Gemeente Amersfoort

Raadsinformatiebrief Besluit en Verstrekkingenboek WMO-voorzieningen

Gemeente Amersfoort

RAADSINFORMATIEBRIEF NUMMER 131
Van : Burgemeester en Wethouders Reg.nr. : 2253054 Aan : gemeenteraad Datum : 16 november 2006 Portefeuillehouder : Wethouder H. van Daalen TITEL
Besluit en Verstrekkingenboek individuele WMO-voorzieningen KENNISNEMEN VAN
· De hoofdlijnen van het Verstrekkingenboek individuele WMO-voorzieningen en de uitvoering van het persoonsgebonden budget en de eigen bijdrage voor deze voorzieningen, zoals opgenomen in het Besluit individuele WMO-voorzieningen. · De manier waarop wij de inspraak over deze stukken willen organiseren. AANLEIDING
Op 19 september jl. heeft u de Verordening individuele WMO-voorzieningen vastgesteld. Deze verordening moest verder worden uitgewerkt in uitvoeringsbesluiten. U heeft op 19 september besloten dat u gehoord wil worden over de hoofdlijnen daarvan: de uitvoering van het persoonsgebonden budget, de eigen bijdragen en het verstrekkingenboek. Wij zouden u informeren over het voorgenomen besluit. Als u binnen de aangegeven termijn niet om agendering voor bespreking zou vragen, zou het besluit na afloop van de termijn definitief zijn.

Op 14 november jl. hebben wij het Verstrekkingenboek en het Besluit individuele WMO- voorzieningen besproken. De stukken liggen ter inzage bij de griffie. In tegenstelling tot onze toezegging op 19 september hebben wij over deze stukken een besluit genomen, geen voorgenomen besluit. Dat wil niet zeggen dat de stukken definitief zijn en niet meer gewijzigd kunnen worden. Uiteraard horen wij graag uw reactie op de hoofdlijnen, zoals afgesproken. Als daar aanleiding toe is passen wij de stukken aan.

Gezien de zeer beperkte tijd voor de implementatie van de uitvoeringsbesluiten door de uitvoeringsorganisatie, zagen wij ons echter genoodzaakt een iets andere werkwijze te kiezen. Wij hebben ons deze noodzaak onvoldoende gerealiseerd op 19 september. De achtergrond van de tijdsdruk lichten wij graag toe.

De Algemene Maatregel van Bestuur over de eigen bijdragen is gepubliceerd op 5 oktober. Deze AMvB is ten opzichte van eerdere concepten nog gewijzigd. De VNG heeft het model- verstrekkingenboek gepubliceerd op 27 september jl.. In tegenstelling tot de verordening moest dit model op veel punten worden aangepast en aangevuld om goed aan te sluiten op het huidige Amersfoortse WVG-verstrekkingenboek. Voor een efficiënte uitvoeringsorganisatie is het bovendien belangrijk dat de beleidsstukken van de verschillende gemeenten waarvoor het Gewest Eemland werkt zo veel mogelijk dezelfde format volgen. Ambtelijk is de format daarom afgestemd met de regiogemeenten.

Door deze planning konden wij de stukken niet eerder behandelen dan 14 november jl. Als wij op 14 november een voorlopig besluit hadden genomen en een termijn hadden ingesteld waarbinnen u kon aangeven of u de stukken wilde agenderen, was er voor het Gewest Eemland een zeer korte implementatietijd overgebleven. Zeker als de stukken geagendeerd zouden worden. Wij hebben er daarom voor gekozen een besluit te nemen en u te vragen de stukken te agenderen voor bespreking. Inlichtingen bij: Arieke van Andel, WSO/MO, (033) 469 42 73

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253054

Wij hebben het Gewest Eemland geïnformeerd over onze besluiten en toegelicht dat deze nog gewijzigd kunnen worden naar aanleiding van bespreking met de raad. Het voordeel van deze werkwijze is dat het Gewest nu kan starten met de implementatie en straks alleen nog eventuele wijzigingen hoeft te verwerken. Wij vinden dit een passender werkwijze dan het Gewest vragen een voorgenomen besluit te implementeren. Wij hopen dat u hiervoor begrip kunt opbrengen en in de Ronde voor 28 november ruimte reserveert voor bespreking van dit onderwerp. KERNBOODSCHAP

Hoofdlijnen

De hoofdlijnen betreffen ons inziens:


1. Verstrekkingenboek

De hoofdlijn van het verstrekkingenboek is de naadloze overgang, die aan de orde is geweest bij de peiling over de WMO op 20 juni en bij de bespreking van de Verordening op 5 en 19 september. Het Verstrekkingenboek is een samenvoeging van de modelbeleidsregels van de VNG en ons huidige WVG-verstrekkingenboek.

