Gemeente Den Haag

november 2006
OMLEIDING ZWAAR VRACHTVERKEER BIJ HUBERTUSVIADUCT (21 november)

Vanaf dinsdagavond 21 november mogen vrachtwagens met een totaalgewicht van 25 ton of meer geen gebruik meer maken van het Hubertusviaduct. Dit zware vrachtverkeer wordt met borden omgeleid. De omleiding zal tot eind 2007 duren.

In de tweede helft van 2007 wordt gelijktijdig met het maken van de aansluiting op de Hubertustunnel groot onderhoud uitgevoerd aan het Hubertusviaduct. Daarvoor is een onderzoek uitgevoerd naar de sterkte van het viaduct. Uit de sterkteberekening komen twee aspecten naar voren.
Allereerst blijkt dat de berekende sterkteklasse van de rijdekken van het viaduct lager is dan de ontwerpsterkte. Dit is niet direct een aanleiding om maatregelen te treffen.
Verder blijkt dat zich in de constructie bij een zware belasting spanningen kunnen voordoen. Toen het viaduct werd gebouwd voldeed dit aan de norm, maar volgens de huidige (NEN-)normen mogen deze spanningen niet langer optreden. Deze spanningen zouden ertoe kunnen leiden dat het viaduct zonder voorwaarschuwing kan bezwijken. Het Hubertusviaduct is het enige verkeersviaduct in Den Haag waar deze constructievorm is toegepast.

Uit veiligheidsoogpunt is het niet langer verantwoord om vrachtwagens die zwaarder zijn dan 25 ton over het viaduct te laten rijden. Na de uitvoering van het onderhoud en de versterking van het Hubertusviaduct in 2007 kan ook het zware vrachtverkeer weer van het viaduct gebruik maken.

Uit de beschikbare verkeersgegevens blijkt dat een beperkt aantal vrachtwagens van het Hubertusviaduct gebruik maakt. Voor de twee rijrichtingen samen zijn dit ongeveer 700 vrachtwagens (circa 1 % van het verkeer dagelijks) zwaarder dan 7,5 ton. Een onbekend deel hiervan is zwaarder dan 25 ton. Wanneer de Norfolkline haar exploitatie in de Scheveningen-Haven eind november stopt, neemt de hoeveelheid vrachtverkeer nog eens met de helft af.

Overige viaducten
Uit eerder uitgevoerde sterkteberekeningen voor andere bruggen en viaducten in de hoofdroutes van Den Haag kwam naar voren dat daar geen aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn.