Nederlands Uitgeversverbond

Media Observer - Groep Publiekstijdschriften start nieuw onderzoek

Onderzoek is een uitstekende manier om de kracht en waarde van het mediumtype tijdschriften aan te tonen in de mediamix. De Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond heeft dan ook besloten een nieuw onderzoek te starten. Gekozen is voor de Media Observer, een meetinstrument dat gedurende een langere periode kan worden gebruikt en daardoor de mogelijkheid biedt om een database te kunnen opbouwen.

Wat is de Media Observer ?

De Media Observer is een van oorsprong Frans effect-onderzoek dat in Nederland jarenlang werd uitgevoerd door het toenmalige mediabureau The Media Partnership (TMP). Dit onderzoek biedt de mogelijkheid om een relatie te leggen tussen het aantal gerealiseerde contacten en de verschillende mate van reclame-effectiviteit. Na de opheffing van TMP is de Media Observer op de achtergrond geraakt. De rechten van het onderzoek werden aangekocht door TNS NIPO. In het kader van de doelstelling om de kracht van tijdschriften ook door relevant onderzoek aan te tonen, is door de GPT, tezamen met onderzoeksbureau TNS NIPO, de Media Observer weer nieuw leven in geblazen. Campagnes die in ieder geval hebben geadverteerd in tijdschriften, televisie en/of internet worden gemeten. Andere media worden buiten beschouwing gelaten.

Samenwerking met mediabureaus

Een meting van de Media Observer bestaat uit maximaal 10 campagnes van verschillende adverteerders. Om 10 relevante consumentencampagnes te verzamelen is de medewerking gevraagd van mediabureaus. In september 2006 werd een bijeenkomst georganiseerd voor researchers van mediabureaus om ze te informeren over de achtergrond van de Media Observer en het belang van de uitkomsten. De belangstelling hiervoor was zeer groot.

Vervolgens is door de GPT aangeboden om 10 campagnes kosteloos in de eerste meting op te nemen. Er waren een aantal voorwaarden waar men rekening mee moest houden om in aanmerking te kunnen komen. Inmiddels zijn er 10 consumenten brede campagnes aangemeld en zal de eerste meting op 1 november a.s. van start gaan. De eerste resultaten worden rond half december 2006 verwacht. De resultaten zullen o.a. worden gebruikt voor de onderbouwing van het mediumtype tijdschriften in de presentatie van het Magazine Executive Program (MEP) en voor overige publiciteitsdoeleinden van de GPT.

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Jeanette van den Horst, e-mail j.vandenhorst@nuv.nl.