In het verstrekkingenboek zijn dezelfde WVG-voorzieningen en toekenningscriteria opgenomen als in het huidige WVG-verstrekkingenboek. Uiteraard is de formulering aangepast aan de WMO. Zo is het WVG-begrip `handicap' vervangen door het WMO-begrip `beperking'.

Voor hulp in het huishouden zijn de peilpunten van 20 juni uitgewerkt: · De bestaande indicatieprotocollen (International Classification of Functions, het Werkdocument Gebruikelijke Zorg en het Protocol Indicatiestelling Huishoudelijke Zorg) handhaven (hoofdstuk 2 en bijlage 3 verstrekkingenboek).
· De zorgcategorieën uit het modelbestek van de VNG overnemen (artikel 2.1 verstrekkingenboek):
- alleen schoonmaakwerkzaamheden

- schoonmaakwerkzaamheden met andere lichte ondersteuning in de huishouding
- schoonmaakwerkzaamheden met ondersteuning binnen de ontregelde huishouding · Het compensatiebeginsel vormgeven door de bestaande protocollen te handhaven (hoofdstuk 2 en bijlage 3 verstrekkingenboek).

Ook bevat het verstrekkingenboek een uitwerking van het landelijk vastgestelde overgangsrecht voor de huidige cliënten met een AWBZ-indicatie voor hulp in het huishouden.


2. Eigen bijdragen

De hoofdlijn voor de eigen bijdrage wordt bepaald door: · de naadloze overgang
· de Algemene Maatregel van Bestuur van de rijksoverheid over eigen bijdragen · het peilpunt van 20 juni: een inkomensgerelateerde eigen bijdrageregeling ontwikkelen voor 1 januari 2007.

naadloze overgang
De naadloze overgang houdt voor WVG-voorzieningen in dat er geen eigen bijdrage wordt geheven, aangezien dat nu ook niet het geval is. Alleen de individuele tegemoetkoming voor vervoer wordt boven een bepaald inkomen niet toegekend, zoals ook nu het geval is (artikel 2.2 besluit).

Voor hulp in het huishouden houdt een naadloze overgang in dat er wel een eigen bijdrage wordt geheven, omdat dat nu ook binnen de AWBZ het geval is. Op het budget dat het rijk uitkeert aan de gemeente voor de uitvoering van deze taak is deze eigen bijdrage in mindering gebracht. Dit betreft een bedrag van ongeveer 2 miljoen.

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253054

AMvB / inkomensgerelateerde eigen bijdrage
Voor de eigen bijdragen binnen de WMO is recent een Algemene maatregel van bestuur vastgesteld, gebaseerd op de huidige AWBZ-regeling. In de AMvB ligt vast welke maximale eigen bijdrage geïnd kan worden per inkomensgroep, voor WMO- en AWBZ-voorzieningen gezamenlijk. De maximale eigen bijdrage wordt berekend op basis van het inkomen. Eigen bijdragen voor de verschillende inkomensgroepen moeten altijd in gelijke mate worden gewijzigd. Als de bijdrage voor de ene inkomensgroep hoger of lager wordt, veranderen de andere inkomensgroepen mee. Binnen de gestelde grenzen kan de gemeente eigen beleid voeren.

De AMvB wijkt op een aantal punten af van de huidige AWBZ-regels voor eigen bijdragen (zie bijlage
1). Wij hebben de eigen bijdrageregeling voor hulp in het huishouden in het Besluit zo geformuleerd dat de AMvB wordt gevolgd (artikel 2.1 besluit). Ons inziens zijn wij daarmee zo dicht mogelijk bij het principe van de naadloze overgang gebleven. Uiteraard willen wij de gevolgen van deze regeling goed monitoren.

Het volgen van de AMvB heeft voor de inkomens tot 20.000,--, zeker 64% van de cliënten, geen nadelig effect. Hun eigen bijdrage blijft gelijk of gaat omlaag. Voor de hogere inkomens valt de eigen bijdrage hoger uit. Het verschil met de huidige situatie is kleiner bij een groter aantal uren hulp. Door de AMvB te volgen blijft het financiële risico voor de gemeente beperkt.

Geen eigen bijdrage heffen is ons inziens geen optie, gezien het financieringstekort van 2 miljoen dat dit oplevert. Een groot deel van de huidige cliënten valt onder de lagere inkomensgroepen, voor wie de eigen bijdrage gelijk blijft of omlaag gaat als de AMvB wordt gevolgd. Wij verwachten daardoor een lager bedrag aan eigen bijdragen te ontvangen dan nu binnen de AWBZ wordt geïnd. De gemeente kan besluiten gebruik te maken van de beleidsvrijheid en lagere eigen bijdragen vaststellen. Dit leidt tot een groter financieringstekort dan het volgen van de AMvB. De exacte omvang is niet te berekenen. Door de verschillende uitgangspunten en categorieën in de AWBZ- en de WMO-regeling is de situatie volgend jaar niet goed af te leiden uit de huidige cijfers.

Door de uitgangspunten in de AMvB is het niet mogelijk om te voorkomen dat eigen bijdragen omhoog gaan voor de hogere inkomens. Er kan alleen een keus worden gemaakt bij welk inkomen de eigen bijdragen omhoog gaan ten opzichte van de AWBZ. Ook een lagere eigen bijdrage innen dan het maximum in de AMvB leidt dus voor hoge inkomens tot een hogere eigen bijdrage dan nu. Het betreft alleen een kleinere groep mensen dan wanneer de AMvB wordt gevolgd. Voor het merendeel van de cliënten gaat bij deze optie de eigen bijdrage fors omlaag. Dit zou leiden tot een financieringsprobleem voor de gemeente.

In de bijlage vindt u rekenvoorbeelden van de eigen bijdragen. Voorbeeld 1 en 2 zijn van toepassing als de AMvB wordt gevolgd. Voorbeeld 3 en 4 zijn een voorbeeld van een lagere eigen bijdrage dan in de AMvB is opgenomen.


3. Persoonsgebonden budget

De hoofdlijn van de regeling van het persoonsgebonden budget in het Besluit is bepaald door: · de verplichte keuzemogelijkheid in de wet, tenzij er sprake is van overwegende bezwaren (artikel
1.1 lid 2 besluit).
· het principe van een persoonsgebonden budget met de tegenwaarde van een voorziening in natura. · de peilpunten van 20 juni:

- Voor de bepaling van de hoogte van het PGB aan te sluiten bij landelijke richtlijnen.
- De ondersteuning van PGB-houders vorm te even door "hulp bij de afweging om te kiezen voor een PGB". (dit is niet opgenomen in het Besluit, het is onderdeel van werkafspraken met de uitvoeringsorganisatie. Daarnaast sluiten wij met de Sociale Verzekeringsbank een overeenkomst voor ondersteuning van PGB-houders, als onderdeel van de naadloze overgang.)

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253054


- Geen nadere kwaliteitseisen te stellen aan met een PGB in te kopen producten/diensten (artikel 1.3 en 1.4 besluit).

- PGB-houders steekproefsgewijs te controleren.(artikel 1.3 lid 1 besluit)
- Twee uitsluitingsgronden te hanteren voor toekenning van een PGB: o Mensen die beperkingen hebben van dien aard dat niet verantwoord met een persoonsgebonden budget omgegaan kan worden, zoals bepaalde vormen van psychiatrische problematiek, verslavingsproblematiek, dementie en/of verstandelijke beperkingen. Wanneer deze mensen zich wettelijk laten vertegenwoordigen, valt de uitsluitingsgrond weg.
o Cliënten die eerder misbruik hebben gemaakt van een persoonsgebonden budget of dit onverantwoord hebben gebruikt. (aritkel 1.1 lid 2 b en c besluit. Lid a komt voort uit de Verordening)

Voor de bepaling van de hoogte van het persoonsgebonden budget voor hulp in het huishouden hebben wij de huidige landelijke berekening gevolgd: 75% van de kosten van verstrekking van hulp in natura door een thuiszorgorganisatie. Dit percentage wordt beschouwd als de kosten de daadwerkelijke hulp, zonder overheadkosten. (artikel 3.1 besluit)

Voor de berekening van een PGB voor hulpmiddelen bestaan geen landelijke richtlijnen. Wij gaan uit van de kosten die wij zouden betalen aan onze gecontracteerde leveranciers. Daarbij houden wij wel rekening met door ons bedongen kortingen. Voor woningaanpassingen hanteren wij voor standaardvoorzieningen standaardbedragen. Voor complexere of duurdere voorzieningen wordt het PGB berekend op basis van meerdere offertes. De overige bedragen in het Besluit zijn afkomstig uit het huidige WVG-verstrekkingenboek (hoofdstuk 4, 5, 6 besluit)

In de B&W-nota bij het Verstrekkingenboek en het Besluit vindt u een verdere toelichting op de uitwerking van de hoofdlijnen.

