Gemeente Utrecht


Draagvlakmeting naar invoering betaald parkeren in een deel van Nieuw Engeland

In september van dit jaar hebben bewoners uit een deel van Nieuw Engeland het Parkeerbedrijf verzocht om in hun buurt betaald parkeren in te voeren. In het gebied is de parkeerdruk hoog. Op verschillende momenten uitgevoerde metingen laten zien dat meer dan 80 procent van de parkeerplaatsen bezet was. Op 7 november 2006 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten in te stemmen met het houden van een draagvlakonderzoek. Nog deze maand wordt dit draagvlakonderzoek uitgevoerd.

Het draagvlakonderzoek vindt plaats door middel van het verspreiden van een vragenlijst, die aan alle bewoners en bedrijven die woonachtig/gevestigd zijn in het enquêtegebied wordt toegezonden. Het enquêtegebied in Nieuw Engeland omvat de volgende (delen van) straten: Cremerstraat (tussen M.P. Lindostraat & Van Lennepdwarsstraat), Cremerdwarsstraat, Van Lennepdwarsstraat, Van Lennepstraat (tussen Douwes Dekkerstraat & H.J. Schimmelplein), Van Limburg Brouwerstraat, Jacob Geelstraat en H.J. Schimmelplein (tussen Bilderdijkstraat & Cremerdwarsstraat). De afbakening van het enquêtegebied is bepaald aan de hand van de herkomst van de bewonersverzoeken en is gelijk aan het gebied waar in juni 2005 al eerder een onderzoek is uitgevoerd, maar waar toen geen draagvlak voor invoering aanwezig was.

Wanneer uit de resultaten van het draagvlakonderzoek blijkt dat een meerderheid van de respondenten voor invoering van betaald parkeren heeft gestemd, dan kan in het enquêtegebied betaald parkeren worden ingevoerd in het 1e kwartaal van 2007. Ontbreekt die meerderheid dan zal - overeenkomstig de wens van de gemeenteraad- het onderzoeksgebied ook niet worden verknipt naar deelgebieden waar wel voldoende voorstanders aanwezig zijn.

Over de uitslag van het draagvlakonderzoek worden alle bewoners en bedrijven na het bekend worden van de uitslag van het onderzoek geïnformeerd door middel van een stadsplan.

Meer informatie: Gerard Derksen, 030- 286 11 68


---- --