AutoRai

Nieuwe Smart Fortwo onthuld

(11/10/2006)
De nieuwe Smart Fortwo is gisteravond officieel onthuld in Stuttgart. Comfortabeler, wendbaarder, veiliger en vriendelijker voor het milieu dan zijn voorganger. Ook de aandrijflijn is aangescherpt. De nieuwe Smart Fortwo maakt in april 2007 zijn opwachting in Nederland. Daarbij is volop keus uit verbeterde benzinemotoren. De éénliter driecilinder is leverbaar met vermogens van 61, 71 of 84 pk. De topsnelheid van de benzine-uitvoeringen ligt 10 km/h hoger op 145 km/h. Ook de diesel heeft meer vermogen gekregen. De Smart Fortwo CDI beschikt voortaan over 45 pk.

Niet alleen het vermogen is toegenomen, ook de auto zelf is gegroeid. De Smart is bijna twintig centimeter langer. Daardoor is er 70 liter extra bagageruimte. Belangrijker is dat de extra lengte ook ten goede komt aan de veiligheid van de stadsauto. Smart verwacht na eigen onderzoek vier sterren te kunnen halen in de EuroNCAP tests. De nieuwe Smart Fortwo is ook verkrijgbaar als Cabrio met een volledig automatisch bedienbaar dak. Dat kan bovendien ook rijdend geopend of gesloten worden. De prijzen van de nieuwe Smart liggen op hetzelfde niveau als die van zijn voorganger.

Het volledige persbericht:

De nieuwe smart fortwo: beter op alle fronten

Om het maar meteen duidelijk te stellen: de nieuwe smart fortwo kan alles wat het huidige model ook kan â maar wel beter. Zo is de nieuwe smart fortwo nog comfortabeler, nog wendbaarder, nog veiliger en nog vriendelijker voor het milieu dan zijn voorganger.

De nieuwe techniek en de iets grotere carrosserie maken de smart fortwo comfortabeler. De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen staan op eenzame hoogte binnen dit segment. Motor en versnellingsbak zorgen voor meer rijplezier en dynamiek en het ontwerp is verder verfijnd en geeft de nieuwe smart fortwo een frissere en krachtiger uitstraling. Toch behoudt de auto zijn onmiskenbare karakter: een smart fortwo herken je in één oogopslag door zijn opvallende tridion veiligheidskooi â tevens één van de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen â en de innovatieve kunststof bodypanelen.

De nieuwe smart fortwo komt in april 2007 op de markt met verbeterde benzinemotoren. De éénliter driecilindermotor wordt leverbaar met vermogens van 45, 52 of 62 kW (respectievelijk 61, 71 of 84 pk). Het motorvermogen van de smart fortwo cdi nam met tien procent toe tot 33 kW (45 pk). Alle motoren zijn gekoppeld aan een verbeterde vijftraps automatische Getrag-transmissie, die met de hand kan worden geschakeld. De uitvoeringen met benzinemotor hebben nu een topsnelheid van 145 km/h, 10 km/h meer dan voorheen.

In vergelijking met de eerste generatie is de smart fortwo gegroeid. De lengte nam toe met 19,5 cm, wat vooral ten goede komt aan het rijcomfort. Daarnaast zorgt dit voor betere bescherming bij aanrijdingen van achteren en voor voetgangerbescherming. De bagageruimte heeft een inhoud van 220 liter, 70 liter meer dan voorheen. Wanneer de auto tot het dak wordt beladen kan er zelfs 340 liter worden meegenomen. De nieuwe smart fortwo heeft ook de in twee delen uitgevoerde achterklep. Het onderste gedeelte kan als laadvloer worden gebruikt en maakt in- en uitladen gemakkelijker.

Natuurlijk zijn de typische smart-kenmerken in het interieur behouden gebleven: de losstaande meters, de bekleding van de portieren en het instrumentenpaneel, de veiligheidsstoelen met geïntegreerde veiligheidsgordels en natuurlijk het contactslot achter de transmissiehendel. Het valt onmiddellijk op dat het instrumentenpaneel niet meer richting passagierszijde buigt, maar geheel recht is. Dit is onder andere gedaan om aan de in de Verenigde Staten geldende veiligheidsvoorschriften te voldoen.

