VOC mentaliteit Balkenende maakt Surinamers tot moderne slaven


DEN HAAG, 20061117 -- De heer Chan Mohan, eigenaar van een Belastingadvies- & Administratiekantoor, online advertentiekranten www.intramarkt.nl , www.intramarkt.be en voorzitter van TBTS (Stichting Ter Bevordering van Toerisme in Suriname) die het toerisme in Suriname promoot middels een speciaal daarvoor ontwikkelde website www.Suriplein.com, vindt dat Nederland te ver is doorgeschoten met haar hervormingen van het zorgstelsel en (on)bewust groepen tot slachtoffers heeft gemaakt.

De in Nederland wonende Surinamers die ook jaren hun schouders onder de Nederlandse economie hebben gezet en na pensionering willen remigreren naar Suriname, komen van de koude kermis thuis. In Nederland hebben ook zij altijd AWBZ premie betaald. In 2006 is dit bijvoorbeeld 12,55% over hun fiscaal inkomen in de eerste twee schijven tot ¤ 30.631.

Foto: Chan MohanVoor iemand met een fiscaal inkomen van ¤ 25.000 is dat ¤ 3.137,50 in 2006. Als men dit doorrekent voor 40 jaren, wat ook geldt voor een volledige pensioenopbouw, zijn de stortingen in totaal ¤ 125.500. Zetten we een samengestelde rentepercentage van 4%, zoals het ook in box 3 van de belastingwetten geldt er tegenover, dan komen we uit op een bedrag van ¤ 299.518, dat iemand met een fiscaal inkomen van ¤ 25.000 in 40 jaren heeft bijgedragen in het AWBZ-fonds. Ik durf het niet eens uit te rekenen welk bedrag dan 20.000 remigranten in het AWBZ-fonds hebben bijgedragen in 40 jaren.

Een aantal vergoedingen (functies) waar de verzekerde recht op heeft uit het AWBZ-fonds als men aan de voorwaarden voldoet, zijn b.v.; huishoudelijke verzorging, persoonlijke verzorging, verpleging, ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding, behandeling en verblijf in een instelling. Men kan ook kiezen voor een Persoonsgebonden Budget (PGB) in plaats van zorg in Natura. Hierbij wordt dan jaarlijks een budget vastgesteld en de verzekerde mag zelf haar zorg inkopen.

De verzekerde remigranten konden tot en met eind 2005 hun zorg ook in het woonland inkopen en het budget werd afhankelijk van het kostenpeil van het woonland. Dit wordt in percentage t.o.v. kostenpeil in Nederland uitgedrukt. Voor Suriname geldt een indexpercentage van 48%. "Op zich een reële vaststelling", meent Chan Mohan.

"Waar Nederland altijd de mond vol van heeft over de speciale band met Suriname en de Nederlandse politici frequent naar Suriname afreizen om hulp aan te bieden en samenwerkingen aan te gaan", zegt Mohan, "laat Nederland als er op aankomt, haar ware aard zien". Per 1 januari 2006 heeft minister Hans Hoogervorst (VVD) in opdracht van de regering Balkenende (CDA + VVD + D66) de vorengenoemde regeling doorgehaald en hebben de remigrerende Surinamers sindsdien geen recht meer op verstrekkingen en vergoedingen uit het AWBZ-Fonds.

De remigrerende Surinamer is dan toegewezen op de zorgstelsel van Suriname, waar zij in geheel geen bijdrage aan heeft geleverd. Waar Nederland met "all hands on deck" bezig is om de betaalbaarheid van de zorg i.v.m. de toenemende vergrijzing voor de toekomst betaalbaar te houden, worden de remigrerende Surinamers hun rechten op de zorg afgepakt.

"En dit alles vindt volgens het democratisch rechtssysteem met de 'VOC mentaliteit' in Nederland plaats. Het kan niet anders dan 'onderdrukking' getypeerd worden, die één van de basiselementen van de VOC was", aldus Mohan.

De Nederlandse regering zou op verzoek van de ambtenaren in Surinaamse een voorbeeld van een verdragsregeling verzonden hebben en denkt zo van het probleem af te zijn. Want Suriname zou er verder niet op gereageerd hebben. "De Nederlandse regering kan de bal niet bij de Surinaamse overheid neerleggen", zegt Chan Mohan. "Op deze wijze probeert Nederland de Surinaamse overheid tot de dader van haar desastreuze VOC-beleid t.o.v de remigrerende groep Surinamers te maken. De vlucht van de Surinamers naar Nederland had hoofdzakelijk te maken met de onafhankelijkheid van Suriname, waarbij Nederland één van de partijen is geweest. Dus moet Nederland ook haar verantwoording zelf nemen en de remigranten die jaren hebben bijgedragen aan het AWBZ-fonds in Nederland, niet ineens afhankelijk maken van de voorzieningen van Suriname, waar ze niet aan hebben bijgedragen."

Mohan: "Het wordt hoog tijd dat de Regering Balkenende gaat beseffen dat 'normen en waarden' niet alleen de twee woorden inhouden, maar dat ze het ook in relatie met anderen moet tonen."

De voorzitter van TBTS, heer Chan Mohan en het Tweede Kamer lid van de SP, de heer Harry van Bommel zijn op zoek naar alternatieven die kunnen leiden tot een oplossing van het probleem. Gezien de complexiteit van de materie en op dit moment de drukke campagne van de heer Harry van Bommel, is afgesproken om na de Tweede Kamerverkiezing de draad weer op te pakken. Het zou mooi zijn als de SP in het volgende kabinet één van de coalitiepartners zou zijn, want dan zou het makkelijker zijn om na evaluatie van de alternatieven, de oplossing eventueel door te voeren.