Hoogheemraadschap van Rijnland


compartimenteringswerken
Rijnland test en herstelt compartimenteringswerken

Persbericht, 2 november 2006

De Verenigde Vergadering heeft een krediet van 655.000 euro verleend voor vernieuwing van onderdelen en herstel van
compartimenteringswerken. Dit zijn noodvoorzieningen die in geval van bijvoorbeeld een doorbraak van een kade grote wateren in vakken kunnen verdelen.

Op een aantal plaatsen binnen het gebied van Rijnland liggen onder water voorzieningen die zonodig het water in vakken kunnen opdelen. Vroeger werden dit BWO-keringen genoemd, ofwel Bijzondere Werken in Oorlogstijd. Sinds de wet die hierop van toepassing was, is opgeheven is Rijnland verantwoordelijk voor deze noodwaterkeringen. Het zijn schotten, sluizen, maar ook kleppen of grote kunststof slurven die onder water liggen die in noodgevallen worden opgeklapt of opgepompt. Deze werken waren oorspronkelijk in beheer bij de provincies, maar sinds het einde van de twintigste eeuw bij het hoogheemraadschap van Rijnland.

Noodzaak compartimenteringswerken

In 2004/2005 is een studie uitgevoerd naar het nut en de noodzaak van de compartimenteringswerken. De studie wees uit dat de compartimenteringswerken van groot nut kunnen zijn bij calamiteiten. Op basis van de uitkomsten van de studie is besloten alle bestaande compartimenteringswerken in stand te houden en in goede gebruiksklare staat te krijgen en te houden.
Een belangrijk deel van deze werkzaamheden is inmiddels uitgevoerd. Rond de vijfentwintig keringen zijn getest. Deze keringen verkeren in bedrijfszekere staat. De Verenigde Vergadering heeft nu een krediet van 650.000 euro verleend voor het uitvoeren van het resterende deel van de testen. In de Oude Rijn worden of zijn zo´n veertig van deze werken getest (zogeheten Rijndijksluizen). Vooral in Noord-Holland moeten nog veel testen worden uitgevoerd.

Test grote keringen

Onder de inmiddels geteste keringen bevinden zich ook de grote keringen in de Heijmanswetering, het Aarkanaal, de Wetering bij Oude Wetering en de Zijl. Alle testen waren succesvol: in sommige gevallen moesten aanpassingen worden gedaan; bij de kering in de Zijl moest bagger worden verwijderd. Van de drie schulpstuwen in de Ringvaart moeten onder meer de dertig jaar oude elektrische installaties en pompen vernieuwd. In de grote schotbalkkeringen in Zuid-Holland bij onder andere Hoogmade en Leiden) en in Noord-Holland moeten nog technische verbeteringen worden uitgevoerd. Vanwege de huidige technische staat van de (elektrische) installaties van de schulpstuwen in Noord-Holland zijn deze nog niet beproefd. Inmiddels zijn afsluitbare big bags aangeschaft. Grote met een kubieke meter zand gevulde zakken. Hiermee kunnen tijdelijke afdammingen worden gemaakt.

Meer informatie

Meer informatie over dit onderwerp kunt u krijgen bij de afdeling Communicatie van het hoogheemraadschap van Rijnland, telefoon 071-3063401.