Veiligheid op het hoogste niveau

Het hoge niveau van passieve veiligheid is nog verder verbeterd. Eigen crashtests hebben aangetoond dat de smart fortwo zich op het niveau van vier sterren in de EuroNCAP-test bevindt. En dat is nog niet alles: omdat de nieuwe smart fortwo vanaf 2008 in de Verenigde Staten zal worden verkocht, voldoet hij ook aan de strenge Amerikaanse veiligheidseisen. Op het vlak van actieve veiligheid is ABS, ESP en een remassistent standaard. Tezamen met de extreem sterke tridioncel en airbags, staat de nieuwe smart fortwo qua veiligheid op eenzame hoogte in zijn segment.

Uitzonderlijk laag verbruik

De uitzonderlijke zuinigheid van de smart fortwo is ook verder verbeterd. Ondanks de betere prestaties van de motor verbruiken de versies met benzinemotoren minder dan vijf liter brandstof per 100 kilometer. De smart fortwo met startergenerator, die vanaf eind 2007 leverbaar wordt en is gebaseerd op de uitvoering met 52 kW benzinemotor, kan zelfs tot 13 procent extra brandstof besparen in stadsverkeer.

De nieuwe smart fortwo cdi heeft een extreem laag brandstofverbruik. De dieselmotor in het voorgaande model had al het laagste verbruik in zijn klasse en ook de nieuwe smart fortwo valt in de categorie van âdrie-liter-autoâsâ (verbruik van minder dan 3,5 liter per 100 kilometer onder normale omstandigheden), terwijl de uitstoot slechts 90 gram koolstofdioxide per kilometer bedraagt.

Alternatieve brandstoffen zijn eveneens mogelijk: de nieuwe smart fortwo is zo ontworpen dat hij gemakkelijk kan worden aangepast aan werking op aardgas of elektriciteit wanneer er vraag ontstaat aan dergelijke systemen en deze economisch verantwoord zijn.

smart fortwo cabrio met elektrisch bedienbaar dak

Het elektrisch bedienbare dak van de smart fortwo cabrio is nog een voorbeeld van het verbeterde comfort. Het is nu volledig automatisch bedienbaar en kan in elke stand worden versteld. Dat betekent dat ook het achtergedeelte geheel kan worden opengeklapt of gesloten met één druk op de knop. Uniek: de smart fortwo hoeft hiervoor niet stil te staan; het dak kan bij elke snelheid worden geopend en gesloten. Bovendien kunnen de dakstijlen worden gedemonteerd en opgeborgen in een speciaal opbergvak achterin. De versie met open dak biedt extra comfort en veiligheid dankzij de glazen achterruit die is voorzien van achterruitverwarming.

Uitrustingsniveaus pure, pulse en passion en BRABUS-variant

Als uitrustingsniveau kan ook bij de nieuwe smart fortwo worden gekozen tussen de uitvoeringen pure, pulse en passion. De basisuitvoering pure heeft een kunststof dak, terwijl de pulse en passion een stevig transparant panoramadak van polycarbonaat hebben. Liefhebbers van de BRABUS-variant hebben ook iets om naar uit te kijken: de introductie van een nieuwe BRABUS-uitvoering staat gepland voor het najaar van 2007.

Uitgebreide standaarduitrusting en tal van opties

Tot de belangrijkste standaardvoorzieningen behoren de tridion veiligheidskooi, airbags voorin en veiligheidsstoelen met geïntegreerde veiligheidsgordels die bovendien zijn voorzien van gordelspanners. Ook ESP en ABS met ingebouwde remassistent behoren tot de standaarduitrusting, en dat is uniek in deze klasse.

Verder noemen we H7-koplampen met projectietechnologie, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, neerklapbare rugleuningen van rijders- en passagiersstoel, een indicator voor de buitentemperatuur, ruitenwissers met snelheidsafhankelijke intervalstand en richtingaanwijzers met een speciale functie voor wanneer er van rijbaan wordt gewisseld.

