Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
137 Vragen van de heer V. Oldenborg
(vragen binnengekomen op 1 november 2006)

Deze week werd bekend dat de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) van Amsterdam voor zo'n 15 procent niet overeenkomt met de werkelijkheid. De basisadministratie kan onder meer vervuild raken doordat bewoners verkeerde adresgegevens verstrekken of veranderingen niet doorgeven, om zodoende ten onrechte uitkeringen te kunnen ontvangen.

In de kantlijn van dit bericht werd voorts gemeld dat dit probleem in andere steden ook speelt. De Leidse hoogleraar Zuurmond stelt dat het probleem van de vervuilde persoonsadministraties ook in andere gemeenten speelt. "Ik schat dat bij de drie andere grote steden zeven tot tien procent niet klopt", aldus Zuurmond in het tv-programma Netwerk. Dat zou in Utrecht - met zo'n 280.000 inwoners - neerkomen op ten minste 20.000 verkeerd geregistreerde personen.

Belangrijke redenen om onjuist vermeld te staan in de GBA zijn de onrechtmatige mogelijkheden tot het verkrijgen van parkeervergunningen, uitkeringen, studietoelagen of een hogere plaats op de wachtlijst voor sociale huurwoningen. Allemaal kwesties die in Utrecht ook spelen, en die de gemeente mogelijk miljoenen euro's kost. Euro's die wat Leefbaar Utrecht betreft veel beter besteed kunnen worden.


Dit leidt tot de volgende vragen:

1. Hoe monitort en controleert de gemeente Utrecht de gegevens in haar Gemeentelijke Basis Administratie?
2. Is de bovengenoemde schatting van 7 tot 10 procent aan afwijkingen correct?
3. Zo ja, is het college voornemens maatregelen te treffen om dit percentage afwijkingen fors te laten dalen?

Utrecht kent een gespecialiseerd team handhaving sozawe, dat bijstandsfraude succesvol aanpakt: in 2005 werden maar liefst 790 gevallen geconstateerd en aangepakt.

4. Is een aanpak a la team handhaving sozawe een goede manier om de afwijkingen in het GBA aan te pakken?
5. De administratie van het Parkeerbedrijf was medio 2005 niet gekoppeld aan het GBA. Is deze koppeling inmiddels tot stand gebracht? Zo nee, waarom niet?
6. Hoeveel verschillende administraties van persoonsgegevens kent de gemeente Utrecht naast het GBA?


---- --