Utrecht, 29 oktober 2006
Piero Witmer winnaar NS Ontwerpwedstrijd 2006
Vier jonge ontwerpers presenteren een concept tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven
Winnaar Piero Witmer gaat samen met NS zijn concept uitwerken in een trein
Professionals en klanten van NS kozen winnaar
Piero Witmer (26), onlangs afgestudeerd aan de Technische Universiteit (Industrieel
Ontwerp) in Delft, heeft vandaag de NS ontwerpwedstrijd 2006 gewonnen. Tijdens de
Dutch Design Week kregen in totaal vier jonge designtalenten de kans om een toepassing
in de trein te bedenken om het treinreizen nog aangenamer te maken. Piero Witmer
presenteerde een concept om extra bagageruimte onder de stoelen in de trein te creëren.
Uitgangspunt was het comfort en de treinbeleving voor de reiziger te verhogen. Ook werd
gevraagd in te spelen op specifieke behoeften van klanten: zoals rust, gezelligheid of
gemak.
De vier finalekandidaten toonden hun designconcept aan klanten en professionals van NS op een
catwalk. Ontwerper Gerard van den Berg presenteerde de NS Ontwerpwedstrijd 2006. Na de
laatste presentatie ging de jury in beraad om de ontwerpen te beoordelen op o.a. de volgende
aspecten:
De klantbeleving (is het ontwerp uitnodigend, innoverend, inspirerend en menselijk)
De toepasbaarheid (is het ontwerp goed te onderhouden en duurzaam)
De kwaliteit van design (materiaalgebruik, kleur en vorm)
De presentatie van Piero Witmer startte met maatschappelijke trends waarbij het autorijden door
de toenemende files minder aantrekkelijk wordt en er in de samenleving groeiende behoefte is aan
een gezondere levensstijl. Door optimaal gebruik te maken van onbenutte ruimte in de trein, komt
hij aan bovengenoemde trends tegemoet. Hiermee wil hij het reizen per trein comfortabeler
maken. Hij ziet dat de treinreiziger vaker de fiets meeneemt in de trein en dat er niet altijd
voldoende ruimte is om de fiets of bagage dichtbij de reiziger in de coupe te plaatsen. Bovendien
wil hij voorkomen dat zware bagage getild moet worden. In zijn ontwerp heeft hij het huidige
bagagerek verwijderd en onder de treinstoel meer ruimte gecreëerd door deze te verhogen.
Vervolgens kan de reiziger de bagage gemakkelijk onder de stoel schuiven. In de komende
maanden gaat hij samen met NS aan de slag om het gepresenteerde ontwerp verder uit te werken
en de toepasbaarheid te bekijken.
De basis van deze wedstrijd vormde het uitgebreide klantbehoefte-onderzoek dat NS afgelopen
jaar uitvoerde.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
Noot aan de redactie
Meer informatie en fotomateriaal: NS persvoorlichting 030 - 235 70 70
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers
veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste
reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden,
informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende
vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks
het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen
beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf
NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool
en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de
dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen,
bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat
ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --