Verbondsvoorzitter Niek Hoek over transparantie

Verbond van verzekeraars

Voorzitter Niek Hoek van het Verbond van Verzekeraars:
'Transparantie en vertrouwen zijn basis voor succes'

Voorzitter Niek Hoek van het Verbond van Verzekeraars heeft zijn achterban vandaag tijdens het congres EYe on Insurance van Ernst&Young opgeroepen tot transparantie en openheid. 'Zonder transparantie kan er geen vertrouwen zijn en zonder vertrouwen is er geen markt,' was Hoeks boodschap bij de opening van de bijeenkomst in Amsterdam.

'Verzekeringen draaien om vertrouwen. Vertrouwen in een vangnet voor onzekere situaties en het vertrouwen dat je van je verzekeraar op aan kunt,' stelde Hoek. In een samenleving waarin de overheid steeds meer sociale zekerheden overdraagt aan de markt wordt de klant steeds kritischer. Hoek daagt de verzekeringsbranche dan ook uit om klanten een optimale dienstverlening en informatievoorziening te bieden.

De verzekeringsbranche heeft daar volgens Hoek met de Gedragscode Verzekeringen ook al een uitstekende basis voor gelegd. In de code worden ethiek en moraliteit gekoppeld aan praktische en duidelijke gedragsregels. Maar ook met andere regelingen zoals de onafhankelijke Ombudsman Verzekeringen en de klachtenregeling, laat de verzekeringsbranche zien kritisch naar zichzelf te kijken en verbetering na te streven.

Ook met de instelling van de commissie De Ruiter neemt de verzekeringsbranche zijn eigen verantwoordelijkheid, in dit geval specifiek voor beleggingsverzekeringen. Hoek schetste in zijn toespraak de gespannen verhouding die per definitie bestaat tussen beleggen en verzekeren. 'Beleggen herbergt altijd risico's, terwijl verzekeringen zekerheid bieden. Daardoor zijn beleggingsverzekeringen complexe producten, die worden begeleid door een intensief adviestraject. Daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan,' nuanceerde Hoek de mediaberichten van de afgelopen weken.

Hoek acht het waarschijnlijk dat de aanbevelingen van de commissie De Ruiter tot een heel andere manier van werken rondom beleggingsverzekeringen zullen leiden. Daarbij bracht hij de toehoorders ook de maatregelen in herinnering die de branche de afgelopen jaren zelf al heeft genomen om de informatievoorziening rond beleggingsverzekeringen te verbeteren. De Code Rendement en Risico en de Financiële Bijsluiter zijn daarvan de meest bekende voorbeelden. Maar verbetering van inzicht is wat Hoek betreft een doorlopend proces, waar het Verbond van Verzekeraars zich blijvend voor inzet.

Transparantie moet wat Hoek betreft dan ook niet alleen gelden voor beleggingsverzekeringen, maar voor alle producten en diensten. De concurrentie op de verzekeringsmarkt neemt fors toe, evenals de vraag naar nieuwe verzekeringsproducten. 'Het belang van de klant moet de leidraad zijn bij alles wat we doen. Dat is onze business en daarmee verdienen we ons geld. Daarbij hoort transparantie, zodat de klant precies weet waar hij aan toe is,' besloot Hoek vanmorgen zijn betoog.


Noot voor de redactie,