Inpsraak

Bij de inspraak over de verordening hebben verschillende insprekers gevraagd ook inspraak te organiseren over de uitvoeringsbesluiten. Dit is toegezegd aan u en aan de insprekers. Daarbij is gezegd dat de reguliere procedure vanwege de tijdsdruk mogelijk niet gevolgd kan worden.

Inspraak werkt het beste als duidelijk is waarover inspraak mogelijk is. Ook moet er ruimte zijn om op basis van inspraakreacties regelgeving aan te passen.

Ons inziens leent vooral de werkwijze bij de uitkering en controle van persoonsgebonden budgetten zich nog voor inspraak. Daarnaast kunnen opmerkingen over de formulering van artikelen worden gemaakt, als wijziging niet leidt tot inhoudelijke wijziging van uitgangspunten.

Veel uitgangspunten voor de uitvoeringsbesluiten liggen vast. Met het uitgangspunt om zoveel mogelijk aan te sluiten bij het huidige beleid en de huidige voorwaarden, zijn het voorzieningenpakket en de voorwaarden voor verstrekking in feite niet meer voor discussie vatbaar. Pas als het nieuwe beleidskader of nieuwe jurisprudentie in 2007 daar aanleiding toe geven liggen wijzigingen voor de hand. De hoofdlijnen liggen bovendien vast in de verordening, waarover inspraak heeft plaatsgevonden. Ook voor de eigen bijdrageregeling is vastgesteld dat zoveel mogelijk wordt aangesloten bij het huidige beleid. De berekening van het persoonsgebonden budget volgt uit de kosten van de naturaverstrekking.

De implementatietijd tot 1 januari is zeer beperkt. Voor de uitvoeringsorganisaties is het belangrijk om zo snel mogelijk te weten welke regels ze moeten uitvoeren. Wij stellen daarom voor de uitvoeringsorganisatie te vragen de uitvoeringsbesluiten te implementeren en tegelijkertijd de inspraakprocedure te starten. In de procedure maken wij duidelijk waar de inspraak over kan gaan. Als de inspraak leidt tot wijziging van de regelgeving, worden deze wijzigingen verwerkt. De uitvoeringsorganisatie wordt vervolgens gevraagd de wijzigingen zo snel mogelijk te implementeren.

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253054

Gezien de beperkte reikwijdte van de inspraak stellen wij voor een vergelijkbare werkwijze te volgen als bij de verordening:
· Toezending aan de adviesraden en de insprekers bij de verordening · Ter inzage leggen van stukken bij de informatiewinkel · Publicatie via de Stadsberichten en op internet

Voor de ontwikkeling van het beleidskader wordt de actieve en veelzijdigere manier van burgerparticipatie ontwikkeld waar u om heeft gevraagd.

Wij willen in verband met de feestdagen ruim tijd nemen voor de inspraak: december 2006 tot en met 15 februari 2007.
CONSEQUENTIES
Met deze hoofdlijnen geven wij zo goed mogelijk vorm aan de naadloze overgang. De consequenties voor burgers zijn ons inziens zo beperkt mogelijk. BETROKKEN PARTIJEN
Huidige cliënten en toekomstige aanvragers van individuele WMO-voorzieningen, Gewest Eemland, het zorgkantoor voor overgangscliënten, de gecontracteerde leveranciers van hulp in het huishouden (Amant, TSN, Verian), de huidige leveranciers voor WVG-hulpmiddelen (Meyra, Welzorg), Centrum Indicatiestelling Zorg.

