Ingezonden persbericht


WAARDE VAN IT IN EUROPA NOG TE VEEL UITGEDRUKT IN BUDGET EN KOSTEN

Onderzoeksresultaten roepen op tot nieuwe definitie van bijdrage van IT aan business

Nieuwegein, 15 november 2006 - 52 procent van de Europese organisaties drukt de waarde van IT nog steeds uit in budgetten en kosten. Europese IT-leiders moeten daarom harder werken aan het verbeteren van het aanzien van IT binnen de business. Dat is een aanbeveling van CA naar aanleiding van onderzoek dat Vanson Bourne heeft uitgevoerd in opdracht van CA.

In het onderzoek vroeg Vanson Bourne 300 beslissers in Europese IT-bedrijven met meer dan duizend medewerkers naar IT-management. IT-organisaties blijken erg positief te zijn over de betrokkenheid van IT in strategische zakelijke kwesties. Ook over de bijdrage die IT levert aan de business zijn ze zeer te spreken. Toch blijkt dat IT-diensten en de bijdrage daarvan nog te veel gerelateerd worden aan beschikbaarheid en kosten in plaats van aan business output en waarde voor de organisatie.

Bijna 90 procent van de ondervraagde IT-afdelingen gelooft dat IT een belangrijke bijdrage levert aan de bedrijfsvoering, en ruim 50 procent wordt betrokken in beslissingen over belangrijke projecten. Daaruit blijkt dat er positieve, open communicatielijnen bestaan tussen IT en de business.

Desondanks gaf 52 procent van de respondenten aan dat de bijdrage van IT aan de organisatie vooral in termen als budget en kosten wordt gemeten. Op de tweede plaats komt de beschikbaarheid van systemen. Slechts 25 procent meet de bijdrage van IT aan de hand van toegevoegde waarde of andere zakelijke criteria.

Op de vraag hoe IT het beste zijn service zou kunnen verbeteren, gaf 58 procent aan dat de kosten omlaag zouden kunnen. Slechts 35 procent wilde IT meer op één lijn brengen met de business.

"Het uitdrukken van de financiële waarde van IT is een belangrijk onderdeel van IT governance", zegt Gregor Petri, Director Product Marketing EMEA, Business Service Optimisation Business Unit. "Maar door de waarde alleen maar in budget en kosten uit te drukken, ondersteunen organisaties het ouderwetse beeld dat IT alleen maar een kostenpost is. Het is nu aan CIO's en IT-managers om te laten zien hoe hun toegevoegde waarde beter tastbaar gemaakt kan worden."

Het onderzoek ging ook na wat de belangrijkste belemmeringen zijn voor het verbeteren van IT-service. Bijna de helft (48 procent) van de respondenten gaf aan dat het ging om veranderende zakelijke behoeften. Nog eens 48 procent zei dat een gebrek aan middelen de belangrijkste reden was. 46 procent noemde de complexiteit van IT.

"Het is een bekend verhaal", zegt Petri. "Complexiteit legt flink beslag op de beschikbare middelen en IT is niet flexibel genoeg om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Nu CIO's en IT-managers deze complexiteit onder controle krijgen en de IT-infrastructuur relateren aan de daarmee ondersteunde zakelijke processen kan de bijdrage van IT beter op waarde worden geschat. De beloning hiervoor is een plaats voor IT in het bestuur."

(486 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Vanson Bourne
Vanson Bourne werd opgericht in 1999 en is een gespecialiseerd IT-marktonderzoekbureau. Klanten zijn zowel multinationals als kleine, gespecialiseerde start-ups. Het doel van Vanson Bourne is het aanbieden van onderzoeksexpertise en marktinzicht met behulp van analyse en advies, die tot stand komen op basis van uitgebreid onderzoek. Dat is afhankelijk van de vertrouwelijke bijdrage van gekwalificeerde IT- en zakelijke professionals in alle soorten organisaties wereldwijd. Vanson Bourne is lid van de BMRA (British Market Research Association) en de AIMRI (Alliance of International Market Research Institutes).

Over CA
CA (NYSE:CA), één van 's werelds grootste IT-management softwarebedrijven, integreert en vereenvoudigt het management van ondernemingsbrede IT. CA is opgericht in 1976, heeft zijn hoofdkantoor in Islandia, N.Y. en is actief in meer dan 140 landen. Voor meer informatie, zie http://ca.com

Over Improve Service
Met een geïntegreerde benadering van IT-management is het mogelijk om bedrijfskritische IT-functies aan te bieden met wereldwijde zichtbaarheid en controle. Dat betekent efficiënte, beveiligde en consistente service, wat er ook gebeurt. CA noemt deze aanpak EITM. EITM is ontworpen opdat IT kan voldoen aan de eisen van de business en zijn service kan blijven verbeteren.

Improve service is mogelijk door:

* Service availability, dat zich richt op betrouwbaarheid, prestaties en beveiliging van de IT-infrastructuur;
* Service management, dat zich richt op de definitie, aflevering, kwaliteit, ondersteuning en budgettering van IT-diensten;
* Service continuity, dat zich richt op toegang, beschikbaarheid en beheer van informatie en data;
* Securing IT services, dat zich richt op het aanbieden van beveiligde toegang tot informatie op basis van gebruikersidentiteiten.

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Kim van Bokhoven van LEWIS, PR bureau: Tel: 040-235 46 00 Fax: 040-235 46 01 E-mail: kimv@lewispr.com www.lewispr.com

Voor meer informatie over CA kunt u contact opnemen met Mika Lassen, CA: E-mail: mika.lassen@ca.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com