Natuurlijk kan de smart fortwo geheel worden aangepast aan de wensen van de klant met een uitgebreide reeks extraâs. Hieronder vallen hoofd-/thorax-zijairbags, airconditioning (standaard op de passion-uitvoering), stuurbekrachtiging, stoelverwarming, lichtmetalen velgen (standaard op pulse en passion), lederen bekleding, Isofix-bevestiging voor kinderzitjes, een hoogwaardig audiosysteem met CD-wisselaar voor zes CDâs en een geluidssysteem met subwoofer en MP3-interface. Bovendien is een draagbaar en in de auto te integreren navigatiesysteem beschikbaar. De aanwijzingen worden gegeven via de luidsprekers van de audioinstallatie. Andere opties, die vaak alleen maar in veel duurdere autoâs worden aangetroffen, zijn een licht- en regensensor en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels.

Hambach: modulaire productie en milieuzorg met voorbeeldfunctie

De smart fortwo wordt geproduceerd in de Franse stad Hambach. Systeempartners op hetzelfde terrein leveren voorgefabriceerde modules aan, die direct naar de productielijn gaan. Het productieproces is geoptimaliseerd en de productietijd is teruggebracht van 9,5 naar acht uur. De eindassemblage, die bij het voorgaande model al niet meer dan 4,5 uur duurde, neemt nu zelfs nog maar 3,5 uur in beslag.

In Hambach wordt veel aandacht besteed aan milieuzorg. Voor de kunststof bodypanelen van de smart fortwo worden alleen lakken op waterbasis en zonder oplosmiddelen gebruikt. De tridion veiligheidskooi wordt voorzien van een poedercoating en ook hier zijn geen oplosmiddelen nodig. De stevige bodypanelen in de kleuren zwart, wit en geel zijn volledig geschikt voor hergebruik.

Zelfde prijsniveau als voorgaand model

De basisprijs voor de nieuwe smart fortwo blijft op hetzelfde niveau als bij het voorgaande model. De dieselversie blijft een aantrekkelijke âdrie-liter-autoâ en zal zo het grote succes van zijn voorganger voortzetten. Zo blijft ook de nieuwe smart fortwo cabrio verreweg de laagst geprijsde cabriolet ter wereld.

CASE: de achterliggende gedachte

De nieuwe smart fortwo is ontwikkeld met één woord in gedachten: CASE. De afzonderlijke letters van dit woord staan voor de vier kernwaarden van de fortwo: Comfort, Agility, Safety, Ecology (comfort, wendbaarheid, veiligheid, ecologie). In de volgende hoofdstukken wordt dieper ingegaan op de afzonderlijke uitgangspunten.

Comfort:

De nieuwe smart fortwo heeft meer te bieden

Comfort in een auto houdt meer in dan alleen maar lekkere stoelen. Goed comfort betekent plezierig rijden. Zoals in de nieuwe smart fortwo. Net als bij het voorgaande model begint dat rijplezier al bij het bekijken van het uitgesproken, onmiskenbare, jeugdige en frisse design . En natuurlijk de vele praktische gebruiksmogelijkheden. Zeker voor mensen die vaak in stedelijk gebied zijn. Wie bijvoorbeeld ooit een parkeerplaats heeft gezocht in een smart, kan er enthousiast over meepraten.

Maar comfort gaat verder. Vandaar dat de nieuwe smart fortwo meer dan ooit een verlengstuk is geworden van de bestuurder. Moeiteloos schakelt hij op en af, de verschillende motoren pakken naadloos op en de wegligging is geoptimaliseerd. Dit laatste is vooral te danken aan de langere wielbasis en de grotere spoorbreedte. Technische zaken waarover meer te lezen is in het hoofdstuk âWendbaarheidâ.

Meer ruimte voor schouders en ellebogen

Het doordachte en eigenzinnige smart-ontwerp is bij de nieuwe fortwo op alle fronten kritisch bekeken en waar nodig aangepast. Zo beschikt de nieuwe smart fortwo over nieuw gevormde stoelen met veel zijdelingse steun. Bovendien is de passagiersstoel met één hand in te klappen om langere voorwerpen te kunnen vervoeren. Overigens is deze stoel vijftien centimeter verder naar achter geplaatst ten opzichte van de bestuurdersstoel om beide inzittenden optimale schouderruimte te garanderen. In vergelijking met het vorige model hebben de inzittenden hierdoor maar liefst drie centimeter méér ruimte voor schouders en ellebogen.