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

de secretaris, de burgemeester, Drs. P.J. Buijtels A. van Vliet-Kuiper

Bijlagen

- verschillen eigen bijdrageregeling AWBZ en AMvB voor de WMO
-rekenvoorbeelden eigen bijdrage

Ter inzage bij de griffie:

- B&W-nota Verstrekkingenboek en Besluit individuele WMO-voorzieningen
- Verstrekkingenboek individuele WMO-voorzieningen
- Besluit individuele WMO-voorzieningen

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253054

Bijlage 1 : Eigen bijdragen binnen AWBZ en WMO

Eigen bijdragen onder de AWBZ

· De bijdrage voor zorg bedraagt maximaal 12,-- per uur. · De eigen bijdrage bedraagt maximaal 6.867,-- per jaar. · De verzekerden zijn per vier weken als bijdrage niet meer verschuldigd dan een dertiende van 15% van de bijdrageplichtig inkomen, verminderd met 114,20 met dien verstande dat ten minste 16,40 en ten hoogste 544,20 is verschuldigd. Uitgangspunten eigen bijdrage WMO 2007

Voor de minima is een maximale eigen bijdrage vastgesteld van:

Burgerlijke staat Leeftijd Bedrag per jaar Bedrag per 4 weken (bedrag per jaar/13)

Alleenstaand 65- 215,80 16,60 Alleenstaand 65+ 215,80 16,60 Meerpersoons 65- 309,40 23,80 Meerpersoons 65+ 309,40 23,80

Bij een hoger inkomen worden deze vaste bedragen als volgt verhoogd:

Burgerlijke staat Leeftijd Bedrag per jaar Bedrag per periode Alleenstaand 65- +15% van inkomen hoger dan 16.137 vorig bedrag gedeeld door 13
Alleenstaand 65+ +15% van inkomen hoger dan 14.162 vorig bedrag gedeeld door 13
Meerpersoons 65- +15% van inkomen hoger dan 20.810 vorig bedrag gedeeld door

13
Meerpersoons 65+ +15% van inkomen hoger dan 19.837 vorig bedrag gedeeld door

13

Er wordt nooit meer betaald dan de werkelijke kostprijs van de hulp. De eigen bijdrage wordt berekend voor WMO en AWBZ gezamenlijk. De eigen bijdrage voor de WMO gaat vóór de eigen bijdrage voor AWBZ-voorzieningen.
Belangrijkste verschillen tussen eigen bijdrage WMO en AWBZ
1. De WMO maakt in tegenstelling tot de AWBZ voor de bepaling van de hoogte van de eigen bijdrage een onderscheid tussen ongehuwden en gehuwden en tussen 65- en 65+.
2. De AWBZ kent een hogere eigen bijdrage bij meerpersoonshuishoudens. Dit kan oplopen tot 687,--. In de AMvB voor de WMO betreft dit 309,40.
3. Bij een alleenstaande 65- start onder de AWBZ de inkomensafhankelijke bijdrage bij 105% van het minimuminkomen.

4. De eigen bijdrage is onder de AWBZ gemaximaliseerd op 6.867,-- per jaar. Onder de WMO bedraagt de eigen bijdrage maximaal de kostprijs van de voorziening waarvan gebruik wordt gemaakt.

5. Bij de AWBZ werd uitgegaan van een maximale kostprijs van de zorg van 12,-- per uur. Onder de WMO wordt uitgegaan van de reële kosten, een bedrag tussen de 14,-- en 35,-- per uur.

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253054


6. In de AWBZ hoefde de thuiswonende partner geen eigen bijdrage voor zorg te betalen, wanneer de partner de in een AWBZ-instelling verbleef een eigen bijdrage voor intramurale AWBZ-zorg verschuldigd was. Deze regel vervalt in de WMO.
7. De eigen bijdrage wordt berekend voor AWBZ-zorg en WMO-voorzieningen samen (anticumulatie regeling).

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253054

Bijlage 2: Rekenvoorbeelden eigen bijdragen

In deze rekenvoorbeelden is gewerkt met de gemiddelde kostprijs van hulp bij het huishouden. In werkelijkheid zijn er drie categorieën hulp die in prijs variëren van 15,-- tot 23,-- per uur.

