Vlaamse Overheid

Maatregelen tegen energiearmoede Vlaanderen

Op voorstel van Kris PEETERS, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, heeft de Vlaamse Regering een besluit principieel goedgekeurd dat belangrijke stappen zet in het vermijden en bestrijden van energiearmoede.

Het besluit omvat vier onderdelen:


- De stroombegrenzing wordt verhoogd van zes naar tien Ampère.


- Het afsluitverbod tijdens de winter wordt uitgebreid van twee tot drie maanden.


- De budgetmeter wordt kosteloos voor niet-beschermde armen.


- De budgetmeter wordt geplaatst binnen de twee maanden.

Het ontwerp wordt nu voor advies overgemaakt aan de Raad van State om nog voor Kerstmis definitief te worden goedgekeurd.

Na een uitgebreide evaluatie van de bestaande sociale openbaredienstverplichtingen en een uitvoerige consultatie over de gewenste sociale openbaredienstverplichtingen, heeft de Vlaamse Regering op 20 juli 2006 een ontwerp van decreet alsook een ontwerp van besluit principieel goedgekeurd en voor advies overgemaakt aan zowel de gebruikelijke instanties (VREG, SERV en MiNa-Raad) als andere betrokken organisaties (onder andere netbeheerders, leveranciers en armenverenigingen).

Omdat enerzijds een aantal zaken uit het ontwerpbesluit pas aan de Raad van State voor advies kan worden voorgelegd na de inwerkingtreding van het decreet en het decreet eerst nog een hele weg moet afleggen (Raad van State, Vlaamse Regering, Vlaams Parlement en Belgisch Staatsblad) alvorens in werking te kunnen treden, en omdat anderzijds de minister van Energie zo vlug mogelijk maatregelen wil doorvoeren om de energiearmoede een halt toe te roepen, zijn vier ingrepen die niet op het decreet hoeven te wachten in een afzonderlijk besluit ondergebracht:


1. Op grond van de adviezen is gebleken dat, voor het optrekken van de zes Ampère, het aanvankelijk voorgestelde onderscheid tussen gezinnen met en gezinnen zonder kinderen niet werkbaar is. De netbeheerders kennen, in het kader van de gratis kWh, wel de gezinsomvang maar niet de gezinssamenstelling. Het proberen te bekomen en verwerken van bijkomende gegevens zou aanzienlijke administratieve lasten en kosten met zich meebrengen, die overigens niet de armen zelf ten goede komen, en aanleiding geven tot tal van fouten en wijzigingen door het bijkomen of weggaan van kinderen. Voor de stroombegrenzers zouden andere toestellen moeten worden aangemaakt omdat acht of twaalf Ampère gewoonweg niet beschikbaar zijn, alleen zes, tien of zestien Ampère. Het zou niet alleen een grote vertraging veroorzaken maar ook oplopende kosten. Minister Peeters heeft dan ook beslist om de zes Ampère op te trekken tot tien Ampère. Het toekennen van een bijkomend vermogen voor gezinnen met kinderen zal overwogen worden als de gegevensoverdracht gestroomlijnd kan verlopen en de stroombegrenzers op twaalf Ampère beschikbaar komen of overbodig worden door de veralgemening van de budgetmeters.


2. In de winter is het verboden om gezinnen af te sluiten van elektriciteit of aardgas. Eigenaardig genoeg duurt de winter voor elektriciteit van 15 december tot 15 februari maar voor aardgas van 1 december tot 1 maart. Minister Peeters heeft voorgesteld om het afsluitverbod voor elektriciteit gelijk te schakelen met het afsluitverbod voor aardgas of, anders gezegd, beide te laten aanvangen en ophouden op 1 december respectievelijk 1 maart. Tevens is voorzien dat het afsluitverbod, in geval van barre weersomstandigheden voor 1 december of na 1 maart, tot een maand vroeger kan ingaan of tot een maand langer kan duren. Het moet onmenselijke afsluitingen bij aanhoudend vriesweer onmogelijk maken.


3. De budgetmeters zijn kosteloos voor beschermde klanten maar niet voor niet-beschermde klanten. Nochtans zijn zeer veel armen en zeer veel wanbetalers niet beschermd. Eigenlijk moeten zij hun budgetmeter betalen. Maar voorlopig kunnen ook zij hun budgetmeter nog kosteloos krijgen met de middelen uit het fonds voor tweevoudige uurmeters. Doch in de loop van volgend jaar zal het fonds uitgeput geraken. En dan moeten niet-beschermde wanbetalers zelf voor de behoorlijk zware kosten opdraaien. Maar het niet kunnen opdraaien voor dergelijke kosten is net de reden voor het overgaan tot plaatsing van een budgetmeter. De minister heeft dan ook voorgesteld om, voor de plaatsing van budgetmeters, het onderscheid tussen beschermde en niet-beschermde klanten te laten vallen.


4. Uit de adviezen is gebleken dat bij de meerderheid van de netbeheerders meer dan een op tien klanten die als wanbetaler door de commerciële leverancier opgezegd of 'gedropt' worden, en vervolgens door de netbeheerder als sociale leverancier worden beleverd, binnen de twee weken de sociale leverancier terug verlaat. Na drie maanden gaat het om één derde van de klanten. De ondertussen geplaatste budgetmeters zijn dan eigenlijk ook tevergeefs geplaatst. Minister Peeters heeft voorgesteld om de netbeheerders twee maanden de tijd te geven om tot plaatsing over te gaan om dergelijke nutteloze kosten en nodeloze lasten te voorkomen. "Vanuit een economisch gezichtspunt zouden we de zes Ampère hoe dan ook moeten optrekken tot acht Ampère, want het gemiddelde gezinsverbruik is sinds het invoeren van de zes Ampère in vergelijkbare mate toegenomen," aldus minister Peeters. "Vanuit sociaal oogpunt is tien Ampère aangewezen, want anders kan een aantal huishoudtoestellen niet of niet tegelijkertijd gebruikt worden. Het onderscheid tussen de elektriciteits- en de aardgaswinter houdt geen steek. Het seizoen duurt drie maanden. Wel, het afsluitverbod zal ook drie maanden gelden. En aan mensen in armoede, om reden van wanbetaling, een budgetmeter verplichten en die mensen verplichten die budgetmeter dan ook nog zelf te betalen is", volgens de minister, "toch wel eigenaardig. Gelukkig hebben de netbeheerders totnogtoe geen kosten aangerekend en de toestellen en de plaatsing betaald met middelen uit het fonds voor tweevoudige uurmeters. Maar als volgend jaar geen beroep kan gedaan worden op het fonds voor tweevoudige uurmeters, moeten de netbeheerders de kosten dragen, want anders moeten mensen in armoede die niet kunnen betalen, nog eens bijbetalen."

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

Dhr. Luc De Seranno, woordvoerder van minister Peeters Tel.: 02 552 66 00
Gsm: 0477 38 23 37
E-mail: persdienst.peeters@vlaanderen.be