Provincie Noord-Holland

3-11-2006

Onderwerp

Heerhugowaard wil de lucht in

Carla van Twuijver

Het is allemaal nog ver weg, maar Heerhugowaard wil serieus werk maken van het uitermate ambitieuze plan voor een twee kilometer lang viaduct dat óver het spoor door het stationsgebied loopt en dat de N242 en Westtangent in elkaar laat overvloeien.

Het college van b en w wil verder met dit in juni gelanceerde toekomstscenario en heeft de afdeling Ruimtelijke Ordening en Verkeer gevraagd een plan van aanpak samen te stellen.

De toekomstvisie op het Heerhugowaardse stationsgebied werd in juni dit jaar gepresenteerd door de provinciale denktank TFR (Task Force Ruimtewinst), die het creëren van ruimtewinst bij bebouwing in stedelijke gebieden tot doel heeft.

In de visie worden N242 en Westtangent verplaatst en als viaduct boven het spoor aangelegd, resulterend in een bouwwerk van twee kilometer lang en meer dan 20 meter hoog. De Westtangent zou in het centrale deel worden 'geknipt' van Zuidtangent tot Middenweg.

Daardoor zou rond dat stuk spoor en het station ruimte ontstaan voor appartementen voor jongeren en ouderen, en ook kantoorgebouwen. Uitgangspunt daarbij is de huidige karakteristieken van Heerhugowaard overeind te houden; alleen in deze zogenaamde 'kernzone' moeten kansen worden aangegrepen om gewenste verstedelijking vorm te geven.

,,De TFR heeft goed werk verricht omdat er vernieuwende en creatieve oplossingen in worden voorgelegd'', vindt wethouder Jan Willem de Boer van ROV.

Volgens hem is van 'luchtfietserij' geen sprake. ,,Beslist niet. We denken hiermee inderdaad héél erg ver vooruit. Maar wil je oplossingen hebben voor ruimtelijke problemen die er onbetwist aankomen, dan kan 'out of the box' denken geen kwaad. Met het stationsgebied is veel meer te doen. Dat dateert van dertig jaar terug en is dus sterk verouderd.''

De TFR heeft een goede voorzet gegeven, vindt het college van b en w. ,,De verkeerssituatie op de toegangswegen rondom het station, zoals de N242 en de Zuidtangent, vragen nu al om snelle ingrijpende beslissingen. De T-aansluiting van Westtangent op N242 en de kruising Zuidtangent/Broekerweg/N242 leiden nu al tot verkeersknopen. Dat wordt er de komende jaren niet beter op. Daarom moet de discussie over een toekomstscenario worden opgepakt en uitgewerkt, zodat er komend voorjaar een plan van aanpak klaarligt.''

Reageer op dit bericht