Radboud Universiteit Nijmegen


Persbericht

Pb 06 - 126
Nijmegen, 13 november 2006

15 november: presentatie resultaten van bedrijfsbezoeken in India

Nederlandse bedrijven in India: succes afhankelijk van sturing en flexibiliteit

Sturing en flexibiliteit zijn de twee belangrijkste factoren zijn voor een succesvolle start van bedrijven op de Indiase markt. Succesvol een bedrijf opzetten betekent niet alleen het kiezen van de juiste bedrijfstak, het stelt hoge eisen aan de leiding en medewerkers qua organisatie en flexibiliteit, zo blijkt uit onderzoek van studenten en medewerkers bedrijfswetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. De resultaten worden woensdag 15 november gepresenteerd op het symposium van de studievereniging Synergy in het Sanadome te Nijmegen. Ze zijn vastgelegd in het boek Entering emerging markets, lessons from India.

Deze zomer reisde een delegatie van achtentwintig studenten en docenten naar India. Ze gingen op zoek naar het geheim achter het succes van India. En naar de sleutels om de poort naar India te openen. Ze bezochten in totaal 20 bedrijven en ondervroegen de managers over hun drijfveren achter de investeringen in India, en waarom ze voor een bepaalde investeringsvorm hebben gekozen. Foreign Direct Investment, in economenjargon. Verder wilden ze weten hoe investeringen uitwerken op de marketing en stijl van personeelsmanagement. Een bedrijf dat geen rekening houdt met de enorme diversiteit van bevolkingsgroepen is gedoemd te falen.

Drijfveren voor investeren

De Nederlandse investeringen in India zijn al jarenlang stabiel: tussen de 700 en 750 miljoen euro, minder dan 1% van alle Nederlandse investeringen in het buitenland. Toch behoort Nederland tot de top drie van investeerders in India. De Nijmeegse delegatie bezocht 20 bedrijven van wisselende omvang in uiteenlopende bedrijfstakken, waaronder energie, retail, IT, consumer electronics, consultancy, bankwezen, agriculture en transport. Drijfveren om te investeren in dit land vormden de grote afzetmarkt, de beschikbaarheid van hoogopgeleiden, belangrijke positie in wereldeconomie en de lage productiekosten.

Sociale verantwoordelijkheid

Begeleider en docent Caroline Essers in het dagboek dat ze deze zomer bijhield: "Bij alle bedrijfsbezoeken valt de aandacht op voor wat we noemen de corporate social responsibility. De een is bezig met gezondheidszorg, een ander met onderwijs, een derde draagt een steentje bij aan de vaak belabberde infrastructuur. Je kunt dat afdoen als een verkapt marketinginstrument, maar daarmee doe je de initiatieven tekort. De bedrijven bouwen echt een krediet op bij de lokale bevolking".

Bezochte bedrijven: Bombay Stock Exchange, Capgemini, Consulate General Mumbai, Control Union, Hyva, Institute for Integrated Learning in Management, Mettler Toledo, Nunhems, Philips, Rabo India Finance, Reliance, Royal Netherlands Embassy New Delhi, Shell, TATA Consultancy Services, University of Mumbai, Vialle and Welingkar Institute of Management

Noot voor de pers:

De resultaten worden 15 november gepresenteerd op het symposium van studievereniging Synergie. Tegelijkertijd verschijnt er het boek: Entering emerging markets, lessons from India, prijs: 37.95, te bestellen via studievereniging Synergy, www.synergy.nu

Docente Caroline Essers heeft een dagboek bijgehouden van het verblijf in India. Dat is te raadplegen op http://www.ru.nl/onderzoek/instituten_0/overzicht/management/persberichten/intussen_in_india_3/

Contact:

. Caroline Essers, docent Sectie Strategie & Marketing, Faculteit der Managementwetenschappen, tel. (024) 361 1740, c.essers@fm.ru.nl . Wetenschapsredactie Radboud Universiteit Nijmegen, tel. (024) 361 6000

www.ru.nl/persberichten/

Zie ook www.ru.nl/onderzoek en blijf op de hoogte via www.ru.nl/wetenschapsagenda