Hoogwaardige uitrusting dient het comfort

Centrale vergrendeling met afstandsbediening, een volledig elektrisch bedienbare softtop â met verwarmbare glazen achterruit â voor de smart fortwo cabrio, airconditioning met temperatuurregeling (passion), elektrische stuurbekrachtiging, panoramisch dak (pulse, passion), automatische portiervergrendeling bij het wegrijden, veel opbergruimtes, richtingaanwijzer met comfortschakeling voor inhalen (knippert na kort aanraken drie keer) en moderne opties als regen- en lichtsensor, een audiosysteem met cd-speler en MP3-interface. Stuk voor stuk items die het comfort aan boord dienen.

Bagageruimte als nooit tevoren

De bagageruimte van de nieuwe smart fortwo heeft een inhoud van 220 liter. Hiermee overtreft hij zijn voorganger met 70 liter. Wie tot aan het dak stapelt, heeft zelfs 340 liter ter beschikking. Genoeg ruimte voor de wekelijkse boodschappen of een lang weekend weg. De laadvloer is bovendien vlak en heeft geen hoeken zodat er maximaal gebruik van kan worden gemaakt. En om het beladen te vergemakkelijken is de achterklep in twee delen te openen, waarbij het onderste deel als steun gebruikt kan worden. In krappe ruimtes kan de achterruit apart geopend worden.

Langere onderhoudsinterval

Het lage verbruik en de geringe operationele kosten worden bij de nieuwe smart fortwo aangevuld met langere onderhoudsintervallen. Zo hoeft, bijvoorbeeld, de 52 kW-versie nog maar ééns in de twee jaar, of elke 40.000 km, voor een inspectiebeurt naar de dealer. In de tussentijd volstaat alleen het verversen van olie. Ook dat is comfort.

Agility:

Nog meer vermogen

Achterin de nieuwe smart fortwo zijn moderne, compacte driecilindermotoren ingebouwd. Bij de benzinemotoren is de cilinderinhoud vergroot van 0,7 liter naar 1,0 liter. Er kan worden gekozen uit twee atmosferische motoren die 45 of 52 kW (61 of 71 pk) leveren. Er is ook een turbomotor, die goed is voor 62 kW (84 pk). Naast het grotere vermogen is ook de topsnelheid hoger, namelijk 145 km/h.

De volledig uit aluminium vervaardigde motor werd in samenwerking met Mitsubishi ontwikkeld en wordt in Japan geproduceerd. De motor is dwars voor de achteras geplaatst en staat onder een hoek van 45 graden naar achteren. De vier kleppen per verbrandingskamer worden bediend door aparte nokkenassen voor de inlaat en de uitlaat met behulp van schotelklepstoters.

Om meer trekkracht te bereiken, zelfs bij lage toerentallen, kunnen de nokkenassen voor de inlaat elektrohydraulisch tegen de uitlaatnokkenassen worden ingedraaid (variabele kleptiming). De nokkenassen worden bediend door een onderhoudsvrije distributieketting.

Omdat er maar weinig massa verplaatst hoeft te worden, is er geen balansas nodig â daardoor zou het motorvermogen afnemen. Bij de turboversie is er echter een torsiedemper op de krukas gemonteerd.

De maximale laaddruk bedraagt 0,5 bar, geregeld door middel van een waste-gate in de turbocompressor. Om een lange levensduur te garanderen is de compressor voorzien van een waterkoelingssysteem.

De benzinemotoren voldoen aan de Euro 4-uitlaatgasnorm. De compressieverhouding van de ongeblazen motoren bedragen 11,5:1, terwijl de turbomotor een compressieverhouding van 10:1 heeft. Het koppel bedraagt respectievelijk 98, 92 en 120 Nm. De driecilindermotor is een van de zuinigste motoren in zijn klasse. Zowel de atmosferische als de turbomotor verbruikt minder dan vijf liter brandstof per 100 km.

