Amsterdam Airport Schiphol

Published: 07:30 03.11.2006 GMT+1 /Source: Amsterdam Airport Schiphol /AEX: SCHIPAIRP /ISIN:

Meerjarencontract ondertekend voor onderhoud infrastructuur Schiphol

Amsterdam Airport Schiphol heeft gisteravond een meerjarig onderhoudscontract ondertekend voor de infrastructuur van de luchthaven. Dura Vermeer-Imtech, KWS en Heijmans voeren de komende drie jaar onderhoud uit op verschillende delen van de luchthaven, met een optie op verlenging met twee keer een jaar. De bedrijven gaan de werkzaamheden samen met Schiphol zo uitvoeren, dat het onderhoud zo min mogelijk nadelige gevolgen heeft voor de capaciteit van de luchthaven. Met het contract is een bedrag gemoeid van circa 50 miljoen euro per jaar.

Het aantal vliegbewegingen op Schiphol neemt de komende jaren toe, terwijl de luchthaven moet voldoen aan strenge wet- en regelgeving. In het verleden werd bij groot onderhoud een baan gesloten. Omdat Schiphol binnen de gestelde geluidsnormen de capaciteit van de luchthaven optimaal moet benutten, wordt dat steeds lastiger. Dat zal er toe leiden dat het jaarlijkse groot onderhoud wordt verdeeld in kleinere projecten, zodat er geen grote verstoringen in de baanbeschikbaarheid meer zullen optreden.

Een succesvolle proef met deze aanpak heeft ertoe geleid dat deze vorm van onderhoud over de totale infrastructuur van Schiphol wordt ingevoerd. Het uitsluiten van verstoringen komt de punctualiteit ten goede. Bovendien kunnen de exploitatiekosten van de luchthaven worden verlaagd. Dat heeft een positief effect op de kosten die aan luchtvaartmaatschappijen en hun klanten in rekening worden gebracht.

Het meerjarige onderhoudscontract is Europees aanbesteed. De totale infrastructuur werd verdeeld in drie procesblokken, waarop bedrijven konden intekenen. Deze onderverdeling stelt bedrijven in staat een rendabele vaste bezetting op de Schiphol te hebben en flexibel in te spelen op voorkomende werkzaamheden.

De bouwcombinatie Dura Vermeer-Imtech neemt de komende drie jaar het onderhoud voor het vluchtafhandelingsproces (start- en landingsbanen) voor haar rekening. KWS voert het onderhoud uit aan de infrastructuur van het vliegtuigafhandelingsproces (alles rond de gate), terwijl Heijmans alle werkzaamheden binnen het bereikbaarheidsproces (verkeer & vervoer) aan landzijde voor zijn rekening neemt.

Chief Operations Officer Ad Rutten van Schiphol Group verklaarde na de ondertekening van het contract: ,,Of het gaat om een start- of landingsbaan, een vliegtuigopstelplaats of één van onze toegangswegen, deze dienen altijd beschikbaar te zijn op de momenten dat een klant hierom vraagt. Dit vraagt een goede procesbeheersing waarbij zo min mogelijk verstoringen optreden om reden van onderhoud, verbouw of nieuwbouw. Deze procesbeheersing wil Schiphol samen met Dura Vermeer-Imtech, KWS en Heijmans de komende jaren verder gaan realiseren.''