Nivel


NIVEL international
Prestaties zorgverzekeraars ontlopen elkaar niet veel

15 november 2006

Consumenten zijn over het algemeen tevreden met hun zorgverzekeraar. Ruim 88 % geeft zijn verzekeraar een 7 of hoger. Op een paar punten kan het wel beter.

Zo blijkt voor veel consumenten onduidelijk in welke mate ze moeten bijbetalen voor zorg. Ook is de klantenservice van een aantal zorgverzekeraars voor verbetering vatbaar: veel verzekerden zijn ontevreden over de telefonische bereikbaarheid en hulp. De verbeterpunten zijn dezelfde als vorig jaar. Verder ontlopen de zorgverzekeraars elkaar nauwelijks.

Kiezen op de zorgverzekeringsmarkt
Het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) verzamelde voor het tweede achtereenvolgende jaar informatie bij verzekerden over de kwaliteit van service van zorgverzekeraars en de geleverde zorg voor de website www.kiesBeter.nl. De site is door het ministerie van VWS in het leven geroepen om consumenten te helpen bij hun keuze voor een zorgverzekeraar. NIVEL-onderzoeker Olga Damman: De verwachting is dat door de marktwerking consumenten kiezen voor de zorgverzekeraar die de beste service en zorg biedt, tegen de laagste prijs. Om de service en de geleverde zorg te kunnen vergelijken, hebben consumenten dan wel informatie nodig. Ons onderzoek voorziet daarin.

Ervaringen meten
Van mei tot september 2006 werden de ervaringen van verzekerden gemeten. Vrijwel alle (32) zorgverzekeraars namen op vrijwillige basis deel aan het onderzoek. Per verzekeraar werd 675 verzekerden gevraagd een vragenlijst in te vullen. Uiteindelijk hebben 8266 verzekerden gereageerd. Op basis hiervan zijn de algemene prestaties van de zorgverzekeraars vastgesteld en onderlinge kwaliteitsverschillen in kaart gebracht. In de analyse werd gecorrigeerd voor verschillen tussen de verschillende groepen verzekerden in leeftijd, opleiding en gezondheid (multilevel analyse). De vragenlijst is een Nederlandse bewerking van de CAHPS (Consumer Assessment of Health Plan Survey) 3.0 Adult Commercial Questionnaire.