Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Kraamzorgveiling

Kamerstuk, 15-11-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

CZ/EZ-2726744

15 november 2006

Aanleiding
Op 1 september 2005 is tijdens een algemeen overleg over kraamzorg en verloskundige zorg met uw Kamer gediscussieerd over onder andere het instrument zorgveilen. Het instrument zorgveilen wordt vanaf 2005 toegepast door twee zorgverzekeraars om daarmee de kraamzorg in te kopen. Ik heb aangegeven dat het inkopen van zorg via een veiling past binnen het nieuwe zorgstelsel, omdat daarmee transparantie, doelmatigheid en marktprikkels worden gerealiseerd. Vanuit de Kamer waren vraagtekens bij het instrument en kwam de vraag naar voren in hoeverre de kwaliteit van zorg in het geding is. Daarop heb ik toegezegd de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) te verzoeken onderzoek uit te laten voeren naar het instrument zorgveilen. Naar aanleiding van deze toezegging ontvangt u hierbij het rapport van de NZa met als titel `Zorgveilen; een onderzoek naar het veilen van kraamzorg' van oktober 2006. In deze brief doe ik u mijn inhoudelijke reactie toekomen.

Onderzoek
De onderzoeksvraag naar het instrument zorgveilen heb ik neergelegd bij het toenmalige College tarieven gezondheidszorg/Zorgautoriteit in oprichting (de huidige NZa). Doelstelling was te onderzoeken:
* welke randvoorwaarden en systeemeisen er zouden moeten worden gesteld aan het instrument zorgveiling ten opzichte van de huidige situatie van zorgcontractering;

* in hoeverre de kraamzorgveiling aan de huidige en mogelijk aanvullende randvoorwaarden en systeemeisen voldoet.

In het kort stelt het NZa-rapport dat het instrument veilen kan worden ingezet om alle vormen van electieve zorg en hulpmiddelen in te kopen. Wel dient de zorg te voldoen aan de volgende randvoorwaarden: de zorg is planbaar, afgebakend en transparant, niet veranderlijk en niet complex. In het kader van de Wet marktordening gezondheidszorg stelt NZa een aantal eisen en randvoorwaarden aan het veilen van zorg. Deze staan beschreven in het toetsingskader. De onderdelen van het toetsingskader zijn transparantie, toegankelijkheid, doelmatigheid, kwaliteit, ketenzorg, innovatie, privacy en marktmacht.

Inhoudelijke reactie
Het nieuwe zorgstelsel nodigt partijen uit om doelmatig zorg in te kopen. Door marktprikkels worden partijen gestimuleerd de kwaliteit van zorg te verbeteren. Daarvoor is het nodig dat zorgverzekeraars met zorgaanbieders onderhandelen over prijs en kwaliteit. Daarnaast moeten consumenten zich kritisch opstellen over de kwaliteit en service van de zorgaanbieders. Dit dwingt zorgaanbieders ertoe om goede zorg voor een scherpe prijs te leveren. Goede informatie over transparante producten nodigt zorgaanbieders uit om goed te presteren. Daarmee worden de onderlinge verschillen duidelijk. Het moet duidelijk zijn wat zorgaanbieders doen en tegen welke prijs. Het instrument zorgveilen past daarmee binnen het nieuwe zorgstelsel.

Door de NZa is de kraamzorgveiling getoetst aan de door NZa gestelde eisen en randvoorwaarden van het instrument veilen. De NZa stelt dat het veilen van kraamzorg voldoet aan de randvoorwaarden en zij ziet dan ook geen aanleiding om in te grijpen. Zij brengt onder andere naar voren dat er geen aanwijzingen zijn dat de kwaliteit in het geding is bij het veilen van kraamzorg. Zorgverzekeraars die kraamzorg veilen maken alleen afspraken met instellingen die aan de basiskwaliteitseisen kraamzorg voldoen en werken met het landelijk indicatieprotocol kraamzorg. De NZa geeft aan dat de randvoorwaarde rondom de privacy een punt van aandacht is. Toezicht op naleving hiervan vindt plaats vanuit het College bescherming persoonsgegevens.

De NZa geeft aan dat de kraamzorgveiling op een drietal punten dient te worden verbeterd. Door het creëren van meer keuzemogelijkheden en transparantie voor de consument, het veilen met meerdere voorkeuren en het veilen met prijsprikkels voor de verzekerde wordt bereikt dat het veilingmechanisme nog beter kan functioneren. Er moet voor worden gewaakt dat de zorgveiling geen instrument wordt, waarmee de zorg wordt verdeeld. Het doel van de zorgveiling is dat er efficiëntiewinsten kunnen worden behaald en kwaliteitsprikkels kunnen worden gestimuleerd. Partijen - zorgverzekeraars en zorgaanbieders - zijn aan zet om te zorgen dat de zorgvrager op basis van kwaliteit en prijs een keuze kan maken. Transparantie in informatie van het aangeboden product en de onderlinge kwaliteitsverschillen zijn daarbij van belang. De kraamzorgaanbieders krijgen hierdoor inzicht in de concurrentie en kunnen daarmee hun eigen product verbeteren.

De NZa zal de conclusies en aanbevelingen uit het rapport met de betrokken partijen bespreken.

Tot slot
In het debat van 1 september 2005 heb ik mij positief uitgesproken over het instrument zorgveilen. Ik zie de bevindingen van de NZa dan ook als ondersteuning van mijn eerdere gedane uitspraak. Bij nieuwe initiatieven rondom het instrument zorgveilen zal het NZa-toetsingskader als uitgangspunt gelden. Partijen - zorgverzekeraars, zorgaanbieders, veilingmeesters - dienen zich dan ook aan dit kader te conformeren. Het wordt steeds meer van belang om de informatieasymmetrie te overbruggen, zodat patiënt, zorgaanbieder en zorgverzekeraar weten wat de kwaliteit van de te leveren (kraam)zorg is. Het instrument van zorgveilen draagt hieraan bij. De NZa gaat de zorgveiling monitoren.
Ik ga ervan uit dat de NZa via deze monitor de ontwikkelingen volgt naar aanleiding van de in het onderzoek opgedane bevindingen en de in het rapport beschreven aanbevelingen.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst