Ingezonden persbericht


Netprofiler, persbericht
Amstelveen, 22 november 2006

CDA actiefst met online adverteren


. CDA adverteert actief op verkiezingsthema's in Google


. PvdA actiefst met banner campagnes op kranten sites


. CDA en D66 proberen zwevende kiezers te bereiken via zoekmachine advertenties


. Alleen de grote partijen zijn actief met online adverteren

Hoewel de diverse politieke partijen wel actief zijn op het internet met Hyves, weblogs en virale campagnes, is er nog weinig aandacht voor het trekken van bezoekers via online advertising. CDA en PvdA zijn de enige partijen die via respectievelijk zoekmachine advertenties en bannercampagnes op de kranten sites wel actief online adverteren.

Uit een analyse van online marketing bureau Netprofiler (www.netprofiler.nl) blijkt dat zoekmachines en bannering nog maar door weinig politieke partijen ingezet worden. Als voorbereiding op de verkiezingen, is het CDA het meest actief om zijn standpunten via advertenties via Google naar voren te brengen. Het CDA maakt ook gebruik van bannering. Op het gebied van bannering is de PvdA echter actiever. De PvdA maakt echter geen gebruik van zoekmachine advertenties.

CDA en D66 proberen zwevende kiezers te bereiken via zoekmachine advertenties Het CDA, D66 en GroenLinks zijn de meest actieve partijen die adverteren met zoekmachine advertenties bij Google. De partijen adverteren op veel algemene termen als 'verkiezing', 'verkiezingen 2006' en 'stemmen'. Zowel D66 als CDA gebruiken daarnaast andere partijnamen als zoekwoord. Dus als gezocht wordt op zoektermen als PvdA, VVD, SP dan verschijnen de advertenties van CDA en D66. D66 probeert op deze manier de nog zwevende kiezers binnen te halen met: 'Zwevende kiezers: - laat D66 niet zweven, kies lijst 7'. CDA adverteert binnen Google ook op diverse verkiezingsthema's zoals 'kinderbijslag', 'kinderopvang', 'zorgverzekering', 'terrorisme', 'privacy', 'hypotheekrenteaftrek', 'kernenergie' en 'dierenwelzijn'.

PvdA actiefst met bannercampagnes
PvdA is begin november al gestart met een bannercampagne op diverse grote nieuwssites van kranten zoals het AD, de Telegraaf, de Volkskrant, NRC en Trouw. Door andere partijen wordt bannering in zeer beperkte mate ingezet om kiezers te bereiken. CDA en VVD plaatsten voor slechts enkele dagen banners op een beperkt aantal kranten sites.

Samenvattend
Alleen het CDA en PvdA zijn met zoekmachine advertenties in Google en bannercampagnes op de kranten sites serieus actief met online te adverteren voor hun campagnes. Frans Appels, directeur van Netprofiler: "Het is verbazingwekkend dat veel politieke partijen via radio en TV ongekende budgetten aan hun verkiezings campagnes uitgeven en dat ze aan internet advertising vrijwel geen budget besteden."

Over Netprofiler
Netprofiler is een online marketing bureau dat gespecialiseerd in het het meten en verbeteren van online resultaten. Netprofiler helpt bedrijven door het adviseren over websites, online communicatie en webstatistieken. Netprofiler bouwt geen sites maar helpt bedrijven om meer online bezoekers te generen, de gebruiksvriendelijkheid van websites te verhogen en de conversie op websites te verbeteren. Netprofiler werkt voor diverse klanten zoals KPN, Reed Business Information, VNU Business Publications, SDU, Robeco, Acadium Bastion en Gispen.

NOOT AAN DE REDACTIE
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frans Appels van Netprofiler T. 020 - 3459488 / 06 - 44960798
Bouwerij 4
1185 XX AMSTELVEEN
www.netprofiler.nl
frans@netprofiler.nl

---- --