Rekenvoorbeeld 1: eigen bijdragen volgens AMvB bij 3 uur hulp

A. Ongehuwden jonger dan 65 jaar
15% 16,60 Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

10.000 (min) 213 216 15.000 375 216 18.000 825 495 20.000 1.125 795 25.000 1.872 1.545 27.250 1.872 1.883 30.000 1.872 2.295 35.000 1.872 3.045 36.550 1.872 3.276

B. Ongehuwden vanaf 65 jaar

Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

tot 14.162 213 216 15.000 375 342 18.000 835 792 20.000 1.125 1.092 25.250 1.872 1.879 30.000 1.872 2.592 34.600 1.872 3.276 35.000 1.872 3.276

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253054

C. Gehuwden tot 65 jaar 15% 23,80 Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

15.000 (+/-min.) 375 309 18.000 825 309 20.000 1.125 309 25.000 1.872 938 31.250 1.872 1.875 35.000 1.872 2.438 40.000 1.872 3.188 40.600 1.872 3.276 50.000 1.872 3.276

D. Groep gehuwden vanaf 65 jaar

Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

15.000 (+/-min.) 375 309 18.000 825 309 20.000 1.125 334 25.000 1.872 1.084 30.300 1.872 1.879 35.000 1.872 2.584 39.650 1.872 3.276 40.000 1.872 3.276 50.000 1.872 3.276

Rekenvoorbeeld 2: eigen bijdragen volgens AMvB bij 10 uur hulp

A. Ongehuwden jonger dan 65 jaar
15% 16,60 Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

10.000 (min) 213 216 15.000 375 216 18.000 825 495 20.000 1.125 795 25.000 1.875 1.545 27.250 2.213 1.883 30.000 2.625 2.295 35.000 3.375 3.045 36.550 3.608 3.278

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253054

B. Ongehuwden vanaf 65 jaar

Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

tot 14.162 213 216 15.000 375 342 18.000 835 792 20.000 1.125 1.092 25.250 1.913 1.879 30.000 2.625 2.592 34.600 3.315 3.282 35.000 3.375 3.342

C. Gehuwden tot 65 jaar

Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

15.000 (+/-min.) 375 309 18.000 825 309 20.000 1.125 309 25.000 1.875 938 31.250 2.820 1.875 35.000 3.375 2.438 40.000 4.125 3.188 40.600 4.215 3.278 50.000 5.625 4.688

D. Groep gehuwden vanaf 65 jaar

Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

15.000 (+/-min.) 375 309 18.000 825 309 20.000 1.125 334 25.000 1.875 1.084 30.300 2.820 1.879 35.000 3.375 2.584 39.650 4.073 3.281 40.000 4.125 3.334 50.000 5.625 4.834

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253054

Rekenvoorbeeld 3: eigen bijdragen 3 uur hulp bij lager % eigen bijdrage (10% in plaats van 15%, er kan ook een ander percentage worden gekozen)

A. Ongehuwden jonger dan 65 jaar 10% 16,60 Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

10.000 (min) 213 216 15.000 375 216 18.000 825 402 20.000 1.125 602 25.000 1.872 1.102 27.250 1.872 1.322 30.000 1.872 1.602 35.000 1.872 2.102 36.550 1.872 2.257

B. Ongehuwden vanaf 65 jaar

Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

tot 14.162 213 216 15.000 375 300 18.000 835 600 20.000 1.125 800 25.250 1.872 1.320 30.000 1.872 1.800 34.600 1.872 2.260 35.000 1.872 2.300

C. Gehuwden tot 65 jaar 10% 23,80 Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

15.000 (+/-min.) 375 309 18.000 825 309 20.000 1.125 309 25.000 1.872 728 31.250 1.872 1.353 35.000 1.872 1.728 40.000 1.872 2.228 40.600 1.872 2.289 50.000 1.872 3.228

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253054

D. Groep gehuwden vanaf 65 jaar

Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

15.000 (+/-min.) 375 309 18.000 825 309 20.000 1.125 326 25.000 1.872 826 30.300 1.872 1.356 35.000 1.872 1.826 39.650 1.872 2.291 40.000 1.872 2.326 50.000 1.872 3.276

Rekenvoorbeeld 4: eigen bijdragen 10 uur hulp bij lager % eigen bijdrage (10% in plaats van 15%, er kan ook een ander percentage worden gekozen)

A. Ongehuwden jonger dan 65 jaar 10% 16,60 Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

10.000 (min) 213 216 15.000 375 216 18.000 825 402 20.000 1.125 602 25.000 1.875 1.102 27.250 2.213 1.322 30.000 2.625 1.602 35.000 3.375 2.102 36.550 3.608 2.257

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253054

B. Ongehuwden vanaf 65 jaar

Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

tot 14.162 213 216 15.000 375 300 18.000 835 600 20.000 1.125 800 25.250 1.913 1.320 30.000 2.625 1.800 34.600 3.315 2.260 35.000 3.375 2.300

