Gemeente Noordenveld



Voldoende voor afgifte gebruiksvergunningen

Gepubliceerd op: 08 november 2006

De gemeente Noordenveld houdt van tijd tot tijd klanttevredenheidsonderzoeken om de mening van de burger te peilen. Begin dit jaar is besloten zon onderzoek uit te voeren naar de afgifte van gebruiksvergunningen door de vakgroep Brandweer. Een gebruiksvergunning is een vergunning die aangeeft dat een bouwwerk of inrichting op een brandveilige manier wordt gebruikt. Het onderzoek, uitgevoerd door I&O-research uit Enschede, vond plaats onder 55 bedrijven. De ondervraagden geven gemiddeld een 6,8 voor het gehele traject van de aanvraag voor de gebruiksvergunning.

Hieronder noemen wij enkele resultaten van het onderzoek. Bijna alle ondervraagden die bezoek kregen van een medewerker van de Brandweer vonden dat zij voldoende gelegenheid kregen om uitleg te geven over de situatie in het bedrijf. De houding van de medewerkers werd vooral als adviserend, voorlichtend en coachend ervaren.

De wettelijke afhandelingsduur van de aanvraag voor een gebruiksvergunning bedraagt 13 weken. Uit het onderzoek is gebleken dat deze termijn in veel gevallen wordt overschreden. De gemiddelde afhandelingsduur bedraagt 19,4 weken. Daarbij moet dan wel worden opgemerkt dat in Noordenveld pas een gebruiksvergunning wordt verleend voor een situatie die voldoet aan de voorschriften. Soms moeten er eerst aanpassingen in een bedrijf plaatsvinden voordat een vergunning kan worden verleend.

Bijna alle ondervraagden ( 89 procent) zijn van mening dat de Brandweer de aanvraag correct heeft behandeld.
De mogelijkheid om een gebruiksvergunning via het digitaal loket van de gemeente aan te vragen is bij 91 procent van de ondervraagden onbekend.

Door I&O-research is hetzelfde onderzoek uitgevoerd bij de gemeente Enschede. Opvallend is dat Noordenveld op de meeste onderdelen hoger scoort dan Enschede, maar dat het algehele waarderingscijfer van Noordenveld lager is dan dat van Enschede. (7,3)

De gemeente Noordenveld bekijkt de komende periode hoe de dienstverlening nog meer verbeterd kan worden.

Roden, 26 oktober 2006.