AutoRai

Vernieuwde Astra: aangescherpt design en geoptimaliseerd motorengamma

(11/17/2006)

Met frisse designaccenten en nieuwe, compactere, krachtigere en zuinigere motoren zal de vernieuwde Opel Astra vanaf februari 2007 in de showrooms staan. Met meer dan 1,2 miljoen verkochte exemplaren sinds zijn debuut in maart 2004, speelt de derde generatie Astra een leidersrol in de Europese verkoopstatistieken. De vernieuwde Astra beleeft zijn wereldpremière op de autosalon van Bologna (7 tot 17 december 2006) en kan vanaf eind november besteld worden.

In de toekomst kan de consument kiezen tussen maar liefst tien verschillende motoren, van 90 tot 240 pk. Het Astra motorengamma wordt uitgebreid met twee nieuwe, uiterst zuinige 1,6-liter benzinemotoren en twee 1.7 CDTi common-rail turbodiesels die nu al in staat zijn om aan de toekomstige emissienormen te voldoen.

De nieuwe, extra lichte 1.6 ECOTEC (85 kW/115 pk) met variabele kleptiming vervangt de 1.6 TWINPORT motor (77 kW/105 pk). Met de 115 pk sterke motor en de optionele Easytronic versnellingsbak heeft de Astra genoeg aan slechts 6,3 liter benzine per 100 kilometer. De continu variabele sturing van beide nokkenassen ligt aan de basis van de sterkere prestaties. Dankzij het âCam-Phaseâ systeem kan de kleptiming gevarieerd worden naar gelang de snelheid en de belasting van de zestienklepper om zo de prestaties te verhogen of het verbruik te reduceren. De nieuwe 1,6-liter turbomotor (132 kW/180 pk) die de 2-liter turbomotor van 125 kW/170 pk vervangt, wordt standaard aan een handgeschakelde zesversnellingsbak gekoppeld en kan prat gaan op een nog lager verbruik. In vergelijking met zijn voorganger werd het gemiddelde verbruik met meer dan dertien procent gereduceerd tot 7,7 liter per 100 kilometer.

De nieuwe 1.7 CDTi dieselmotoren van 81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk worden beiden met een handgeschakelde zesversnellingsbak geleverd en beschikken over een directe common-rail injectie, vier kleppen per cilinder, een zogenaamde swirl control-functie en een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter. Beide motoren zijn verkrijgbaar vanaf de lente van 2007 en vervangen de 1.9 CDTi motor van 74 kW/100 pk en 88 kW/120 pk. Met een 20 respectievelijk 40 Nm hoger koppel combineren de 1.7 CDTi motoren een aanzienlijk hoger vermogen met een lagere uitstoot.

Aangezien de Astra sinds zijn debuut in 2004 heel wat succes oogstte met zijn moderne designtaal, concentreerden de designers zich voor de vernieuwde editie op de detailafwerking, met opvallende designelementen aan de voor- en achterzijde. De vijfdeurs en de Stationwagon kregen een bredere chroomstrip met geïntegreerd Opel-logo. Dat opvallende sierelement trekt het thema van de spits toelopende V-vormige motorkap door naar de grille waarvan de spijlen voortaan verchroomd zijn. De naden van de motorkap werden optisch verkleind. De vloeiende contouren van de mistlampuitsparingen integreren de bumper in het dynamische V-vormige gezicht. Andere opvallende nieuwe eigenschappen van de Astra zijn de achterlichten in 3D-design en de koplampbehuizingen met chroomlook als alternatief voor de getinte versie die alleen op de Astra Sport en de toekomstige versies met xenon- en bochtverlichting verkrijgbaar is. De Astra GTC pakt uit met een honingraatradiatorrooster dat de sportieve driedeurs coupélook van de wagen nog sterker benadrukt

In het interieur worden de bedieningstoetsen van de airconditioning en de radio omrand met chroom en krijgen het dashboard en de deuren een nieuwe sierafwerking. De Cosmo-versie wordt verfraaid met luxe ogende pianolak op de middenconsole en de sierpanelen. De vernieuwde editie van de Astra biedt ook tal van technologische hoogstandjes die nog niet zo vanzelfsprekend zijn in dit segment. Zo is de Astra GTC als enige productieauto verkrijgbaar met een panoramische voorruit.

Die loopt over de hoofden van de voorpassagiers door tot aan de B-stijl en creëert zo een heel nieuw gevoel van ruimte en zicht. Het optionele IDSPlus chassis met elektronische dempersturing (Continuous Damping Control, CDC) zorgt voor een exclusieve combinatie van rijcomfort en veiligheid. In dit geïntegreerde chassiscontrolesysteem dat normaal is voorbehouden aan luxe autoâs en exclusieve sportwagens, wisselen de sturingseenheden en sensoren van ESPPlus, ABS en CDC voortdurend gegevens uit om de fijnafstelling van het chassis in alle rijomstandigheden ogenblikkelijk te optimaliseren.

De bi-xenon AFL-koplampen (Adaptive Forward Lighting) met dynamische bochtverlichting maakten met de Astra hun debuut in het segment van de compacte klasse. Ook met de betere stabiliteitsregeling voor aanhangwagens onderscheidt de nieuwe modelgeneratie zich van andere merken. Het hightec systeem controleert de intensiteit van gierbewegingen in de combinatie auto/aanhangwagen. Dergelijke bewegingen worden door elektronische controlesystemen gestabiliseerd via een interventie op de linker- of rechterrem aan de voorzijde.