Diesel: er is momenteel geen zuiniger manier om te rijden

De zeer zorgvuldige aanpassingen aan de motor hebben geleid tot een toename van het vermogen met tien procent en de motor heeft nu een vermogen van 33 kW (45 pk). De uitstoot voldoet aan de Euro 4-norm. De nieuwe smart fortwo cdi heeft de felbegeerde âdrie-liter-statusâ. Hij stoot per gereden kilometer slechts 90 gram koolstofdioxide uit en verbruikt minder dan 3,5 liter brandstof per 100 kilometer. Op het moment is er geen zuiniger auto dan de smart fortwo cdi. Het dieseldeeltjesfilter (open systeem), dat meer dan 40 procent van de deeltjes tegenhoudt, is uniek in zijn klasse. Vanaf 2008 wordt de smart fortwo cdi leverbaar met een gesloten systeem.

De nieuwe automatische transmissie met handbediening: schakelen zonder koppeling

De berijders van de nieuwe smart fortwo profiteren van een nieuw ontwikkelde transmissie. In plaats van de tot dusver gebruikte zes versnellingen, heeft de door specialist Getrag geproduceerde transmissie vijf versnellingen en biedt aanzienlijke voordelen op het gebied van comfort, verbruik en souplesse. Ook in de nieuwe smart fortwo ontbreekt een koppelingspedaal, want een elektromotor neemt deze taak over. Wanneer de transmissiehendel in de middenconsole kort naar voren wordt geduwd, schakelt de transmissie een versnelling hoger en wanneer de hendel naar achteren wordt getrokken, wordt er teruggeschakeld. Als optie is stuurschakeling leverbaar (standaard op de pulse).

Rechts naast de hendel, die is voorzien van een plus- en een minteken, is de neutrale positie N. De achteruitversnelling wordt ingeschakeld door de hendel vanuit deze positie naar achteren te trekken,

De smart fortwo passion beschikt standaard over een automatisch schakelprogramma, softouch (optie voor de pure en pulse). Dit systeem is te herkennen aan een kleine knop op de schakelhendel. Wanneer deze wordt ingedrukt, schakelt de transmissie over van handbediening (softip) naar het automatische programma. Het is de ideale oplossing voor stop-and-go-verkeer. Wanneer de bestuurder de schakelpook weer met de hand bedient, keert het systeem terug naar de handbediende schakeling.

De technici hebben de schakeltijd ook aanmerkelijk weten te reduceren: de schakeltijd is nu minder dan de helft in vergelijking met het voorgaande model. Dit werkt vooral goed wanneer de bestuurder twee versnellingen in één keer wil terugschakelen. In combinatie met het grotere koppel zorgt dit voor meer rijcomfort.

Om het rijcomfort nog verder te vergroten is de transmissie uitgevoerd met een âkickdownâ-functie. Dit stelt de bestuurder in staat om via het gaspedaal twee versnellingen in één keer terug te schakelen. Zowel bij automatische schakeling als bij handbediening. Onjuiste schakeling en overtoeren van de motor zijn onmogelijk, omdat de elektronica alleen logische schakelmanoeuvres toelaat.

Langere wielbasis maakt smart fortwo wendbaarder en comfortabeler

De technici hebben ook veel aandacht besteed aan de wielophanging. Het doel was om de smart wendbaarder, maar tegelijkertijd ook comfortabeler te maken. Technisch gezien een spagaat.

Dat de technici hierin toch geslaagd zijn, blijkt niet in de laatste plaats uit de geometrie van de nieuwe smart. De wielbasis is 55 millimeter langer, de spoorbreedte vóór groeide met 11 millimeter en achter met 31 millimeter. Hierdoor wordt de dynamiek bij het rijden beter en heeft de auto minder neiging tot rollen en duiken. Het voorspelbare resultaat is dat de nieuwe smart wendbaarder, dynamischer en comfortabeler is.

Vooras

Voor de voorwielen is een klassieke McPherson-constructie toegepast. De veerpoot is direct verbonden met de draagarm om de respons te verbeteren. De diameter van de stabilisator bedraagt 18,5 millimeter en deze weerhoudt de carrosserie ervan in bochten over te hellen.

In de fabriek worden banden vanaf de maat 155/60 R 15 gemonteerd. De uitrustingsvariant pulse wordt geleverd met banden in de maat 175/55 R 15 voor en 195/50 R 15 achter.

