Rijksuniversiteit Groningen

Nader inzicht in impliciet leervermogen

Datum: 22 november 2006

Mensen kunnen expliciet of impliciet leren. Bij expliciet leren kan men onder woorden brengen wat men geleerd heeft. Impliciet leren gaat onbewust, ongemerkt. Promovendus Ferdinand van der Graaf onderzocht de relatie tussen het menselijk geheugen en motoriek bij het impliciet leren van motorische taken op basis van visuele prikkels. Hij ontdekte een verband tussen twee impliciete geheugencomponenten en hun specifieke plaats in de hersenen. De conclusies uit dit onderzoek bieden onder meer interessante input voor onderzoek naar hersenziektes als Parkinson.

Ferdinand van der Graaf (1968) studeerde medische biologie te Amsterdam. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Neurologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen de onderzoeksschool voor Behavioural and Cognitive Neurosciences (BCN). Het onderzoek werd gefinancierd door het NWO. Van der Graaf is thans docent biologie op het Wessel Gansfort College in Groningen. /JW

Datum en tijd

22 november 2006, 16.15 uur

Promovendus

F.H.C.E. van der Graaf

Proefschrift

Coherence between implicit sequence learning and the cerebral organization of visuomotor control

Promotor

prof.dr. K.L. Leenders

Faculteit

medische wetenschappen

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Informatie

via Joost Wessels, Bureau Voorlichting UMCG, tel. (050) 361 4464 of (050) 361 2200, e-mail j.r.l.wessels@bvl.umcg.nl