Gemeente Tilburg

Datum
10 november 2006

Vreeman boos op Feyenoord

"Feyenoord ondermijnt veiligheidsbeleid met drogredeneringen"

Burgemeester Vreeman van Tilburg roept het bestuur van Feyenoord op te stoppen met tendentieuze berichtgeving rondom de wedstrijd Willem II - Feyenoord van komende zondag. Via diverse publicaties stelt Feyenoord dat Tilburg alleen Feyenoordsupporters toelaat die met de zogeheten buscombi komen om parkeerproblemen te voorkomen. Feyenoord stelt dat dat de reden is dat de club geen buscombi organiseert. Burgemeester Vreeman: "Bus- en autocombiŽs zijn echter bedoeld om de supportersgroepen te scheiden, en zijn daarmee een essentieel onderdeel van het veiligheidsbeleid in het betaald voetbal. Doordat Feyenoordsupporters zich de afgelopen twee jaar niet goed hielden aan de autocombi, ontstonden confrontaties tussen supporters van beide partijen. Echte ongeregeldheden zijn gelukkig uitgebleven, doordat de politie zeer actief is geweest. Daarom is nu besloten via het systeem van de buscombi te werken". "In de publicaties van Feyenoord gaat de club voorbij aan alle spelregels die in het Nederlandse voetbal zijn opgesteld over supportersbeleid. Het is jammer dat Feyenoord niet meewerkt aan de buscombi, omdat Tilburg nu extra veiligheidsmaatregelen moet nemen, terwijl de landelijke afspraken bedoeld zijn om die juist te beperken. Ook wordt het supporters van Feyenoord nu onmogelijk gemaakt de wedstrijd te bezoeken. Bovendien moet Tilburg volgend jaar weer de buscombi inzetten als enige manier voor Feyenoordsupporters om de wedstrijd in Tilburg te volgen," aldus Vreeman.

Voorbeeld

Supporters van Feyenoord zijn zondag zeker welkom in Tilburg, maar wel in de buscombi. "Nu Feyenoord heeft besloten deze buscombi niet te organiseren zadelt de club Tilburg op met het risico dat overlastgevende supporters nu op andere manieren naar de stad komen en legt daarmee een extra druk op deze stad. We hebben in overleg met Willem II besloten tot het door laten gaan van de wedstrijd, maar met een verhoogd pakket aan veiligheidsmaatregelen. Feyenoord heeft van ons tijdig bericht gekregen over de buscombi en tot het laatst toe de mogelijkheid gekregen om alsnog een buscombi te organiseren. Het onder druk wijzigen van dit beleid zou voor de toekomst het einde betekenen van het landelijk maatwerksysteem, dat in Tilburg al jarenlang succesvol is. Zo stelde het landelijk Auditteam Voetbalvandalisme onder voorzitterschap van oud-staatssecretaris Vliegenthart dat "het goed doordachte en vastgestelde beleid en het daadwerkelijk terugbrengen van de politie-inzet in Tilburg een voorbeeld is voor andere speelsteden".

Confrontaties

Tilburg koos dit keer voor inzet van de buscombi op basis van ervaringen van voorgaande jaren. Twee jaar geleden verliep de autocombi al niet vlekkeloos, maar Feyenoord kreeg het voordeel van de twijfel en mocht vorig jaar dus weer met de autocombi komen.

Ondanks goede afspraken die met Feyenoord zijn gemaakt, is het vorig seizoen de autocombi door Feyenoord met voeten getreden. Veel Feyenoord supporters parkeerden hun auto's op andere dan de aangewezen plaatsen en een deel kwam zelfs buiten de regeling om met de trein. Dit leidde tot tal van supportersbewegingen, onder meer in en rond horecagelegenheden in het centrum en bij café Het Laar, bekend als stamcafé van de harde kern van Willem II. Hierdoor ontstonden op diverse plaatsen in de stad ongewenste confrontaties tussen beide supportersgroepen. Dat had nu juist met de autocombi voorkomen moeten worden. Doordat de politie er "bovenop moest gaan zitten", zijn grote ongeregeldheden uitgebleven. De driehoek van burgemeester, officier van justitie en politie, die verantwoordelijk is voor de openbare orde rondom de wedstrijden, heeft vervolgens moeten concluderen dat de autocombi niet goed is uitgevoerd.

Regeling versoepeld

Deze conclusie is betrokken in de regelingen voor het nieuwe seizoen. Voor wat betreft de vervoersregeling is met name het getoonde gedrag van de bezoekende supporters van belang. In dit (landelijk toegepast) maatwerksysteem verdienen de supporters immers zelf een soepeler of juist een strenger regiem. Tot 2003 kwam Feyenoord altijd met de buscombi. Omdat dit goed ging, is conform het beleid de regeling destijds versoepeld naar een zogeheten autocombi. Daarbij mogen supporters met de auto komen, maar dienen deze tussen bepaalde tijdstippen te parkeren op een door de gemeente en politie aangewezen terrein. Vervolgens kan men een omwisselbiljet omruilen voor een toegangsbewijs, waarmee men toegang krijgt tot het bezoekersvak in het stadion. Deze vervoersvariant houdt het midden tussen vrij vervoer en de buscombi. Er blijft sprake van een scheiding van supporters tussen beide clubs, één van de basisvoorwaarden voor veilige wedstrijden.