Achteras

De beproefde DeDion-constructie is gehandhaafd. De centrale ophanging is hoger geplaatst, waardoor de fortwo wendbaarder wordt. De vering staat nu verder naar buiten gericht dan bij het voorgaande model, zodat ze het overhellen van de carrosserie nog meer tegengaan. De maat van de banden bij de basisversie bedraagt 175/55 R 15.

Besturing

De smart fortwo is voorzien van tandheugelbesturing. De stuurverhouding bedraagt 22:1. De besturing is daardoor zoân tien procent directer dan bij het voorgaande model. De draaicirkel bedraagt slechts 8,75 meter, ongeëvenaard door welke andere kleine auto dan ook. Dit maakt manoeuvreren uiterst eenvoudig. Zo kan met de smart zelfs worden gekeerd waar andere autoâs moeten steken. En het stuurwiel hoeft van uiterst links naar uiterst rechts slechts 3,5 keer te worden omgedraaid.

Als optie voor de smart is stuurbekrachtiging leverbaar. Hierbij bedraagt de stuurverhouding slechts 21:1. De bekrachtiging werkt lineair en maakt de fortwo verbazend wendbaar. De mate van elektrische bekrachtiging hangt af van de snelheid van de auto, de stuuruitslag en de hoeveelheid kracht waarmee aan het stuurwiel wordt gedraaid. Het bekrachtigingseffect neemt merkbaar af wanneer de snelheid van de auto toeneemt. De bekrachtiging is vooral merkbaar bij het parkeren en manoeuvreren in de stad.

Wielen en banden

De basisbanden voor de smart fortwo zijn in de maat 155/60 R 15 voor en 175/55 R 15 achter. Bij de pure zijn de banden gemonteerd op stalen velgen, de passion beschikt over aluminium velgen. De pulse is de sportieve uitzondering. Deze beschikt over lichtmetalen velgen met banden in de maat 175/55 R 15 voor en 195/50 R 15 achter.

Remmen

Omdat de elektronisch afgeregelde topsnelheid is verhoogd, zijn de remmen van de smart fortwo ook groter geworden. Op de voorwielen zijn schijfremmen gemonteerd, de achterwielen zijn voorzien van trommelremmen. Het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP met geïntegreerd ABS en een elektronische remkrachtverdeler behoren tot de standaarduitrusting, net zoals een hydraulische rembekrachtiger. Als enige auto in zijn klasse wordt de smart fortwo bovendien geleverd met een remassistent. Wanneer een noodstop wordt gesignaleerd, levert de remassistent automatisch de volledige remdruk om optimale vertraging te bereiken. Zo biedt dit systeem de helpende hand wanneer de bestuurder het rempedaal snel, maar niet krachtig genoeg indrukt.

Rijdynamiek

Dankzij de omvangrijke aanpassingen aan de wielophanging en de gewijzigde geometrie is de handling van de smart sterk verbeterd. De auto is duidelijk wendbaarder en reageert beter dan zijn voorganger. Echter, ondanks het sportieve ontwerp, zijn er geen concessies gedaan aan het comfort. En langere ritten zijn voor de nieuwe smart fortwo geen enkel probleem.

Safety:

De nieuwe smart fortwo is nog veiliger

De smart fortwo was altijd al een auto waarbij de ontwerpers veel rekening hebben gehouden met veiligheid. Het is een echte trendsetter wanneer het gaan om veiligheid bij compacte autoâs, en dat geldt ook voor de nieuwe versie. De smart fortwo heeft uitvoerige tests ondergaan om er zeker van te zijn dat hij voldoet aan de strenge eisen van de Mercedes Car Group. Hieronder vallen niet alleen de normen van EuroNCAP, maar ook de in sommige gevallen afwijkende eisen die gelden in de Verenigde Staten. Zo moest de compacte tweezitter bijvoorbeeld frontale botsingen en aanrijdingen van opzij doorstaan, evenals een koproltest en een aanrijding van achteren bij een snelheid van 80 km/h.

