Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)


IJmuiden, 9 november 2006
PERSBERICHT: Belangrijke kantelproef nieuwe reddingboot in Hindeloopen

Ruim een week na het omslaan van de Amelander reddingboot Anna Margaretha staat een geplande kantelproef op het programma van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Op zaterdag 11 november om 11.00 uur is de haven van Hindeloopen het decor voor een belangrijke zeewaardigheidstest van een nieuwe reddingboot voor reddingstation Den Helder. Wanneer de reddingboot zich na de eerste kanteling zonder problemen opricht, is het de beurt aan de toekomstige bemanning van het schip om actief aan de kantelproef deel te nemen.

In de ochtend van 1 november kapseisde de Amelander reddingboot tot drie maal toe. De enorme klappen die de reddingboot en haar bemanning opliepen kregen schip en bemanning echter niet klein. Met lichte verwondingen konden schipper en bemanning de gehavende reddingboot op eigen kracht in veilige haven brengen. Eenmaal aan wal reageerde schipper Kees de Boer opgelucht: Mijn bemanning zweefde ergens in het stuurhuis rond, ikzelf hing in mijn gordel op mijn kop. Na een kort moment van aarzeling draaide de boot door en lag weer op zn buik in het water. We hebben ons leven aan deze reddingboot te danken.

Het is voor de bemanningsleden van de KNRM dus niet ondenkbaar in een situatie terecht te komen waarbij een reddingboot door metershoge golven omver wordt geslagen. De schepen van de KNRM worden gebouwd om alle denkbare weersomstandigheden te kunnen doorstaan. De bemanning wordt getraind om bekend te raken met een dergelijke situatie door tijdens de kantelproef aan boord van de reddingboot plaats te nemen. De test moet de bemanning ook vertrouwen geven in de zeewaardigheid van hun schip.

De kantelproef is één van de laatste tests alvorens de reddingboot in Den Helder zal worden gestationeerd. Enige weken na de kantelproef volgt een serie proefvaarten en de belangrijke duurproef. Tijdens deze duurproef zal de reddingboot een tocht maken van minimaal 10 uur om het schip inclusief alle apparatuur voor langere tijd te beproeven. Naar verwachting zal de reddingboot Joke Dijksta in januari in Den Helder worden gestationeerd.

EINDE PERSBERICHT