12.609


20.362


10

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Equipe GP De France - Scrab


44'16.504


24.257


11

Jakub SMRZ

CZE

APRILIA Cardion AB Motoracing


44'28.318


36.071


12

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Matteoni Racing


44'32.570


40.323


13

Aleix ESPARGARO

SPA

HONDA Wurth Honda BQR


44'41.469


49.222


14

Fabricio PERREN

ARG

HONDA Stop And Go Racing Team


44'44.034


51.787


15

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Campetella Racing


44'45.441


53.194


16

Taro SEKIGUCHI

JPN

APRILIA Campetella Racing


44'50.187


57.940


17

Alvaro MOLINA

SPA

APRILIA Andalucia-GFC-Mas


45'08.581


1'16.334


18

Arturo TIZON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR


45'21.951


1'29.704


19

Anthony WEST

AUS

APRILIA Kiefer - Bos - Racing


45'23.170


1'30.923


20

Alessandro BRANNETTI

ITA

HONDA Arie Molenaar Racing


45'23.805


1'31.558


21

Chaz DAVIES

GBR

HONDA Grillini Racing


45'24.229


1'31.982


22

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA WTR Blauer USA


43'58.159


1 lap


23

Santiago BARRAGAN

SPA

HONDA Extremadura Junior


43'58.496


1 lap


24

Luca MORELLI

ITA

APRILIA Nocable Angaia Racing


44'26.950


1 lap


250cc WK-eindstand na 16 GP's:


1. Jorge Lorenzo (ESP - Aprilia) wereldkampioen, 289; 2. Dovizioso, 272; 3. De Angelis, 228; 4. H. Aoyama, 193; 5. Locatelli, 191; 6. Takahashi, 156; 7. Barbera, 152; 8. S. Aoyama, 99; 22. Arnaud Vincent, F, Molenaar Honda, 14.

Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand


1

Troy BAYLISS

AUS

DUCATI Ducati Marlboro Team


46'55.415


153,6 kmu gem


2

Loris CAPIROSSI

ITA

DUCATI Ducati Marlboro Team


46'56.734


1.319


3

Nicky HAYDEN

USA

HONDA Repsol Honda Team


47'04.645


9.230


4

Dani PEDROSA

SPA

HONDA Repsol Honda Team


47'07.480


12.065


5

Marco MELANDRI

ITA

HONDA Fortuna Honda


47'11.721


16.306


6

Toni ELIAS

SPA

HONDA Fortuna Honda


47'12.805


17.390


7

Shinya NAKANO

JPN

KAWASAKI Kawasaki Racing Team


47'14.744


19.329


8

Kenny ROBERTS JR

USA

KR211V Team Roberts


47'18.589


23.174


9

Colin EDWARDS

USA

YAMAHA Camel Yamaha Team


47'21.487


26.072


10

Carlos CHECA

SPA

YAMAHA Tech 3 Yamaha


47'23.609


28.194


11

John HOPKINS

USA

SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP


47'24.779


29.364


12

Makoto TAMADA

JPN

HONDA Konica Minolta Honda


47'25.122


29.707


13

Valentino ROSSI

ITA

YAMAHA Camel Yamaha Team


47'33.961


38.546


14

James ELLISON

GBR

YAMAHA Tech 3 Yamaha


48'15.428


1'20.013


15

Garry McCOY

AUS

ILMOR X3 Ilmor SRT


47'10.246


7 laps

MotoGP WK-eindstand na 17 GP's:


1. Nicky Hayden (USA - Honda) WERELDKAMPIOEN, 252; 2. Rossi, 247; 3. Capirossi, 229; 4. Melandri, 228; 5. Pedrosa, 215; 6. Roberts jr, 134; 7. Edwards, 124; 8. Stoner, 119.

************

Ingezonden persbericht