De tridion veiligheidskooi beschermt de inzittenden zoals de harde schaal om een noot. Daarnaast is de metalen constructie op strategisch belangrijke punten extra versterkt. De in lengterichting en overdwars geplaatste stijlen van de tridion veiligheidskooi benutten bij een botsing de kreukelzone van het andere betrokken voertuig en verdelen de energie van de botsing gelijkmatig over de carrosserie van de auto. Bij een aanrijding hebben ook de wielen de taak van kreukelzone. Wanneer dit gebeurt, worden de voorwielen ondersteund door de stijlen aan de zijkant van de auto.

ESP

Niet de airbag, zoals veel mensen geloven, maar ESP is na de veiligheidsgordel de belangrijkste levensredder. Onderzoek van Duitse verzekeringsmaatschappijen heeft uitgewezen dat een kwart van alle ongevallen met autoâs waarbij persoonlijk letsel ontstaat en 40 procent van alle dodelijke verkeersongevallen met ESP minder zwaar was geweest. Met andere woorden: alleen in Duitsland al zouden elk jaar 37.000 ongevallen waarbij mensen gewond raakten en 1.100 dodelijke ongelukken kunnen worden voorkomen, of in ieder geval minder zwaar geweest zijn. Maar slechts 58 procent van de autoâs die momenteel nieuw in Duitsland worden geleverd is standaard voorzien van ESP. En bij één op de vijf autoâs is ESP niet eens leverbaar als optie tegen meerprijs.

Dat is niet het geval bij de smart fortwo. Ook het nieuwe model beschikt standaard over ESP, terwijl andere fabrikanten in dit segment het alleen tegen meerprijs aanbieden, àls ze het al leveren. Wanneer de auto oncontroleerbaar wordt, treedt ESP binnen milliseconden in werking. De elektronica remt de afzonderlijke wielen zoveel als nodig af en reduceert het motorvermogen. ESP omvat ook een geïntegreerde assistentiefunctie voor het wegrijden op hellingen. Dit voorkomt dat de auto terugrolt wanneer hij op een helling wegrijdt.

De ingebouwde hydraulische remassistent is eveneens standaard. Deze stelt automatisch een noodstopfunctie in wanneer de elektronica vaststelt dat de bestuurder het rempedaal vlug, maar niet krachtig genoeg intrapt. Dit kan de remweg van de auto aanzienlijk verkorten.

ABS

Het anti-blokkeer-remsysteem voorkomt dat de wielen bij een noodstop blokkeren. Op droge ondergrond verkort dit zelfs de remweg en zorgt ervoor dat de smart ook in een dergelijke noodsituatie bestuurbaar blijft. Omdat het ABS een onderdeel is van het ESP wordt het standaard op elke versie van de smart fortwo geleverd, inclusief een elektronische remkrachtverdeler.

Bescherming van voetgangers

De technici hebben ook volop aandacht besteed aan de bescherming van voetgangers. De voorkant van de auto is 72 millimeter langer. De impactzone voor is wat schuiner en een paar centimeter hoger dan bij het voorgaande model. De assen van de ruitenwissers, die zijn voorzien van zachte gestroomlijnde wisserbladen (uniek in het segment van kleine autoâs), zijn omhuld. Het serviceluik is gemaakt van een elastische kunststof. Achter de voorspoiler bevindt zich op aanrijdingshoogte een vijf centimeter dikke schuimlaag. De behuizing van de koplampen is een bijzonder belangrijk veiligheidskenmerk.

Omdat het bovenste gedeelte zich daar bevindt waar het hoofd van een voetganger terecht zou kunnen komen, maar er niet genoeg ruimte aan de voorkant van de auto is om de koplampen elders te plaatsen, zijn er breekpunten aangebracht waardoor de behuizing bij een aanrijding op die punten breekt.

Bescherming van opzij

Doordat de inzittenden in de smart fortwo zoân 200 millimeter hoger zitten dan in een vergelijkbare kleine auto betekent dat dat ze in gevaarlijke situaties beter beschermd zijn.

Dankzij de sandwichconstructie van de tridion veiligheidskooi zitten de inzittenden in de regel iets boven de directe gevarenzone in het geval van een aanrijding van opzij. Hierbij spelen de wielen van de smart ook een veiligheidsrol. Wanneer de smart fortwo van opzij wordt aangereden, is zijn compacte formaat een belangrijk voordeel. Dankzij de relatief korte wielbasis van 1.867 millimeter zal de andere auto vrijwel altijd een van de assen raken, die dan de vrijgekomen botsenergie opneemt.