C. Gehuwden tot 65 jaar 10% 23,80 Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

15.000 (+/-min.) 375 309 18.000 825 309 20.000 1.125 309 25.000 1.875 728 31.250 2.820 1.353 35.000 3.375 1.728 40.000 4.125 2.228 40.600 4.215 2.289 50.000 5.625 3.228

D. Groep gehuwden vanaf 65 jaar

Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar

15.000 (+/-min.) 375 309 18.000 825 309 20.000 1.125 326 25.000 1.875 826 30.300 2.820 1.356 35.000 3.375 1.826 39.650 4.073 2.291 40.000 4.125 2.326 50.000 5.625 3.326


---- -- Gemeente Amersfoort

RAADSINFORMATIEBRIEF NUMMER 132
Van : Burgemeester en Wethouders Reg.nr. : 2253377 Aan : gemeenteraad Datum : 16 november 2006 Portefeuillehouder : Wethouders R. Luchtenveld en A. Kruyt TITEL
Raadsinformatiebrief Voorlopig Ontwerp Eemplein
KENNISNEMEN VAN
De stand van zaken van het ontwerpproces van het Eemplein. AANLEIDING
Het Eemplein zal een nieuw brandpunt zijn in het Amersfoortse stedelijke leven. Het bijeenbrengen van culturele en commerciële functies die voor de hele stad van betekenis zijn is hiervoor de basis. Het plein zal het samenbindende onderdeel van het complex worden: een plek waar mensen komen om te zijn, te zien en gezien te worden, een plek waar de stad zich presenteert met gezelligheid en met eigentijds stedenschoon. Een plek, waar de stad evenementen en festivals zal vieren.

De ondertekening van de ontwikkelings en realisatieovereenkomst voor het Eemplein op 1 maart jl. met Multi Development uit Gouda was een belangrijke stap op weg naar de opening van dit nieuwe brandpunt. Daarna is onder leiding van Peter Wilson door de architecten hard gewerkt aan deze complexe, uitdagende opgave. Zowel voor de gebouwen als de openbare ruimte zijn de Voorlopig Ontwerpen (VO's) nu gereed. Alle betrokkenen bij het project zijn dan ook trots dat zij de resultaten van de intensieve en inspirerende gezamenlijke sessies aan De Raad en het Amersfoortse publiek kunnen tonen.
KERNBOODSCHAP
Iedere architect heeft afzonderlijk, maar ook opererend binnen het team onder leiding van Supervisor Peter Wilson, vorm gegeven aan de door de Raad in het Beeldkwaliteitplan (BKP) geformuleerde ambities. Dit heeft in onze ogen geleid tot een ontwerp voor een stukje stad met hoge ruimtelijke kwaliteit en op onderdelen een zeer onderscheidend karakter. Wij zijn erg benieuwd naar de reacties van het publiek en de Raad op de huidige stand van de plannen, zodat deze reacties mee genomen kunnen worden bij de verdere uitwerking.

Om die reden zullen de Voorlopige Ontwerpen voor de bebouwing en de openbare ruimte van het Eemplein aan het publiek gepresenteerd worden door een speciale tentoonstelling op een bijzondere locatie, vlakbij het toekomstige Eemplein. Deze tentoonstelling presenteert een tussenstand op weg naar iets bijzonders: een nieuwe centrale plek in de stad, een nieuwe icoon van Amersfoort. De Raad wordt apart uitgenodigd om bij de opening van de tentoonstelling aanwezig te zijn. CONSEQUENTIES
Met de afronding van de voorlopige ontwerpen en de presentatie aan het publiek is een belangrijke stap gezet op weg naar de realisatie van het Eemplein in 2009. Nu kan gestart worden met het maken van de definitieve plannen en de voorbereiding van de uitvoering. Het Definitieve Ontwerp voor de openbare ruimte zal voor de zomer aan het college voorgelegd worden met de reactienota op de inspraak en een definitief dekkingsvoorstel. Tevens zal in de eerste helft van 2007 het verzoek medewerking te verlenen aan het voeren van procedure ex artikel 19 WRO aan De Raad voorgelegd worden voor de door de supervisor gesteunde kwaliteitsverbeteringen. Inlichtingen bij: P. Duijzer / A. de Ligt, SOB/EO, (033) 469 48 08 / H. Struijk, WSO/MO (033) 469 4939

Gemeente Amersfoort raadsinformatiebrief 2253377

BETROKKEN PARTIJEN
De gemeente en Multi Development werken samen in de ontwikkeling van de planvorming en uitvoering. De gemeente is hierbij verantwoordelijk voor de realisatie van de openbare ruimte en het gebouw voor de culturele voorzieningen (het Eemhuis).

