Ingezonden persbericht

Raad van State maakt het Nederland Transparant onmogelijk haar statutaire doelstellingen uit te voeren om fraude en misstanden te bestrijden.

In april 2005 heeft de Referendumcommissie voor bijna ¤ 200.000,- subsidies toegekend aan het CDA, de PvdA, de Prof. mr. B.M. Teldersstichting (wetenschappelijk bureau VVD), de SP en de Christenunie voor het referendum inzake de Europese Grondwet. De door voornoemde partijen ingediende subsidieaanvragen en/of door de Referendumcommissie toegekende subsidies bleken in strijd met nadere regelgeving op grond van de wet te zijn. Feit is dat de Referendumcommissie ten onrechte voor bijna ¤ 200.000,- subsidie aan de 5 politieke partijen heeft uitgekeerd.

Nederland Transparant heeft tegen deze besluiten van de Referendumcommissie bezwaar en beroep aangetekend tot en met de Raad van State. Ook heeft Nederland Transparant de raadsheren in deze procedure gewraakt, daar de raadsheren weigerden aan te geven of zij lid van één van voornoemde politieke partijen zijn. Het wrakingsverzoek werd door de Raad van State afgewezen. De Raad van State beslist nu dat een landelijke politieke partij geen belanghebbende in deze kan zijn. Ook niet als zij als politieke partij op basis van haar doelstellingen fraude en misstanden met wettelijke middelen wil bestrijden. Op geen enkele wijze heeft de Referendumcommissie noch de Raad van State de juistheid van de stellingen van Nederland Transparant bestreden. Slechts doordat Nederland Transparant volgens de Raad van State geen belanghebbende is, blijven de onrechtmatige besluiten van de Referendumcommissie in stand en hoeven de 5 landelijke politieke partijen de onterecht ontvangen subsidies van in totaal bijna ¤ 200.000 niet terug te betalen.

Prof mr. A.Q.C. Tak merkte in mei 2002 in 'Het Nederlandse Bestuursprocesrecht in Theorie en praktijk' al op dat de controlerende taak van de Raad van State slechts bestaat uit: 'handhaving van de gevestigde orde en minimalisering van de eigen rechterlijke verantwoordelijkheid'. De uitspraak van de Raad van State bevestigt deze handelswijze nogmaals nadrukkelijk.

Nederland Transparant
mr. drs. A.C.M. Brom
010-4325358
19 november 2006
http://www.nederlandtransparant.nl/

http://www.nederlandtransparant.nl/Document.aspx?id=805
Verbeteringsvoorstellen Nederland Transparant voor administratieve rechtspraak

Malaise in het bestaande administratieve recht 19-11-2006

Professor mr. A.Q.C. Tak, hoogleraar staats- en bestuursrecht en raadsheer bij de Centrale Raad van Beroep, geeft in zijn boek "Het Nederlandse Bestuursprocesrecht in theorie en praktijk" aan dat o.a. de volgende oorzaken voor de bestaande malaise in het administratieve recht zorgen:

# Het administratieve procesrecht is getransformeerd in een formalistisch bestuursproces, waar onder leiding van de Raad van State niet langer wordt gezocht naar bescherming van de burger, doch naar mogelijke foutjes in besluiten die moeten worden hersteld;

# Het vrij-bewijsbeginsel is gedevalueerd tot een onmogelijke bewijslast voor de burger;

# Bestuursorganen krijgen vaak het voordeel van de twijfel ten koste van de burgers;

# Raad van State houdt zich bezig met de besluiten, niet met de gevolgen voor het individu;

# De waarborgen waar de burger zijn vertrouwen in kan stellen schieten fors tekort. Met name wraking en verschoning van rechters is een farce;

# Bij de Raad van State, de top van de bestuursrechtspraak, komen langs de zijdeur mensen binnen die nog nooit als rechter gefunctioneerd hebben. Elke uitgerangeerde politicus kan zomaar staatsraad worden;

# De kosteloosheid van de (bestuurs)rechtelijke procedure is een farce;

# Grondrechten en rechtsbescherming verdwijnen steeds verder, en de politiek is onwillig daar iets aan te doen.

Terecht concludeert prof. mr. A.Q.C. Tak in januari 2005 "dat achter de façade van een democratische rechtstaat in ons land de werkelijkheid schuilt van een totalitaire staat waarin grondrechten en rechtsbescherming tegen de overheid in razend tempo zodanig zijn afgenomen in rechterlijke waarborging, dat eerder gesproken moet worden van een verborgen dictatuur waarin de Staat niet alleen niet meer strafrechtelijk vervolgbaar is, maar zelfs ook niet meer reëel aansprakelijk blijkt te zijn voor onrechtmatige gezagsuitoefening."

Nederland Transparant wil ter verbetering van de rechtsbescherming van de burger onder meer de volgende maatregelen invoeren.
# Flinke uitbreiding van het huidige aantal rechters. Uitspraken dienen veel sneller tot stand te komen en geen jarenlang traject te behelzen. Rechters dienen ook de tijd te hebben om dossiers naar behoren te kunnen bestuderen;

# Verplichte rechterlijke opleiding voor raadsheren bij de Raad van State. Nu zijn er raadsheren bij de Raad van State die geen rechterlijke opleiding hebben gehad (veelal ex-politici);

# Colleges blijven in hun uitspraken vaak steken bij de beoordeling van de formele omissies en komen daarmee ten onrechte niet meer toe aan de beoordeling van de inhoud. Rechters dienen verplicht te worden in alle gevallen inhoudelijke uitspraak te doen;

# Rechters dienen er geen betaalde nevenfuncties op na te houden noch lid te zijn van een politieke partij;

# Afschaffen forfaitaire proceskostenveroordeling. Nu blijft men consequent met een grote schadepost aan o.a. advocaatkosten zitten, ook al wordt men volledig in het gelijk gesteld. Wie schade toebrengt dient deze ook volledig te vergoeden, dat geldt ook voor de overheid;

# Opheffen van de gevolgen van het Pikmeer-arrest.

Vermeld de bron bij overname van tekst en beeld