Gemeente Winterswijk


"APK voor horeca in Winterswijk"

3 november 2006

Winterswijk - In de maand november van dit jaar zullen de horeca inrichtingen in de gemeente Winterswijk gevraagd worden een zelf-check te doen. Hiervoor stuurt de afdeling Handhaving een checklist aan alle horecaondernemers, die ze zelf in kunnen vullen. Nadat ze de checklist hebben ingevuld, zal blijken of zij voldoen aan de wet- en regelgeving of dat er nog iets geregeld moet worden.

Regionale afspraak
In 2005 is in regionaal verband afgesproken om de samenwerking in de handhaving tussen de gemeenten in de regio Achterhoek te verbeteren en te professionaliseren. Dit gebeurt onder meer door met verschillende handhavingspartners integrale controles uit te voeren. Om hieraan vervolg te geven hebben de gemeenten ervoor gekozen om een gezamenlijk horecaproject uit te voeren. Hiervoor is gekozen vanwege de aansluiting bij het alcoholmatigingsbeleid en de aandacht voor de veilige horeca.

Waarom controleren we integraal?
De horecaondernemers hebben te maken met veel verschillende regelgeving, zoals milieuregels, bouwregels, drank- en horecaregels, kansspelregels en brandveiligheidsregels. Vaak komen er controleurs van verschillende regels bij de ondernemer over de vloer, soms zelfs vlak na elkaar. Nu de gemeente, politie, brandweer en de Voedel en Warenautoriteit gezamenlijk en integraal gaan controleren, zal de ondernemer minder vaak bezoek krijgen van verschillende controleurs. Integraal handhaven betekent daarbij ook dat er minder controleurs langs komen. Voortaan zal bijvoorbeeld de controleur van de milieuregelgeving ook zoveel mogelijk de aspecten met betrekking tot de bouwregels meenemen, zodat de bouwinspecteur niet apart langs hoeft te komen.

Wat verwachten we van de ondernemers?
Het uitgangspunt van de checklist is om te benadrukken dat de ondernemer vooral een eigen verantwoordelijkheid heeft om te zorgen dat een bedrijf voldoet aan alle regels. Door het invullen van de checklist krijgen de ondernemers vanzelf een idee welke vergunningen ze (nodig) hebben en aan welke voorschriften ze moeten voldoen. De ondernemers kunnen zodoende zelf beoordelen wat er nog ontbreekt en wat dus nog geregeld moet worden. Mocht blijken dat bepaalde zaken nog niet in orde zijn, dan kan dat worden aangegeven op de checklist, waarna afspraken worden gemaakt over de termijn waarop de tekortkomingen ongedaan gemaakt gaan worden.

Controles
Nadat de checklisten teruggestuurd zijn aan de gemeente, zullen een aantal horecabedrijven steekproefsgewijs gecontroleerd worden om te bekijken of de checklist geheel naar waarheid is ingevuld. Indien dit niet het geval blijkt zal het bedrijf aan een intensief onderzoek onderworpen worden. Bedrijven die de checklist niet retourneren kunnen sowieso rekenen op een controlebezoek. Door deze "APK" eenmalig en diepgaand uit te voeren, wordt het startsein gegeven voor een intensieve samenwerking die hopelijk lang stand houdt.