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

de secretaris, de burgemeester, Drs. P.J. Buijtels A. van Vliet-Kuiper

Bijlagen

- geen


---- --

|Raadsinformatiebrief nr 133                                           |
|Van          |:|Burgemeester en Wethouders      |Reg.nr|:|2230763     |
|             | |                                |.     | |            |
|Aan          |:|gemeenteraad      |             |Datum |:|6 november  |
|             | |                  |             |      | |2006        |
|Portefeuilleh|:|Wethouder R. Luchtenveld                              |
|ouder        | |                                                      |
Titel

Betrokkenheid raad bij artikel 19 WRO procedures in Buitengebied West.

Kennisnemen van

Burgemeester en wethouders zullen de raad in kennis stellen van voornemens om in Buitengebied West door middel van artikel 19.2 WRO procedures medewerking te verlenen aan bouwplannen en functiewijzigingen.

Aanleiding

Sinds 1 september 2006 is een nieuwe provinciale circulaire met betrekking tot artikel 19 WRO procedures van kracht. Voor het buitengebied biedt de nieuwe circulaire meer mogelijkheden om artikel 19.2 procedures te volgen, waar tot voor kort nog de (zwaardere) 19.1 procedure c.q. een herziening van het bestemmingsplan nodig was. De nieuwe circulaire ligt in de raadskast ter inzage.

Kernboodschap

Bij de discussies in de raad over de vestiging van een agrarisch bedrijf aan de Zeldertseweg (najaar 2004) is de betrokkenheid van de raad bij RO-procedures voor Buitengebied West aan de orde geweest. Daarbij heeft de portefeuillehouder toegezegd dat de raad gekend zal worden indien B&W het voornemen hebben wijzigingsplannen op basis van artikel 11 WRO in procedure te brengen (zoals destijds voor het agrarische bedrijf aan de Zeldertseweg). Daarbij is geconstateerd dat de raad sowieso bij artikel 19.1 WRO procedures betrokken is, omdat de besluitvorming hierover bij de raad ligt. Met de nieuwe provinciale circulaire zou de raad mogelijk niet meer bij een deel van de RO-procedures betrokken zijn. Gelet op de betrokkenheid van de raad bij Buitengebied West hebben wij het voornemen de raad ook te kennen in die situaties dat wij op basis van artikel 19.2 WRO medewerking willen verlenen aan het realiseren van bouwplannen en functiewijzigingen in het betrokken gebied.

In aansluiting op de afspraken met betrekking tot bepaalde binnenplanse vrijstellingsbevoegdheden ex artikel 15 WRO (zie hoofdstuk 3.2 van Richtingwijzer 17: Rol van de raad in RO-procedures) zullen wij de raad na het verwerken van de eventuele zienswijzen door middel van een Raadsinformatiebrief van ons voornemen om vrijstelling te verlenen in kennis stellen. Raadsleden hebben dan twee weken de tijd om te reageren en het voornemen op de agenda van De Ronde te plaatsen.

In Buitengebied West zijn enkele initiatieven en plannen in ontwikkeling die niet in het oude, maar wel in het nieuwe bestemmingsplan passen. De nieuwe provinciale handleiding maakt het de gemeente mogelijk om, vooruitlopend op het nieuwe bestemmingsplan, aan een deel van de initiatieven en plannen in Buitengebied West medewerking te verlenen. De initiatiefnemers hoeven daarmee niet te wachten tot het nieuwe bestemmingsplan onherroepelijk is. Wij verwachten dat we op korte termijn voor het voorontwerp van het nieuwe bestemmingsplan voor Buitengebied West in De Ronde de mening van de raad kunnen peilen.

Consequenties

Zie hiervoor.

Betrokken partijen

Zie hiervoor.

|Burgemeester en wethouders van Amersfoort,                            |
|de secretaris,         |              |de burgemeester,               |
|Drs. P.J. Buijtels     |              |A. van Vliet-Kuiper            |
|                                                                          |
|Bijlagen                                                                  |
|- geen                                                                    |
|                                                                          |

---- --