Alle elementen in het interieur zijn zodanig aangebracht dat ze de inzittenden niet kunnen verwonden, zelfs wanneer deze geen veiligheidsgordel dragen. De dakstijlen zijn bijvoorbeeld nog smaller gemaakt om meer hoofdruimte te bieden, en het onderste gedeelte van het instrumentenpaneel, voorzien van zacht schuim, biedt duidelijk meer bescherming voor de knieën en onderbenen van de inzittenden.

Om te voldoen aan de nog strengere eisen en normen die gelden in de Verenigde Staten is de structuur van de portieren van de nieuwe smart fortwo nu gemaakt van staal in plaats van het eerder gebruikte aluminium. De portieren van de coupé en de cabrio zijn identiek. Sterk plaatstaal is op belangrijke punten gelast. Als geheel zijn de portieren 2,5 kg zwaarder dan die van de huidige fortwo.

EuroNCAP

De nieuwe smart fortwo zal voldoen aan de norm voor vier sterren in de EuroNCAP-test, hetgeen reeds aangetoond in eigen crashtests. De auto voldoet ook aan alle normen die in de Verenigde Staten gelden voor botsingen.

Airbags

Elke smart wordt standaard geleverd met een full-size airbag voor bestuurder en passagier. De passagiersairbag met een volume van 130 liter is nu bovenop het instrumentenpaneel geplaatst zodat hij ook passagiers kan opvangen die niet op de juiste plaats in de auto zitten of misschien zelfs geen veiligheidsgordel dragen.

Wanneer een kinderzitje is geplaatst met behulp van de als optie leverbare Isofix-bevestiging kan de passagiersairbag door middel van de contactsleutel worden uitgeschakeld. Het slot hiervoor bevindt zich aan de rechterkant op het instrumentenpaneel. Als waarschuwing dat de airbag is uitgeschakeld brandt een rood licht op de dakstijl naast de interieurverlichting. Als optie zijn de nieuwe
hoofd-/thorax-zijairbags leverbaar, die worden aangebracht in de zijkanten van de hoofdsteunen. Deze beschermen het bovenlichaam en het hoofd.

Veiligheidsgordels

Gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers zijn standaard in de smart. In het geval van een frontale botsing die zwaarder is dan een bepaald van tevoren vastgesteld niveau verminderen de gordelspanners binnen milliseconden speling. De gordelkrachtbegrenzer laat de gordel voorzichtig los, zodat er niet teveel druk op de borst ontstaat. Hierdoor nemen de inzittenden deel aan de vertraging.

Ecology:

Zuiniger en schoner

Milieu is voor smart en smart-rijders een belangrijk item. Vandaar dat bij de ontwikkeling rekening is gehouden met de meest uiteenlopende milieuaspecten. Zo is de totale eindassemblage met een uur bekort tot 3,5 uur, worden voor de basiskleuren â zwart, wit en geel â alleen lakken op waterbasis gebruikt, is de tridion veiligheidskooi gepoedercoat waardoor geen oplosmiddelen gebruikt worden en zijn de bodypanelen recyclebaar.

Motoren met een zuinig karakter

De smart fortwo is een van de meest zuinige autoâs die vandaag de dag rondrijdt. De benzinemodellen verbruiken al minder dan vijf liter brandstof per 100 kilometer. Eind 2007 is de 52 kW-versie bovendien leverbaar met een startergenerator die ervoor zorgt dat de motor afslaat bij stilstaan, maar meteen weer geactiveerd wordt wanneer het gaspedaal wordt aangeraakt. In stadsverkeer kan dit het verbruik met wel 13 procent reduceren.

De direct ingespoten common rail dieselmotor springt zowaar nog zuiniger om met brandstof: de smart fortwo cdi is namelijk een echte drie-liter-auto: deze versie verbruikt minder dan 3,5 liter diesel per 100 kilometer en stoot slechts 90 gram koolstofdioxide per kilometer uit. Een dieselpartikelfilter is leverbaar voor de cdi.