Gemeente Epe


Brede school voorstel besproken op raadsinformatiemarkt

Tijdens de raadsinformatiemarkt van donderdag 9 november 2006 komt de brede school aan de orde. Het college stelt de gemeenteraad voor om te kiezen voor een brede school volgens het zogenaamde combinatieprofiel. Daarbij wordt aangesloten bij bestaande initiatieven van scholen en instellingen die deze verder ontwikkelen. De gemeente is hierbij een gelijkwaardige partner vanuit haar gemeentelijke regiefunctie.

Een brede school is een netwerk van onderwijs en andere voorzieningen voor kinderen en ouders, zoals opvang, zorg, welzijn, cultuur en sport. Doel van de brede school is de actieve deelname van kinderen aan de samenleving te bevorderen, kinderen een goede dagindeling te bieden, mogelijke achterstanden van kinderen weg te nemen en hun sociale competentie te vergroten.

De brede school wordt met name gestalte gegeven door samenwerkingsverbanden tussen scholen, instellingen van welzijn, kinderopvang en gemeente. De brede school kan gezien worden als een verzameling van allerlei activiteiten op tal van terreinen (kunst, cultuur, sport, zorg en educatie). Hierbij wordt gestreefd naar een doorlopende ontwikkeling van kinderen van 0-12 jaar. Om dit te bereiken, moeten niet alleen scholen maar ook consultatiebureaus, peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, jeugdgezondheidszorg, sociaal cultureel werk en sport een belangrijke rol spelen in de vroegtijdige signalering van problemen. Samenwerking tussen deze partners is dan ook noodzakelijk. De brede school geeft kinderen de mogelijkheid tot een goede dagindeling, bevordert deelname aan de samenleving en vergroot de sociale competentie. De ontwikkeling van de brede school sluit aan bij het enthousiasme van de partners en bevordert samenwerkingsinitiatieven. Het staat elke school vrij om initiatieven te ontplooien die aansluiten bij de "brede school" gedachte.

Het college legt de gemeenteraad een drietal mogelijkheden voor om te komen tot de ontwikkeling van de brede school. Het college stelt voor de eerste variant te kiezen.

De mogelijkheden zijn als volgt:


1. De vorming van brede scholen volgens het combinatieprofiel. Dit sluit aan bij de al bestaande initiatieven, die door de scholen, instellingen en verenigingen verder worden ontwikkeld. Daarbij heeft de gemeente de rol
van een gelijkwaardige partner vanuit de gemeentelijke regiefunctie. De betrokken scholen ontwikkelen zich tot volgroeide brede scholen.


2. De vorming van brede scholen volgens het combinatieprofiel waarbij de gemeente de rol op zich neemt van projectleider. Al naar gelang het aantal brede school initiatieven wordt er één of meer projectleider(s) betrokken bij de ontwikkeling. De gemeente heeft een actieve, sturende rol in het hele ontwikkelingsproces.


3. De vorming van twee brede scholen in de gemeente Epe (in de kernen Epe en Vaassen). De gemeente is hierbij verantwoordelijk voor de totstandkoming van twee brede scholen binnen een tijdbestek van twee jaar. Dit betekent dat je na twee jaar kunt spreken van twee volgroeide brede scholen.